Gezocht: 12-230v omzetter die...

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PD2JM
Berichten: 101
Lid geworden op: 16 okt 2011, 19:06

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#31 Bericht door PD2JM »

pa5cal schreef:Ik heb een defecte victron, als die weer wat doet, mag wie een SA heeft hem wel een keertje beethouden om te meten hoor ;)

-P
We hebben hier een Hameg 204-2 oscilloscoop staan .. die toevallig te gebruiken als spectrum analyser? Of een Mini VNA?

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#32 Bericht door PA0HJA »

@PD2JM

Nee, een spectrum-analyser is een zelfstandig meetinstrument.
Een nogal complex en kostbaar meetinstrument en daarom hebben niet veel zendamateurs er een.

Vandaar ook mijn idee om het te bekijken met een veel goedkopere RTL stick, een soort "poor mans" Spectrum-Analyser. (-Monitor is correcter)

Maar je zou wel die scope eens aan de uitgang en de ingang kunnen hangen en op de stand AC eens proberen of je stoorsignalen kunt zien.

Is er dokumentatie van de door jullie uitgedachte wijzigingen?
Zou interessant kunnen zijn om te lezen, zeker nu het er toch wel op begint te lijken dat je er niet zonder meer of minder filteren komt.

PA0HJA
Laatst gewijzigd door PA0HJA op 25 apr 2013, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#33 Bericht door PA0FRI »

elsinga schreef:...een nette sinus afgeeft, (daardoor?)
Hoewel ik ook een (echte)sinus omvormer bezit werkte mijn vorige CV ketel goed met een gemodificeerde sinus omvormer. De huidige moderne CV ketel met elektronica op een print weigerde om te starten. Na een paar experimenten om het zaakje toch aan de gang te krijgen, probeerde ik het met tussenschakelen van een 1 ÷ 1 trafo en eigenlijk onverwacht deed de CV het.
Misschien is dit idee ook het proberen waard.
Bijlagen
Omvorrmer.gif
Omvorrmer.gif (1.26 KiB) 6349 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#34 Bericht door pa5cal »

De victron heeft schijnbaar een intern circuit wat bij lage stromen, dus zeg 100mA "rechtstreeks?" werkt, pas als er grote stromen worden afgenomen hoor je een relais omschakelen en gaat de output via de 2 grote ringkern trafo's. Ik heb verder geen schema's dus ook geen idee hoe e.e.a. werkt. Bij alleen "aan" staan van de inverter dus zonder belasting was de storing direct aanwezig. Bij het aansluiten van een apparaat (laptop) schakelt het ringkern circuit wel al in maar is de primaire stroom nog maar 10A oid. De storing blijft aanwezig op de HF banden.

Dit is wat ik nog uit mijn hoofd weet en geexperimenteerd heb. De boordspanning wordt verzorgd door een 6 tal AGM accu's. Deze zijn met massief koperen strip aangesloten en vervolgens gaat er 75mm2 naar de inverter een stukje verderop. De motor liep op dat moment niet.

-P

PS ook benieuwd naar de specifieke aanpassing ;)

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#35 Bericht door PA0HJA »

Al lezende vond ik nog een goedkope soort van oplossing voor het onderdrukken van storingen op "Circuits Online":

Code: Selecteer alles

(In1)-----L1-----|-----L2-----(Uit1)
                 |
(Van UPS)       C01       (Naar belasting)
                 |
(In2)-----L3-----|-----L4-----(uit2)
http://www.circuitsonline.net/forum/vie ... 60#1104160

Dit is voor een modified-sine inverter maar zoiets zal in principe ook wel werken voor een pure-sine versie.
Je moet natuurlijk wel de spoelen in je junk-box hebben....

PA0HJA
....The Singularity is near!

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#36 Bericht door PA0HJA »

Nou, mijn eerste kennismaking met een "gemodificeerde sinus" omvormer heb ik inmiddels achter de rug.....
Ik kon/moest deze variant kiezen omdat het om een zuiver ohmse belasting met een ouderwetse gloeilamp zou gaan en ik snel wat nodig had.
Dus voor €25 via EbaY een 200/400 Watt(piek) omvormer van het (Duitse-) merk "Güde" aangeschaft.

Afbeelding

Deze "ervaring" duurde minder dan een seconde.
Bij het voor het eerst inschakelen dacht ik om de een of andere reden nog, "als 'tie het maar doet"........
De aangesloten gloeilamp deed het niet, slechts een zeer flauw oplichten van de gloeidraden was door de heldere ballon van de lamp zichtbaar.
Achteraf denk ik me ook te herinneren een kortstondig, onheilspellend kraken/knetteren gehoord te hebben tijdens het eerste inschakelen.

Een meting van de 240 Volt aansluiting (Europese randaarde contactdoos) gaf inderdaad slechts ong. 60 Volt AC aan, de 12 Volt DC was OK en was niet ingezakt onder de belasting of zo. (Kan ook niet, de 12 V voeding is een lineaire, professionele telecom uitvoering die ik dagelijks gebruik en die meer dan 15 Ampere continue kan leveren)

Na een poging (die op niets uitliep) om met de leverancier een deal te sluiten vanwege het defekt en dus het ding zèlf te repareren omdat ik erge haast had, is het defecte apparaat nu in zijn oorspronkelijke doos terug naar de leverancier en krijg ik mijn geld terug. (denk/hoop ik - ik kom in aanmerking voor de PayPal Buyer Protection)
Geluk bij een ongeluk is dat hetgeen waar ik hem dringend voor nodig had, om een andere reden is uitgesteld.

Ik heb inmiddels een simpele omvormer in elkaar gezet met een ouderwetse 50 Hz transformator en die lijkt los op de werktafel prima te werken, maar moet nog in een degelijkere construktie/behuizing worden omgezet.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#37 Bericht door PA1 »

PA0HJA schreef:Ik denk dat je op moet passen om conclusies die je trekt bij het gebruik van 1 KWatt omvormers, (gebruikt op het randje van het gespecte vermogen?) 1 op 1 op kleine omvormers van een paar honderd Watt door te trekken, want 1 KWatt is toch wel heel wat anders dan een paar honderd Watt.
Kijk alleen al eens naar de stromen die er lopen, al gauw 100 Ampère!
Ik heb in mijn bus eentje van 2 kW met een extra accu en diodebrug dus de omvormer kan de auto accu niet leegtrekken. Heb een waterkoker van 1500 watt, geen enkel probleem.

Ik had bij mijn laptop ook een omvormer van 12 naar 220 maar die ging al snel in rook op :mrgreen:
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#38 Bericht door Randy »

Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar ik heb over een maand of twee 3 UPS units die vrij komen. 19", 5HE, 2L 230V in, 5 kVA output van APC. Dat moet ongetwijfeld een zuivere sinus geven.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#39 Bericht door elsinga »

5KVA zou wel genoeg moeten zijn. ;) Altijd leuk voor thuis (wat minder om mee te nemen naar de US, betaal je je scheel aan overgewicht), helemaal als de accu's het nog een beetje doen.

Heb zelf al eens een Compag UPS mogen meenemen, alleen waren alle accu's zo gaar dat die alleen geschikt waren voor het mileuterrein... En het inverter deel heb ik helaas niet meer. Is trouwens wel een idee, een oude UPS ontdoen van de kleine accu's en met een paar semi-tractie accu's in de meterkast plaatsen als noodstroom.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#40 Bericht door PA2EFR »

Je kunt natuurlijk ook in de VS e.e.a. kopen. Dat scheelt bagagekosten.
Zeker accu's.
Misschien kun je bij een garage een gebruikte accu gratis scoren, en eventueel na afloop weer inleveren.
Zelfs inverters zullen ze daar wel te koop hebben, toch?

Overigens, ik heb ook zo'n gemodificeerde sinusomvormer. Die doet het al jaren correct. Hij staat in mijn garage aangesloten op een ouwe auto-accu die aan een acculader staat wanneer ik er bezig ben.
In wezen is het geheel: lader, accu, omvormer, een soort primitieve UPS.
Ik heb er een bureaulamp op aangesloten met een spaarlamp er in. Die doet het gewoon zonder enig probleem.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#41 Bericht door elsinga »

Deze week is er bij de Lidl een 300W (600W piek) omvormer van Tronic in de aanbieding voor 20 eypo. Moest er toch nog boodschappen doen, dus zo'n ding meegenomen. ;)

Het is een gemodificeerde sinus omvormer, met zowel een sigarettenaanstekerplug als een accupoolklemmen kabel meegeleverd. Heb 'm hier even aan de voeding gehangen (auto is verder lopen 8)) en hij stoort zonder zware belasting niet op de ernaast staande IC7000 (afstand 10cm). Alleen bij het inschakelen hoor je heel even een "pieuw". Grootste nadeel is dat er alleen een platte eurostekker in past, geen stekker met randaarde. Nou ja, even een verlengsnoer maken is ook weinig moeite, zal zo even de rommeldoos in duiken voor het materiaa. :)

Komende zomer maar eens misbruiken op vakantie, kunnen de kinderen op de achterbank mooi DVD's kijken op de laptop.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0HJA
Berichten: 440
Lid geworden op: 30 jun 2012, 11:29
Roepletters: PA0HJA

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#42 Bericht door PA0HJA »

Heb van de week ook zo'n "Lidl-ding" gekocht!
Maar dan een van 150/300(piek) Watt
(Jammer, bij ons was er geen 300 Watt versie in de aanbieding :-( )

Eerste testje met een gloeilamp van 75 Watt:


Afbeelding Afbeelding

Deze deed het gelukkig beter dan mijn eerste exemplaar!

En ja, stoort nogal........
Nog niet serieus verder mee geëxperimenteerd en onderzocht.

PA0HJA
....The Singularity is near!

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#43 Bericht door elsinga »

Hmmm... dan heb ik kennelijk een goed modelletje, want met een gloeilamp eraan geen storing te merken tot nu toe. Nou ja, is bedoeld voor in een rijdende auto/camper, dus de kans dat ik dan op HF zit is verwaarloosbaar. ;) Op de camping heb ik vast wel netstroom, zou de omvormer er alleen zijn om dingen op te laden die echt 220v nodig hebben.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

pa5cal
Beheerder
Berichten: 1999
Lid geworden op: 17 jan 2008, 22:22

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#44 Bericht door pa5cal »

@randy,

Ik kom er graag eentje halen zo'n UPS!

Ik weet echter wel vrijwel zeker dat die niet op 12v werken? Er zitten vast 12v accu's in of aan, maar die zijn meestal in serie geschakeld, hogere spanning en lagere stroom.

-P

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Gezocht: 12-230v omzetter die...

#45 Bericht door PA2OLD »

Ik heb eens een Compaq UPS gehad, het ding woog met accu's zo'n 35 kilo.
De UPS kwam werkende uit een serverkast en was onderdeel van 4 UPSsen van Compaq die ver over de 70 kilo wogen.
Die waren echt te zwaar om mee te nemen.
Toen we thuis een adapter (met trafo) voor een switch aansloten knalde het ding uit elkaar en ontstond er kortstondig brand.

Jaren later heb ik die zware zware jongens gesloopt, ik kreeg de accu's niet meer geladen.
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom de UPS niet tegen dat kleine trafootje kon.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Plaats reactie