Geen fan van fans

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

Geen fan van fans

#1 Bericht door PA7DNY »

Ik heb een hekel aan fanmotors, ze maken altijd te veel lawaai.
Nu heb ik weer een voeding met zo'n herrie maker en ik wil daar een stillere inzetten.
Nu heb ik een vraag over de luchtverplaatsing.
Soms wordt er cfm opgegeven en soms in m3/h of beide.
Waar staat cfm voor?
Er lijkt geen lineair verband te zijn tussen cfm en m3/h, terwijl het kennelijk beide over een hoeveelheid luchtverplaatsing gaat.
Hoe zit dat?
Er is wel een verband tussen de hoeveelheid lawaai in dB/a en cfm.
PA7DNY

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#2 Bericht door 19DT2120 »

Kijk eens in het faq van Tweaking, Cooling & Overclocking Algemeen > http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1104637 daar staat een heel stuk beschreven over forced air cooling.
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#3 Bericht door PA7DNY »

Dank je, het is me een stuk duidelijker geworden.
Er is dus wel een verband tussen cfm en m3/h: 1 cfm = 1,7 m3/h

Maar dan slaan specs als 38m3/h en 40 cfm dus nergens op, het is het 1 of het ander.
PA7DNY

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

Hoe groter de fan hoe minder lawaai en hoe minder snel deze hoeft te draaien.

Neem een kwalitatief goede kwaliteit, daarvan een met kogellagers voor de levensduur, en deze hebben ook bij de "silent" type's beter gevormde bladen welke geruisarmer werken.

Dan kun je ook nog de snelheid aanpassen, de 12 volt fans lopen meestal op de 13.8 volt voedingsspanning.
Zet deze voeding voor de fan terug naar 9 a 10 volt, dit scheelt enorm in herrie, maar bijna niets in koelprestatie.

Cor

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#5 Bericht door PA7DNY »

Aan de maatvoering kan ik niks doen, dat heeft de fabrikant zo ontworpen (80 x 80 x 25).
Dat truukje om de fan op een lagere spanning te laten draaien kende de fabrikant ook, hij draait op 8,5V.
Maar het blijft naar mijn oordeel een lawaaischopper.
Ik heb al een andere gevonden die bij 40 cfm 7 dBa minder lawaai geeft dan die er nu inzit. (noiseblocker)
De huidige zit op 33 dBa en noiseblokker op 26.
Dat zijn dan de specs bij 12V
Wie nog stillere weet mag het zeggen.
PA7DNY

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

#6 Bericht door 19DT2120 »

Als ik het goed heb is dB en dBa het zelfde .Dan zijn er fans met lagere waardes, kijk maar eens in de pricewatch van tweakers.
Er bestaan ook nog adapters die je op de intake kan plaatsen zodat je een grotere fan kan gebruiken.Maar of dat bij jou kan of praktisch is ???
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#7 Bericht door PA7DNY »

19DT2120 schreef:Als ik het goed heb is dB en dBa het zelfde .Dan zijn er fans met lagere waardes, kijk maar eens in de pricewatch van tweakers.
Er bestaan ook nog adapters die je op de intake kan plaatsen zodat je een grotere fan kan gebruiken.Maar of dat bij jou kan of praktisch is ???
Als ik bij een 80x80 maat blijf en in de buurt kom van de 40 cfm dat lijkt mij noiseblocker het stilste.
Een grotere fan zal niet veel uithalen, het gat blijft net zo groot.
Ik heb het trouwens over en zendervoeding en niet over een computer voeding.

Als ik de berekeningen van tweakers uitvoer zou 34 cfm ook genoeg moeten zijn (incl 25% reserve) en dan bij continu vollast.
De fan lijkt dus iets overgedimensioneerd.
Een maatje kleiner moet dus ook nog kunnen.
PA7DNY

pe1hzg
Berichten: 921
Lid geworden op: 09 nov 2006, 10:23
Locatie: Eindhoven

#8 Bericht door pe1hzg »

PA7DNY schreef:Maar het blijft naar mijn oordeel een lawaaischopper.
Lawaai wordt veroorzaakt door a. hoeveelheid lucht, b. moeite om die hoeveelheid lucht op te zuigen.
En daar gaat het regelmatig mis. Een kastje, waar een paar sleuven in gestanst zijn (maar klein genoeg om vingercontact te voorkomen) is goedkoop, maar zo dicht bij de draaiende ventilator zorgt dit voor heel wat luchtweerstand en dus herrie. Je zou dus kunnen overwegen om de luchtweerstand te minimaliseren door dit gestanste rooster te verwijderen. Dat scheelt al een stuk.
Eventueel een roostertje (is je al opgevallen dat die roosters afstand houden tot de ventilator? juist..), maar voor de luchtweerstand is geen rooster natuurlijk het beste.

Dingen om *niet* te doen: QRL-matig kwam ik laatst een aanbieding tegen van ventilatoren die "veel stiller" waren. Nauwkeurige analyse van de specs leerde dat ze slechts 20% van de luchtopbrengst van een normale ventilator hadden. Dus je apparatuur gaat in stilte stuk.
Als je gaat vervangen, kijk dus even naar de luchtopbrengst.

Als je gaat vervangen, denk dan ook eens aan een kwaliteitsventilator (van EBM-pabst dus). Die paar dB minder herrie hoor je niet, maar een goedkope ventilator is meestal een glijlager, die droogt uit en maakt dan veel meer herrie ("rammel"), en na een poos geen herrie meer (dan staat 'ie stil en is je apparaat bezig met China Syndrome).
EBM-pabst geeft op wat ze doen, en op de goede ventilatoren zetten ze kogellager-ventilatoren, dat blijft langer heel.
Een glijlager-ventilator is na 2.5 jaar stuk.

Maar, ik denk dat de hoofdvraag moet zijn, waar komt de warmte vandaan? Als jouw zender in rust al zoveel warmte produceert dat dit soort ventilatoren nodig zijn, zou ik daar eerst naar kijken. Wat je niet aan warmte opwekt hoef je ook niet kwijt.

Oh, als het een buizeneindtrap is, ben je met een axiaalventilator zoizo verkeerd bezig. Daar horen slakkenhuisventilatoren in, en die maken herrie, dat hoort erbij (zie dingen worden niet gespec-ed in CFM, maar in centimeters kwikdruk). Er zijn fabrikanten die, vanwege "commerciele overwegingen", in dit soort apparaten axiaalventilatoren plaatsen. En dan vinden mensen 't gek dat de buizen slechts een paar honderd uur meegaan. Bad, bad design.

Kortom, waar komt de warmte vandaan die je kwijt moet?

73,

Geert Jan PE1HZG

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#9 Bericht door PA7DNY »

pe1hzg schreef:
Lawaai wordt veroorzaakt door a. hoeveelheid lucht, b. moeite om die hoeveelheid lucht op te zuigen.
En daar gaat het regelmatig mis. Een kastje, waar een paar sleuven in gestanst zijn (maar klein genoeg om vingercontact te voorkomen) is goedkoop, maar zo dicht bij de draaiende ventilator zorgt dit voor heel wat luchtweerstand en dus herrie. Je zou dus kunnen overwegen om de luchtweerstand te minimaliseren door dit gestanste rooster te verwijderen. Dat scheelt al een stuk.
Daar zijn zelfs speciale afstandsstukjes voor om tussen rooster en fan te zeten.
Hierdoor verminderd het lawaai van het direct tegen het rooster blazen.
Het aanzuigen van de lucht gaat via allerlei sleuven in de kast, die zijn te klein in verhouding tor de hoeveelheid lucht die er door moet.
Dat maakt ook veel lawaai.
Zoiets als de vingers voor de zuigopening van een stofzuiger houden, dan snap je wat ik bedoel.
Dingen om *niet* te doen: QRL-matig kwam ik laatst een aanbieding tegen van ventilatoren die "veel stiller" waren. Nauwkeurige analyse van de specs leerde dat ze slechts 20% van de luchtopbrengst van een normale ventilator hadden. Dus je apparatuur gaat in stilte stuk.
Als je gaat vervangen, kijk dus even naar de luchtopbrengst.
Ik zoek wel een fan met de zelfde kapaciteit.
Als je gaat vervangen, denk dan ook eens aan een kwaliteitsventilator (van EBM-pabst dus). Die paar dB minder herrie hoor je niet, maar een goedkope ventilator is meestal een glijlager, die droogt uit en maakt dan veel meer herrie ("rammel"), en na een poos geen herrie meer (dan staat 'ie stil en is je apparaat bezig met China Syndrome).
EBM-pabst geeft op wat ze doen, en op de goede ventilatoren zetten ze kogellager-ventilatoren, dat blijft langer heel.
Een glijlager-ventilator is na 2.5 jaar stuk.
Ja ik las wat reviews op eham, daar werd door diverse mensen de fan van een Diamond GVZ4000 vervangen door een Papst 8412/N2GLE
Nu weet ik niet wat de kapaciteit van de oorspronkelijke fan is geweest, maar deze lijkt mij toch wat te licht voor een 40 Ampere voeding, of de Diamond moet al een rendement hebben van >90%.
De mijne is ook 40A maar er wordt 80% rendement opgegeven.
Maar, ik denk dat de hoofdvraag moet zijn, waar komt de warmte vandaan? Als jouw zender in rust al zoveel warmte produceert dat dit soort ventilatoren nodig zijn, zou ik daar eerst naar kijken. Wat je niet aan warmte opwekt hoef je ook niet kwijt.

Kortom, waar komt de warmte vandaan die je kwijt moet?
Rendements verlies dus dat in warmte wordt omgezet.
PA7DNY

Plaats reactie