Zonnepanelen plaatsen , welke omvormer stoort niet op HF

Alle overige elektronica.
Bericht
Auteur
PA9VRW (westcoast)
Berichten: 28
Lid geworden op: 25 dec 2008, 16:20
Locatie: katwijk aan zee

Re: Zonnepanelen plaatsen , welke omvormer stoort niet op HF

#16 Bericht door PA9VRW (westcoast) »

Hallo Allemaal
Inmiddels heb ik een 4000 W/P systeem op het dak liggen , mijn grootste angst was storing op HF , had dan ook in de offerte op laten nemen dat in geval van HF storing door de omvormer een ander type geplaatst zou worden , voor de zekerheid is de omvormer vlakbij de meterkast geplaatst , dus redelijk ver v/d antennes , het systeem stoort niet ook niet bij volllast 4000 w/p , de gehele kortegolf goed bekeken , de omvormer is een SMA/Sunny boy TL4000, eigenlijk was ik bang dat er teveel verliezen zouden optreden in de kabels van de panelen > omvormer, maar dat is te verwaarlozen met 10 mtr. kabel (2 x 9 panelen)
voor verbruik in de avonduren heb ik 2 accu's van 140 ah parallel , deze laden overdag op , hierdoor maak ik ook gebruik van de stroom v/d panelen buiten de zonuren , ook de laptop en tranceivers kan ik hiermee voeden , tevens voor de TV. een 350 watt 12v> 230 volt omvormer , de accu's had ik al voor mijn boot.

Nu maar hopen dat de omvormer niet te snel kapot gaat ....
Laatst gewijzigd door PA9VRW (westcoast) op 27 mar 2013, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Zonnepanelen plaatsen , welke omvormer stoort niet op HF

#17 Bericht door PA3DAT »

PA4M schreef:Even over die foto die je postte, liggen die panelen niet veel te vlak op dat dak? M.a.w. moeten ze niet onder een hoek van +/- 45 gr voor optimale opbrengst?
Kan zijn, maar die jongens hebben de panelen gratis, de omvormers zijn gesponsord, ze hadden geen zin om ook nog
het dak te gaan verbouwen... En op kampeerauto's of schepen liggen ze ook vaak vlak, ja, dat is niet ideaal maar het
kan wel.
PA9VRW (westcoast) schreef:... het systeem stoort niet ook niet bij volllast 4000 w/p , de gehele kortegolf goed bekeken , de omvormer is een SMA/Sunny boy TL4000 ...
Ben blij dat het bij jou nou ook goed werkt. Nog geen slechte ervaringen dus, me de SMA Sunnyboy! :D
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 27 mar 2013, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Zonnepanelen plaatsen , welke omvormer stoort niet op HF

#18 Bericht door PA1 »

Ton schreef:Ik zou er persoonlijk ook niet aan beginnen; stroomprijzen zijn de grote kosten niet, en de terugverdientijd is behoorlijk lang.
De regering mag graag de belastingen van tijd tot tijd verhogen en daar is energiebelasting een mooi voorbeeld van. Bij een PV installatie krijg je wat je opwekt terug ONGEACHT de belasting want dat is namelijk 1 op 1. Als de regering besluit de energie belasting met 25 % te verhogen dan maakt dat voor de eigenaren van een PV installatie weinig uit, zij krijgen het toch terug. Bovendien betaalt zo een installatie zich sneller terug als de belastingen omhoog gaan. En reken maar dat dat gebeurt want de regering is erg pro milieu maar heft daar wel de hoogste belastingen op. En het is een makkelijke manier om centjes binnen te hengelen.
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Pd0djk
Berichten: 152
Lid geworden op: 29 jan 2010, 18:23
Locatie: JO21BU

Re: Zonnepanelen plaatsen , welke omvormer stoort niet op HF

#19 Bericht door Pd0djk »

Is er iemand die ervaring heeft met de Omniksol 3.0 K TL inverter?
FA SDR TRX 25 W, Sandpiper MV 6+3

Plaats reactie