trafo24 volt 3VA

Alle overige elektronica.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

trafo24 volt 3VA

#1 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik heb hier een print trafo en daar staat op

trafo24 volt 3VA

Volgens mij is dat dus ongeveer 100 mA.

Of heb ik heb vreselijk mis?


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA2EFR
Berichten: 1455
Lid geworden op: 04 jan 2008, 00:13
Roepletters: PA2EFR
Locatie: JO33HE: Haren Gn.
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#2 Bericht door PA2EFR »

Het is precies 125 mA.
Namelijk 3000mW / 24 V

Overigens kun je prima rekenen met Google:

Je typt =3000/24 in op de zoekbalk van Google, of de adresbalk van Chrome.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#3 Bericht door Juul - PE0GJG »

Aha, dat wist ik niet.

Dank voor je antwoord ! ( rekenen is niet m'n sterkte punt, ik ben meer van "de taal"….


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#4 Bericht door PE9ZZ »

@Juul: je natte vinger is prima. Bovendien is het VA en niet W. Ook als je gaat gelijkrichten moet je van een lagere nettostroom (maar hogere DC spanning) uitgaan.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dank je Tjerk.
Ik ben al m'n "sloop trafo's" in kaart aan het brengen.

"dat gedoe met die "VA", laat ze er nu gewoon de max stroom op zetten………………………….(waarom doen ze dat niet?)

Ik snap alleen effe niet waarom ik in dit geval met 3000 ( 3-duizend) moet rekenen.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#6 Bericht door PE9ZZ »

Omdat je het over mA hebt, dus eenduizendste ampere. Moet je voor compenseren door het vermogen in VA ook in duizendtallen te nemen, dus mVA.

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#7 Bericht door Juul - PE0GJG »

Tja, was ik effe zo snel niet opgekomen………Electronica opleiding is al weer zo lang geleden…..(1963 ).
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#8 Bericht door PA3DJS »

Die VA's moet je "gewoon" zien als het product van de nominale spanning (bij jou 24V) en de nominale stroom (in dit geval 0.125 A). Immers 0.125 A * 24 V = 3 VA. Als je meer stroom uit de transformator gaat trekken, zakt de spanning wat in, en wordt de twee wikkelingen te warm waardoor de transformator op een zeker moment de geest geeft.

Maar..... nu wordt het lastig, het product van spanning en stroom geven toch Watts (W)? Ja, dit kan kloppen.

als die 0.125A (125 mA) bij 24 V door een weerstand gaat ( van 24/0.125 = 192 Ohm), levert de transformator 3 W aan vermogen aan de weerstand. Het weerstandje zal warm worden.

Stroom en spanning uit fase.
Nu plaats ik in plaats van de weerstand een dikke verliesvrije condensator van 16 uF. Over de condensator staat nu nog steeds 24V, en de transformator levert nog steeds 0.125 A. Maar....., die condensator wordt niet warm, omdat spanning en stroom 90 degr op elkaar staan, dus cos(phi) = 0. ¡De transformator levert nu 0 W! De transformator staat nu alleen blindvermogen te leveren. Om onderscheid te maken tussen vermogen dat echt warmte opwekt of arbeid verrricht, en vermogen dat niets opwarmt of opwerkt, wordt voor de eerste "W" gebruikt, en voor de laatste "VAr" (Volt-Ampere-reactief).

De transformator levert 0 W, maar er loopt nog steeds effectief 0.125A stroom door de transformator waardoor er net zo veel koperverlies is als in de situatie met de 192 Ohm weerstand. Het VA getal op de transformator mag je dus alleen als Watts interpreteren als je er een zuivere weerstand aan hangt.

Ik noem even met opzet "effectief" omdat de mate van warmte ontwikkeling is afhankelijk van de effectieve waarde van de stroom en niet de AC gemiddelde waarde.

Niet lineaire belasting op een transformator.
Als je een brugcel met elco aan een transformator hangt, en je belast die met een zekere weerstand, dan loopt er een meer of minder nette DC stroom door die weerstand. Wat voor stroom loopt er door de transformator?

Er loopt alleen stroom door de transformator als de spanning over de elco weer stijgt (dus als de elco weer bijgeladen wordt, 100 keer/s). De pieken zijn bij een brugcel met elco in orde van 3 keer groter dan de DC stroom. Het zijn die pieken die meer warmte opwekken in de transformator wikkeling. Stel dat je een brugcel/elco combinatie belast met 1A DC, dan is de effectieve waarde van de transformator stroom in orde van 1.6A. Door de elco is de uitgangsspanning zo'n 1.2 keer de nominale spanning van de transformator.

Jouw 24V/0.125A transformatorgeval met brugcel/elco
Die mag je belasten met zo'n 0.125*0.62 = 0.078A (78 mA). De DC spanning die je bij die stroom kunt verwachten zal zo'n 29V bedagen. Het DC vermogen is dan PDC = 29*0.078 = 2.3 W.

Hee, dat is gek, ik ben vermogen kwijt, ik haal de 3 W niet? Dat klopt. Een klein beetje vermogen zit in de gelijkrichtdiodes, maar het grootste "verlies" zit in die piekstromen door de transformator. Je mag de transformator met maximaal 125mA effectief (125 mArms) belasten omdat anders de wikkelingen te warm worden.

Conclusie.
Of een transformator zijn maximale VA product in W kan leveren, hangt af van wat je aan de transformator hangt. hang je er een dikke C of L aan, dan levert hij nagenoeg 0W. Hang je er een weerstand aan dan levert hij maximaal 3 W. Met de brugcel/elco combinatie levert de de gehele combinatie zo'n 2.3 W aan DC vermogen. Vandaar dat men op transformatoren geen "W" zet, maar "VA".


Bonus: nullastspannng
Vooral kleine transformatoren hebben een open klemspanning die best 15..20% hoger kan liggen dan de nominale spanning bij opgegeven nominale stroom. Dan heb je ook nog netspanningsvariaties. Zo'n 24V transformator kan onbelast over de elco best eens iets meer 40Vdc produceren.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: trafo24 volt 3VA

#9 Bericht door Juul - PE0GJG »

Zoooo, da's een mooie opfris les zeg!!!!

Dank je wel.
Zo zie je maar weer, "nooit te oud om wat te leren"…………………net 3 weken 71 geworden.
Soms valt het na 30 jaar niet meer actief geweest te zijn niet mee en daarom ben ik blij met jullie "lessen".


groet,

Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie