PA-11084 nieuw forum lid

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA-11084
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2007, 11:42

PA-11084 nieuw forum lid

#1 Bericht door PA-11084 »

Geachte leden van dit forum,

Ik ben een kersvers nieuw lid van de VRZA. Mijn callsign is PA-11084 en ik word ingedeeld bij afdeling Zuid-Limburg. Ik ben een SWL.

Hoe het zo is gekomen wordt hieronder uitgelegd.

Ik heb in het verleden een oude Erres KY165 (jaren 30 toestel) buizenradio van mijn oma zaliger overgenomen voordat het in de container zou belanden. Het apparaat deed niets meer en ik heb het toen na het verzamelen en lezen van boeken over buizentechniek weer werkend gekregen. Deze kick was zo groot dat ik buizenradios ging verzamelen en lid werd van de NVHR en de Limburgse Radio Vrienden. Veel van deze radio’s zijn uitgerust met de standaard kortegolf bereiken. Nu zijn deze omroepontvangers alleen uitgerust met AM (soms met FM) detectie. Ik verbaasde mij over de grote hoeveelheid aan buitenlandse zenders die op een enkele draad waren te ontvangen. Draaide ik aan de afstemknop dan kreeg ik soms erg moeilijk verstaanbare discussies te horen (bleek naderhand SSB te zijn).

Nu is mijn verzamelen meer verschoven naar gebruiken. Daar ik de buizentechniek prachtig vind heb ik op een gegeven moment een Murphy B40 overgenomen van een zendamateur.
Hiermee ben ik gaan luisteren naar Radio Nederland Wereldomroep en naar radioamateurs op op de amateurbanden. Momenteel is mijn verzameling B40’s (diverse modellen) uitgebreid en beschik ik tevens over een RACAL 17L en overige randapparatuur. Ik stond paf van de kwaliteit van deze ontvangers. Zo heb ik op een avond een amateur ontvangen die vanuit de vuurtoren in Marquette (Lake Superior; USA) aan het zenden was op 20 m. Op een andere avond een morse signaal opgepakt op 80 meter. Het callsign ingeklopt in qrz.com. Het bleek een noorse radiozendamateur te zijn Zijn gegevens gevonden en vervolgens via zijn website het mailadres. Via zijn mailadres gevraagd of hij kon bevestigen dat die uitzending van hem kwam en hem meteen een rapport gestuurd. Twee weken later kreeg ik zijn bevestiging.
Onlangs op 2 maart 2007 op 40 meter een Japanse zendamateur ontvangen. Heel uitzonderlijk gezien mijn situatie.

Daar ik veel op de kortegolf luister en de zendamateurs meer officieel wil benaderen door ontvangstrapporten te versturen maak ik bij deze van de nood een deugd door me als nieuw forumlid aan te melden.

Mijn situatie: Alle antennes hangen op zolder. Zolder is geisoleerd en onder andere voorzien van alufolie. De antennes bestaan simpelweg uit stalen poortveren (5m uitrekbaar en fysiek circa 19 meter lang). Ik heb 2 in serie staan als draadantenne (random) en oost-west gespannen. Twee veren heb ik als inverted - vee ophangen. En twee andere ook als draadantenne random maar dan noord-zuid gespannen. Mijn verzameling ontvangers : B40A, B40 C, B40D, Racal 17L. Antennetuners: Heathkit 2040 en Viewstar VS300A.

Zo af en toe hang ik ooken draad buiten. Momenteel ben ik een provisorische permanente opstelling voor een buiten antenne aan het verzinnen. Dat wil zeggen als SWL.

En zo is het dus gekomen.

tot zover.

Wie wil reageren is hierbij uitgenodigd.


S. Leunissen
PA-11084

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#2 Bericht door Theo Postma »

Welkom op het forum!

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
pe2kp
Berichten: 127
Lid geworden op: 14 sep 2005, 21:54
Roepletters: PE2K
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: PA-11084 nieuw forum lid

#3 Bericht door pe2kp »

PA-11084 schreef:Onlangs op 2 maart 2007 op 40 meter een Japanse zendamateur ontvangen. Heel uitzonderlijk gezien mijn situatie.
Tot nu toe heb ik ze op die band nog niet gewerkt. Dus ook voor mij zou het heel bijzonder zijn.

Welkom in deze club... en 100% QSL, mocht je er eentje sturen.
73, Adriaan PE2K

http://www.pe2k.nl

NL12927
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2006, 10:15
Locatie: JO21VK

#4 Bericht door NL12927 »

Ook welkom namens mij NL-12927

Ik ga me eens bezig houden / verdiepen met EME (moonbounce)

Gr

Theo



NL-12927

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

EME

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Theo,

Je was met opbouw bezig maar de buurt vond je mast niet mooi. Vervolgens verkoop je de mast via dit forum.

Hoe ga je naar EME signalen luisteren? Met een antenne op zolder lukt dit zeker niet!
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

NL12927
Berichten: 58
Lid geworden op: 30 okt 2006, 10:15
Locatie: JO21VK

#6 Bericht door NL12927 »

Gaat dat niet dan met een active antenne!??????

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

oeps

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Nee, nog niet van gehoord.

Er zijn stations die met 1 yagi werken maar dit is voor 2m ook al een constructie van meerdere meters in een mast.
Google eens naar W5UN, die heeft volgens mij 48 yagi's.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#8 Bericht door PA3FS »


Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#9 Bericht door wbeekman »

PA-11084,

Van harte welkom op dit forum.
Hoop dat je hier goede info vind om jouw luisterhobby de nodige "swung" te kunnen geven.

Ga zeker eens naar een afdelingsavond en ontmoet de hams bij jou uit de buurt.
Kijk maar eens op de sites van de VRZA en VERON.
Heel veel plezier met de hobby...

Kijk ook maar eens op: http://www.ham-radio.nl/
Dit is ook een erg goede website.

P.S. Kijk ook eens onder het hoofstukje BIBLIOTHEEK (op dit forum) en haal daar evt. de nodige info op. (b.v. het frequentie-overzicht. )
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

PA-11084
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2007, 11:42

B40(A+C+D) + B41 (VLF) Murphy en Racal 17L mijn ontvangers

#10 Bericht door PA-11084 »

Beste amateurs, bedankt voor jullie reakties. Ik zal zeker van jullie tips gebruikmaken. Hierbij een plaatje van mijn ontvangers.

Mochten er vragen zijn over deze toestellen dan hoor ik het graag.

73's

PA-11084
Bijlagen
B40 Murphy + Racal 17L
B40 Murphy + Racal 17L
verzameling B40.jpg (37.26 KiB) 9656 keer bekeken

PA-11084
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 apr 2007, 11:42

Boeken antennebouw

#11 Bericht door PA-11084 »

Om mijn interesse in zelfbouw antennes bij te spijkeren heb ik:

reeds boeken van de volgende schrijvers:

Auerbach: titel even kwijt
Diefenbach: Kw und UKW antennen...
Mollema: Antennes en meetinstrumenten ...
Rothammel: Antennenbuch...
J.Carr: Practical Antenna Handbook ..
A. Kluess: Antenene fuer Funkamateure

dus genoeg te lezen en dan kijken wat ik kan bouwen.

73's

PA-11084

Jan Fernhout PI1LC/MM
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jul 2007, 14:06
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel
Contacteer:

Re: PA-11084 nieuw forum lid

#12 Bericht door Jan Fernhout PI1LC/MM »

PA-11084 schreef:Geachte leden van dit forum,

Ik ben een kersvers nieuw lid van de VRZA. Mijn callsign is PA-11084 en ik word ingedeeld bij afdeling Zuid-Limburg. Ik ben een SWL.

Hoe het zo is gekomen wordt hieronder uitgelegd.

Ik heb in het verleden een oude Erres KY165 (jaren 30 toestel) buizenradio van mijn oma zaliger overgenomen voordat het in de container zou belanden. Het apparaat deed niets meer en ik heb het toen na het verzamelen en lezen van boeken over buizentechniek weer werkend gekregen. Deze kick was zo groot dat ik buizenradios ging verzamelen en lid werd van de NVHR en de Limburgse Radio Vrienden. Veel van deze radio’s zijn uitgerust met de standaard kortegolf bereiken. Nu zijn deze omroepontvangers alleen uitgerust met AM (soms met FM) detectie. Ik verbaasde mij over de grote hoeveelheid aan buitenlandse zenders die op een enkele draad waren te ontvangen. Draaide ik aan de afstemknop dan kreeg ik soms erg moeilijk verstaanbare discussies te horen (bleek naderhand SSB te zijn).

Nu is mijn verzamelen meer verschoven naar gebruiken. Daar ik de buizentechniek prachtig vind heb ik op een gegeven moment een Murphy B40 overgenomen van een zendamateur.
Hiermee ben ik gaan luisteren naar Radio Nederland Wereldomroep en naar radioamateurs op op de amateurbanden. Momenteel is mijn verzameling B40’s (diverse modellen) uitgebreid en beschik ik tevens over een RACAL 17L en overige randapparatuur. Ik stond paf van de kwaliteit van deze ontvangers. Zo heb ik op een avond een amateur ontvangen die vanuit de vuurtoren in Marquette (Lake Superior; USA) aan het zenden was op 20 m. Op een andere avond een morse signaal opgepakt op 80 meter. Het callsign ingeklopt in qrz.com. Het bleek een noorse radiozendamateur te zijn Zijn gegevens gevonden en vervolgens via zijn website het mailadres. Via zijn mailadres gevraagd of hij kon bevestigen dat die uitzending van hem kwam en hem meteen een rapport gestuurd. Twee weken later kreeg ik zijn bevestiging.
Onlangs op 2 maart 2007 op 40 meter een Japanse zendamateur ontvangen. Heel uitzonderlijk gezien mijn situatie.

Daar ik veel op de kortegolf luister en de zendamateurs meer officieel wil benaderen door ontvangstrapporten te versturen maak ik bij deze van de nood een deugd door me als nieuw forumlid aan te melden.

Mijn situatie: Alle antennes hangen op zolder. Zolder is geisoleerd en onder andere voorzien van alufolie. De antennes bestaan simpelweg uit stalen poortveren (5m uitrekbaar en fysiek circa 19 meter lang). Ik heb 2 in serie staan als draadantenne (random) en oost-west gespannen. Twee veren heb ik als inverted - vee ophangen. En twee andere ook als draadantenne random maar dan noord-zuid gespannen. Mijn verzameling ontvangers : B40A, B40 C, B40D, Racal 17L. Antennetuners: Heathkit 2040 en Viewstar VS300A.

Zo af en toe hang ik ooken draad buiten. Momenteel ben ik een provisorische permanente opstelling voor een buiten antenne aan het verzinnen. Dat wil zeggen als SWL.

En zo is het dus gekomen.

tot zover.

Wie wil reageren is hierbij uitgenodigd.


S. Leunissen
PA-11084
Beste S., mijn carriere is ook begonnen met een oude buizenontvanger anno 1938. Mag ik je aanbevelen mijn site http://home.wanadoo.nl/janfernhout
Ik was marconist van 1959-1981 en deed met PI1LC/MM veel verbindingen vanuit de Atlantische Oceaan.
Veel leesplezier, Jan Fernhout


Keep in touch with the Dutch!

Gebruikersavatar
hunter
Berichten: 33
Lid geworden op: 10 jun 2007, 19:38
Locatie: Eindhoven

Re: B40(A+C+D) + B41 (VLF) Murphy en Racal 17L mijn ontvange

#13 Bericht door hunter »

PA-11084 schreef:... Hierbij een plaatje van mijn ontvangers.

PA-11084
Die van mij zijn stukken meer handzamer hi :D

Welkom op het forum.

NL12984, Jörgen

Plaats reactie