Hallo, en een vraag...

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
HenkSWT
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2006, 10:26
Locatie: Maarssen

Hallo, en een vraag...

#1 Bericht door HenkSWT »

Hallo,

Even voorstellen.
Na vele jaren met het idee rondgelopen te hebben om zendamateur te worden ga ik er nu maar eens serieus werk van maken.
Vroeger ben ik al veel in de weer geweest met DX-en. O.a. bij de Benelux DX Club. (Moet zo eens kijken of die nog bestaat…)
Dat was toen ik nog de beschikking had over een Trio. Zo’n mooie grijze buizenbak.
Maar eerst wil ik jullie wat vragen.
Ik had begrepen dat er een band is waarop vrij gewerkt kan worden. Met alleen een registratie. Dus zonder een echte vergunning. Is dat zo?
Ik ben wel van plan om echt voor een vergunning te gaan, maar een beetje oefenen zou wel leuk zijn.
Ik heb al gezocht op de website van de VERON. Maar daar kon ik niets vinden.
Misschien kan één van jullie me op weg helpen.

Met vriendelijke groet,
HenkSWT

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Hallo Henk,

Ik zou niet weten welke band dat moet zijn. Er is natuurlijk de bekende 27 MHz, PMR (446 MHz) en er zijn LPD's (Low Power Devices) die in de 70cm amateurband vallen, zoals er ook heel veel devices zijn die in de 2,4 GHz ISM-band werken. Een groot gedeelte van die ISM-band valt ook weer samen met een amateurband.

Misschien bedoel je zoiets?
Jorg | PH7W

HenkSWT
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2006, 10:26
Locatie: Maarssen

#3 Bericht door HenkSWT »

Hallo,

Bedankt voor je reactie.
Ik weet zelf niet wat ik bedoelde. Maar iemand vertelde me dat er banden waren waar geen vergunning voor nodig was.
Je hebt hiermee, denk ik, mijn vraag beantwoord.
Aangezien je al een PA nummer hebt heb je al ervaring met zenden.
Daarom wil ik je nog een vraag stellen.
Wat zou ik als beginnende amateur het beste kunnen doen?
Op één van de "vrije" banden gaan beginnen of gewoon serieus eerst studeren voor de Novice vergunning.
Ik ben niet geinteresseerd in slap geleuter. Dus ik denk dat de 27MC niet in aanmerking komt.
Ik heb ook gezien dat er twee verenigingen zijn.
Wat is het verschil tussen deze twee?

Met vreindelijke groet,
HenkSWT

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#4 Bericht door Yannick PE2YSB »

ik ben zelf ook nog maar net amateur (vrijdag 1 maand!)
ik heb nooit echt bedacht hoe ik zou willen beginnen.
Mijn studie vereniging heeft een zendamateurs dispuut (ESRAC), daar ben ik eens gaan kijken wat het precies in hield. Na 1 avond was ik verkocht, ik heb me meteen aangemeld voor het F examen. Ik ben niet eerst voor N gegaan omdat ik ook niet hou van dat slappe geouwehoer. Op de 2m komt dat een stuk vaker voor dan op andere banden :D. Dus ik wilde die andere banden op.

Ik ben een maand voor het examen begonnen met leren, gewoon boek van de veron besteld, oefen opgave en beide boeken doorwerken.

Ik moet er wel bij zeggen, ik ben student elektrotechniek op de TU, dus ik weet wat een spoel, condensator, weerstand, transistor enz. doen. Het enige wat ik nog moest leren waren dingen als "hoe verkrijg ik FM, wat is de zwaai van een fm zender" en meer van die dingen.

Ik ben nog geen lid van een vereniging, misschien over een tijdje maar voorlopig nog niet.

Wat ik je aanraad is wat oude tentamens maken (F en N) kijken of F haalbaar lijkt als je er wat tijd in zo stoppen, en dan gewoon proberen F te halen. Anders kun je ook nog N doen, maar de 2m band lijkt weer wat meer op de 27mc.......

Je kunt je ook voor beide examens aanmelden, N en F, die zijn op de zelfde dag, maar verschillende tijden. Dan probeer je F te halen, lukt dat niet dan kun je ook nog N proberen. Haal je alle twee, dan vraag je alleen voor F een vergunning aan.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#5 Bericht door PH7W »

Hallo Henk,

Op de vrije banden is meestal niet zoveel te beleven. Buiten 27 MHz is het gebruik al erg sporadisch. LPD en PMR zullen bijvoorbeeld al niet voor veel anders dan portofoons gebruikt worden. Op 27 MHz hoor je inderdaad meestal wat slappe praat.

Ik zou je dan ook aan willen raden om serieus de N- of F-vergunning te overwegen. Je mag dan niet alleen gebruik maken van de amateurfrequenties, maar je kunt ook zelf naar hartelust knutselen aan zendontvangers, antenne's enz.

Ik heb zelf in één keer het F-examen gehaald, maar ook ik heb een elektronica-achtergrond (HTS) en voor mijn gevoel heb je een dergelijke achtergrond toch echt wel nodig om het F-examen tot een goed einde te brengen. Kortom: als je geen elektronica-achtergrond hebt, zou ik niet direct voor de F-vergunning gaan.
Met de N-vergunning kun je ook al een hele hoop doen en het is erg makkelijk om, wanneer je eenmaal een vergunning op zak hebt, op 2m of 70cm uit te komen. Op HF bijvoorbeeld is dat al weer heel wat minder makkelijk vind ik. Overigens ben ik het niet eens met de opmerking van Yannick dat 2m op 27 MHz lijkt (er gebeuren namelijk genoeg serieuze dingen op 2m en 70cm), maar die discussie wil ik in dit topic niet gaan voeren.

Als je ergens een scanner kunt bemachtigen, is het misschien een goed idee om eens te gaan luisteren op de betreffende banden om een indruk te krijgen van de activiteiten.
Jorg | PH7W

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#6 Bericht door Yannick PE2YSB »

PA8JRG schreef: Overigens ben ik het niet eens met de opmerking van Yannick dat 2m op 27 MHz lijkt (er gebeuren namelijk genoeg serieuze dingen op 2m en 70cm), maar die discussie wil ik in dit topic niet gaan voeren.
dit is inderdaad niet het topic om er op in te gaan, het is ook niet een echt interessant onderwerp, maar ik vind dat de gesprekken op de repeaters vaak veel weg hebben van het gesprek op de 27mc. Buiten de repeaters en buiten contesten heb ik nog maar weinig gehoord op de 2m.....
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#7 Bericht door angelo »

Dat voor jou de 2m overeenkomt met de 11m band komt misschien omdat in jouw regio (en regio AMS en RTD) het stikt van de 2m piraten. Schijnbaar hebben ze niet genoeg aan de 11m band te verpesten, nee, nu moeten die <censuur> ook nog de amateurbanden liggen zieken. Dat ze lekker piet piraat op de 11m spelen, waar ze thuis horen (of in de lokale GGZ) of als ze al moeten piraten dat ze gewoon hun gemak houden en aan de 'regels' houden... Dus niet zoals afgelopen zaterdag toen ik op de amer zat te werken dat je ineens iemand hoort roepen "heej stelletje <piep> amateurs, zitten jullie met je luie <piep> in de <piep> met dit warme weer? .. dit is <piep piep>... breaky breaky."

De goede oude tijden waarbij mensen weer 7 kleuren stront scheten en ineens iedereen weer op 4W 40kanalen zat te werken wanneer er een grijze Mazda door de straat reed... :twisted: die komen niet meer vrees ik

Maarja, hier in deze regio is de 11m al bijna uitgestorven op een paar tot 70cm toe spetterende packeters met een zwaai waar de gemiddelde olietanker nog jaloers op wordt. Dus ja, je "DJ" kwaliteiten moet je dan elders botvieren ofzo.

Wat betreft examens, je kunt gewoon eens een avond binnenlopen bij je lokale vertegenwoordiging van de veron. Verschil ertussen.. tja... de websites van de beide verenigingen zeggen misschien al genoeg. Beide hebben ook cursusboeken... Nou vind ik de VRZA-cursus wat logischer in elkaar zitten, zeker voor beginnende elektronica mensen maar volgens mij zitten er wel fouten in.
No good deed goes unpunished.

HenkSWT
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 mei 2006, 10:26
Locatie: Maarssen

Dank voor de informatie...

#8 Bericht door HenkSWT »

Zo, dat is een hoop informatie in één keer.
Zelf heb ik ook een elektronica achtergrond, zowel in de hobby- (vooral geluidstechniek) als in de professionele (computers etc.) sfeer.
Ik stam nog uit de tijd dat je met een 4004 chip van Intel en een paper punch zelf een computer in elkaar sleutelde en die vervolgens binair of hex ging programmeren..
Dus voor dat onderdeel ben ik niet bang.
Over de websites: ik ben zelf werkzaam als webdesigner/programmer. Op het ogenblik ben ik voor Henkel Nederland zes websites aan het maken. Dus ik denk wel dat ik er wel een beetje verstand van heb.
Die website van de VERON is één grote puinhoop. Als je daar iets op wilt vinden is het echt een ramp. Die van de VZRA ziet er wat beter uit. Maar daar zou ook eens met verstand naar gekeken kunnen worden.
Ik denk dat het me wel duidelijk is geworden. Ik ga gewoon voor een F vergunning.
En of ik lid wordt van een vereniging? Denk ik nog even over na.
O ja nog een vraagje. Waarom een scanner aanschaffen. Ik heb vroeger een Trio communicatie ontvanger gehad. Daar kon je gewoon, met een grote knop, afstemmen op de verschillende zenders. Af en toe een beetje bijsturen met de LSB/USB knop etc. Dat vond ik leuk. Ik hou niet zo van die kastjes met een enorme hoeveelheid leds die staan te knipperen. Is net de kermis.
Wat kost een ontvanger voor een beginner? Kun je er een aantal aanbevelen?

Met vriendelijke groet,
HenkSWT

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#9 Bericht door PH7W »

Over ontvangers kan ik niet zoveel zeggen. Dat hangt er volgensmij een beetje vanaf op welke frequentiebanden je wilt luisteren, en in welke modi. Ik heb zelf een Uniden Bearcat UBC-60XLT (geschikt voor 2m en 70cm FM) handscanner en een Commtel COM225 tafelscanner (25-1300 MHz AM/FM/WFM) waarmee ik vanalles ontvang.
Jorg | PH7W

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#10 Bericht door angelo »

Ik ben zelf voor mijn ontvanger wel tevreden over mijn Kenwood R600 0-30MHz, van mijn AOR2001 voor 25-550MHz en van mijn Yupiteru MVT7000 voor 0-999MHz allmode. Maar waarom ontvanger kopen als je je licentie gaat halen. :wink:
No good deed goes unpunished.

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#11 Bericht door Yannick PE2YSB »

Ik wil even terug komen op mijn post, ik ben nu wel lid van een vereniging. Heb me vandaag aangemeld bij de veron.

Waarom bij de veron en niet de VRZA, ik ben 20, dus kan nog 1 jaar met korting lid zijn van de veron. :D
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#12 Bericht door Theo Postma »

Yannick schreef: Waarom bij de veron en niet de VRZA, ik ben 20, dus kan nog 1 jaar met korting lid zijn van de veron. :D
Ja, dat is een goede vraag.
Waarom dit of dat?
Tot een jaar geleden kon ik je antwoorden dat de vereniging Veron de meeste repeaters op haar naam heeft staan.
Op zich is dit nog zo, maar ze willen er van af.

Ik zou zeggen, ga voor het blad, dat ding wat je elke maand thuis krijgt.
En bedenk dat de macht v/h getal zeker werkt bij overleg met de overheid.
Niet dat ik wil beweren dat de Veron hier goed of fout mee om gaat, of de Vrza.
Nee, zendamateurs zijn er zo wie zo niet veel, dat ze goed georganiseerd zijn, dat spreekt de overheid aan.

Mensen die gaan voor hun zaak, zendamateur zijn.
Daarom alleen al zou je lid moeten zijn.
En vind het fijn om te lezen dat er voor jonge zendamateurs goedkopere vormen voor het lidmaatschap zijn.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

#13 Bericht door Yannick PE2YSB »

voor leden tot 21 jaar is het lidmaatschap rond de 25 euro per jaar. Dat is best mooi want het is een dure hobby voor een arme student, examen 50 euro, vergunning 40 euro, vereniging normaal ook 40 euro. Dan heb je nog geen shack of iets gekocht.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#14 Bericht door Theo Postma »

Yannick schreef:voor leden tot 21 jaar is het lidmaatschap rond de 25 euro per jaar. Dat is best mooi want het is een dure hobby voor een arme student, examen 50 euro, vergunning 40 euro, vereniging normaal ook 40 euro. Dan heb je nog geen shack of iets gekocht.
Duur is een relatief begrip.
Als daarmee geld bedoelt wordt in verhouding tov mijn loon, dan is het goedkoop.
Als ik het stel tov het plezier, dan is het onbetaalbaar!
Je wilt niet weten wat de premie geworden is, als je alles hebt, denk je.
De verzekering bedoel ik dan :oops:
Alles in geld uit drukken maakt niet gelukkig, dat is relatief.

Groeten,
Theo
Die nog steeds arm is, maar wel het volle pond betaald.
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#15 Bericht door PA5COR »

Heb na 22 jaar machtiging mijn eerste nieuwe transciever gehaald, bijna 8 jaar terug de FT 847, welke met Collins filters werd uitgerust en toen 6600 gulden kostte....
Heb daarvoor dan ook 8 weekenden 12 uur op 12 uur af doorgewerkt.

En een lol dat ik nog steeds ermee heb:D

De FT 100 is 6 maand terug 2ehands aangeschaft, een 2e hands AM 6 kHz filtertje erin gezet, klaar voor de vakantie, met de MFJ 993-B die net 2 maand oud is, waarvoor ik de FC -20 voor heb verkocht.

De 1e 22 jaar met 2ehands spullen/eigenbouw gewerkt, en met heel veel plezier, de FT 221R, de FT 225 RD, etc.

Ik begrijp dat de kosten voor de een wat gemakkelijker zijn te dragen als de ander, maar ik drink ook geen alcohol he':D

Gewoon een afweging maken voor je wat doet, keuzes maken doen we allemaal.
Ben nu aan het sparen voor een 3-500ZG buis voor de (2ehands) Heathkit SB-1000.

Ook hier is het budget beperkt voor de hobby.

Groet,
Cor

Plaats reactie