Helemaal nieuw

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Helemaal nieuw

#1 Bericht door pe1mph-AM »

Geachte lezers,
Bij deze ga ik me aan jullie voorstellen.
Via Oene, pa3cwn, kreeg ik de tip om mijn storingsklacht via dit Forum te plaatsen.
Dat heb ik reeds gedaan, maar het geluidsbestand kreeg ik er niet bij geplaatst.
Och ik ben ook nog van de oude mode, lees oude stempel: AM, ik denk dat het daar aan ligt.....

Wat zal ik hier neer zetten, ja een tip; kijk bij QRZ.com en dan pe1mph.
Daar staat al genoeg info, maar ik ben niet vaak meer qrv in AM.
Dit vanwege de omstandigheden hier én die vreselijke ROT storing.
Laat ik het iets anders zeggen, de (zend) hobby staat hier op een heel laag pitje...

Ergens kan ik er niet bij dat het zo is, maar helaas....
Lezers oh lezers wat heb ik toch leuke qso in AM gehad op 160, 80, 40, 15 en Ten.
Dát waren nog eens tijden, dat ik bijv. 's morgens op 3705, 3710 of 3660 khz in AM met stations uit de USA zat te qso-en.
En ook niet te vergeten bijna elk weekend met Jean F6AQK en Fortunato 9H1ES.
Daar alleen al kan ik een boek(je) schrijven, wat was dat een mooie tijd.
Jarenlang zaten we elk weekend in AM vanaf een uur of zes in de morgen te qso-en.
Soms kwamen er andere stations bij, bijvoorbeeld uit de UK, Frankrijk of andere landen.
Die qso's waren een genot om te maken en elk weekend liep ik met plezier naar mijn studio.

Na maanden te hebben gemaild met stations uit de Usa (Zie DKARS), moest het er toch eens van komen.
Ik weet het nog als de dag van gisteren...... pe1mph liep op de radiomarkt De Lichtmis met andere AM-fans.
Ineens zei ik: AM-ers binnenkort heb ik een qso met AM-ers uit de Usa! (ik zie hun gezichten nog voor me) :wink:

En een paar weken later had ik beet, wel waren de eerste qso's niet op de zelfde freq.!
De AM-ers in de Usa zaten op 3885 khz en ik (met mijn BC 610) op 3705 khz.
Mensen oh mensen, wat zaten er veel aan pe1mph (Henk) te roepen.....

Wat ik nu schrijf zullen velen dan ook wel niet geloven, och dat ben ik wel gewend hoor..... :D
De AM-ers hoorde ik ook op een Philips buizenradio, met 80 meter (Visserijband!) er op.
En, ook heel belangrijk, totaal geen storing..... iets wat ik me nu écht niet meer kan voorstellen....
Daarna kreeg ik heel veel mails van stations uit de Usa die de qso's hadden gehoord en graag.... (jullie begrijpen het wel).
Hierna hebben veel AM-ers in de Usa er nog een stukje van 80 meter bij aangevraagd, om daar uit te mogen zenden.
Zodat ze ook op 3705 khz uit konden komen, dat deden er veel..... heel veel....
Toen gebruikte ik een Omgekeerde V-Antenne, coax gevoed en hing richting Noord - Zuid.
Helaas hangt die hier niet meer, o.a. door de Gemeenteboys....
Ik zal mijn AM verhalen niet té lang maken, maar toch moet ik er nog wel iets aan toevoegen.....

Veel AM-ers in Nederland geloofden niet dat ik met de Usa zat te moduleren.....
Och mijn AM-vrienden geloofden me wel, maar anderen.... pffffff
Ik kan het hun niet kwalijk nemen, maar toch...... ik geef de oplossing: mijn signaal hopte over Nederland heen!
Ha, ha..... ik moet er nu smakelijk om lachen, sorry :D

Later zat ik met mijn eigen bouwsel in AM, ook met de Usa en andere landen te qso-en.
Zal ik er nu maar over ophouden, want velen moeten NIKS van AM hebben....

Effe denken, oh ja middengolf dát is mijn band!
Vroeger er veel op uitgezonden, nu slechts luisteren: o.a. Middengolf DX-en
Dat doe ik al jaren, ja al heel veel jaren luister ik 's morgens vroeg naar dé middengolf!
En ik probeer om dan nieuwe BC stations o.a. uit USA en Canada te ontvangen.
Zie ook daarvoor DKARS én DARU, artikelen van pe1mph
Bijna elke morgen kan ik hier WINS 1010 khz en Bloomberg 1130 khz ontvangen.
Maar niet elke dag met dezelfde afstemming, op mijn Kenwood R-5000.
Deze staat hier in de huiskamer en is verbonden met een dipool 2x +/- 33 meter (met ant.tuner).
Of ik gebruik de XHDATA met de KBC mini loop en ik ga dan buiten zitten (i.v.m. storing).
Zo nu en dan 'vang' ik toch nog een nieuw BC station uit de Usa, vroeg in de morgen.

Oh ja niet te vergeten hoor ik 's morgens vroeg mijn AM-vrienden uit de USA soms op 80 of 40 meter.
Dan maak ik een recording en stuur het die kant op of zet het op het AM Forum (usa).
Altijd krijg ik een reactie terug, mensen dat is zó mooi.... die contacten!

Zijn jullie er nog, misschien wat te drinken halen...... ik ga zo verder hoor.

Twee en 70 heb ik ook, maar dat zijn niet mijn banden.
Wel als er condities zijn, dan geniet ik volop alleen al door er naar te luisteren....
Zo nu en dan maak ik wel eens een qso bijv. met mijn porto, maar.....
Die banden zie ik meer als 'een aardigheidje', het is géén mg of 80 meter.

Al met al heb ik een heel groot AM netwerk, dus contact met heel veel AM-fans.
Daar kan ik intens van genieten, ongelooflijk mooi om met hun over AM te 'praten' (via App of mail).
Daarnaast volg ik de LP AM stations op mg en kg, daar kan ik zeker ook van genieten.
Dan doel ik vooral op de PASSIE die sommige LP AM stations hebben, zo mooi vind ik dat.
Hun experimenten met audio, antenne's enz.
Een paar jaar heb ik programma's gemaakt voor LP AM stations, velen zonden ze uit.
Daar kreeg ik vaak mieters mooie reacties op, doch ik maakte er maar 1 per maand.
Anders nam het me te veel tijd en 'woon' ik te veel in mijn studio....
Maar daar ben ik (tijdelijk) mee gestopt, i.v.m. mijn gezondheid en die ROT storing.
Effe nadenken..... of ik er nog iets aan toe kan voegen.
Het voorstellen moet niet te lang zijn, dan lezen jullie niet verder.... :mrgreen:

Natuurlijk heb ik nog een paar wensen betreffende mijn zendhobby.
Eén ervan is om in AM een qso met een USA station te maken op 160 meter!!
Daar was ik een paar jaar geleden al mee bezig hoor.....
Helaas is me (ons) dat toen niet gelukt én we (am-ers) moesten van 160 meter af!
Ik zal me daar nu verder maar niet over uitlaten, maar vergeten ben ik het niet.
Oh ja, ik kreeg hier toen ineens bezoek van onze Kabel aanbieder Ik legde volgens hun alle Internetverkeer hier plat!
Toen heb ik contact opgenomen met het AT, die me tips gaf.
Hier in huis heb ik alle tv- en radio-kabels vervangen, door kabels met een betere afscherming.
Zelfs dat hielp niet, de Kabel leverancier bleef klagen!

Wat bleek lezers...... jullie raden het nooit, denk ik! :shock:

Hier voor ons (huur)huis zaten maar liefst 3 ondeugelijke kabellassen, in de grond!!!
Oh oh ik zie ze nog scheppen, met hun mooie puntschoentjes en witte broeken aan.
Eén was nogal kwaad en smeet zijn schep hier door de tuin, uit frustratie.
Want ze dachten (allemaal) dat ik (pe1mph) de storing veroorzaakte....
Doch het bleek dat de Kabellaar zélf de boosdoener was én ze hadden niks op papier te staan.
Normaliter horen alle lassen in de grond op papier (tekening) te staan....
Toen ze er een hele, lange nieuwe grondkabel er in hadden gelegd....
Heb ik nooit weer een melding van hun gekregen, dat ik stoorde.

Ja als zendAMateur maak je soms veel mee.....
Ik denk dat ik het hier maar bij laat, dat vinden jullie wel oke denk ik.
Het is wel een heel verhaal geworden, maar ja.... ik hoor me wel goed voor te stellen toch?
Met KBC Radio er hier voor, via de Internet radio, sluit ik het voorstellen van mij af.


Bedankt voor het lezen,

Henk
pe1mph

TheoP
Berichten: 712
Lid geworden op: 08 jun 2023, 11:33
Roepletters: PE1OPQ

Re: Helemaal nieuw

#2 Bericht door TheoP »

Ha Henk, welkom hier.
Ben hier ook net aangekomen.

Theo

PA1ES
Berichten: 412
Lid geworden op: 09 sep 2005, 09:09
Roepletters: PA1ES
Locatie: Apeldoorn

Re: Helemaal nieuw

#3 Bericht door PA1ES »

Hallo Henk,
Mooie voorstelling hoor, groetjes nu vanuit Apeldoorn. Ben 2 jaar geleden verhuist vanuit Deventer.
Ernst, PA1ES, voorheen Pe1lrz.
Licensed since 1977
PD0CEB - PE1LRZ - PA1ES
Member: OTC

PA3RIS
Berichten: 833
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Helemaal nieuw

#4 Bericht door PA3RIS »

Hallo Henk,

Lang verhaal, helemaal gelezen! Welkom hier en hopelijk gaat die AM-verbinding met de USA op 160 meter ooit lukken.

Gebruikersavatar
pe1mph-AM
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 okt 2023, 14:40
Roepletters: Pe1mph

Re: Helemaal nieuw

#5 Bericht door pe1mph-AM »

Mieters bedankt!

Ook rechtstreeks naar mij kreeg ik, via mails en App's, leuke reacties op 'mijn voorstellen'! :wink:

Ook vragen waar mijn AM artikelen in o.a. in DKARS en DARU te vinden zijn.
Hier een paar links, te vinden via: https://www.daru.nu/downloads/category/7-2015

of via: https://www.daru.nu/magazine (Eh, en het DKARS archief dan?)

Dan vanaf dit intro artikel (blz. 52) van pe1mph (AM Nieuws) en in Magazines er na:
file:///home/henk/Downloads/DKARS%20Magazine%20201501.pdf

Het valt reuze mee hoor, niet in elk Magazine staan stukjes over AM. :wink:


Nogmaals bedankt voor de leuke reacties,

Henk
pe1mph

Plaats reactie