Nieuwe amateur PD0MT

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#31 Bericht door PH7R »

PD0MT schreef: 29 nov 2023, 15:54 Dank jullie allemaal! En voor diegene die denken 'ik wil ook F-examen doen'... ik zeg gewoon doen. Misschien dat we een studie discussie uurtje kunnen doen ergens op 40 meter met aspirant N- of F amateurs? Leren van elkaar is toch veel leuker en dan tegelijktijd je radio gebruiken maakt het helemaal leuk.
En hoeveel moeilijker was F nu qua studie?
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#32 Bericht door PE7K »

Nou, de stof voor het F-examen is veel meer maar ook heel interessant. Het examen vond ik makkelijk en doet geen recht aan alle stof. Zeker als je de stof neemt van https://cursus.vrza.nl/wp/2017/12/04/vr ... 2017-2019/. Dat gaat veel dieper en uigebreider dan https://www.dlza.nl/ want die bereiden je eigenlijk voor het examen en verder niks. Zo zie ik het en dat hoeft niet waar te zijn. Niet veel moeilijker dan N eigenlijk, gewoon meer.

Door het huidige F-examen hoef je niet te denken dat je nu zomaar zelf een zender kunt gaat bouwen.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#33 Bericht door PH7R »

PD0MT schreef: 29 nov 2023, 18:39 Door het huidige F-examen hoef je niet te denken dat je nu zomaar zelf een zender kunt gaat bouwen.
Helemaal eens, zelf een non-techie achtergrond en zie mijzelf vooral als stekker amateur :mrgreen: .
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#34 Bericht door Charles_ »

PD0MT schreef: 29 nov 2023, 18:39 Nou, de stof voor het F-examen is veel meer maar ook heel interessant. Het examen vond ik makkelijk en doet geen recht aan alle stof. Zeker als je de stof neemt van https://cursus.vrza.nl/wp/2017/12/04/vr ... 2017-2019/. Dat gaat veel dieper en uigebreider dan https://www.dlza.nl/ want die bereiden je eigenlijk voor het examen en verder niks. Zo zie ik het en dat hoeft niet waar te zijn. Niet veel moeilijker dan N eigenlijk, gewoon meer.

Door het huidige F-examen hoef je niet te denken dat je nu zomaar zelf een zender kunt gaat bouwen.
Allereerst proficiat met het bereikte resultaat.

Ik heb begin jaren 80 mijn D-machtiging behaald (=nu N) en ongeveer 10 jaar later mijn C-machtiging (=nu F). De cursus waar ik heen ging was inderdaad puur gericht op de verwachte examenvragen, want het examenresultaat is/was hetgeen wat telt.

Zelf iets bouwen heb ik nooit gedaan, daarvoor heb ik veel te weinig kennis van zaken. En daarnaast ontbreekt het aan het juiste gereedschap en een hobbyruimte om te kunnen 'rommelen'. De enige uitzondering waren kitjes en bouwpakketjes waar alles inbegrepen was om zelf te maken.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#35 Bericht door PE7K »

Ik ga van alles maken en bouwen, vooral magnetic loop antennes. Maar ook het snijvlak van IT/Software/Radio denk ik wel wat leuke dingen te kunnen doen. Ik codeer in C# en aanverwante, zit ook al 25 jaar in een opensource groep. Wie weet komt daar nog iets leuks uit.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#36 Bericht door PA2S »

Allereerst van harte gefeliciteerd! Ook mooi dat je telegrafie gaat leren!
PD0MT schreef: 29 nov 2023, 18:39 Door het huidige F-examen hoef je niet te denken dat je nu zomaar zelf een zender kunt gaat bouwen.
Ongeveer 48 jaar geleden deed ondergetekende - inmiddels oude knar - examen. Niet foutloos, maar daar had ik ook niet op gerekend, want - net als op school - ging ik nooit voor een tien. Ik was toen 20. Al eerder, toen ik 15 was, wilde ik examen doen voor een "verklaring van bevoegdheid" waarmee je bij een amateur achter de zender mocht kruipen (voor een machtiging moest je 18 zijn). Mijn ouders vonden - terecht - school veel belangrijker en dus bleef het bij dagdromen. Het examen in 1975 was al multiple choice, niet lang daarvoor was het mondelinge examen afgeschaft.

Van enkele radioamateurs, waarmee ik contact had hoorde ik dat het mondelinge examen erg moeilijk kon zijn omdat sommige examinatoren bepaalde onderwerpen behoorlijk konden uitdiepen. Zo was iemand doorgezaagd over batterijen en accu's en anderen vertelden dat ze een stuk papier kregen waarop verschillende typen oscillator schakelingen getekend moesten worden, zoals de Colpitts, Hartley of de Clapp. Had ik toen examen gedaan en zouden examinatoren zwakke plekken hebben ontdekt, had ik in de trein terug de zonden kunnen overdenken :-)

Een ding was zeker: het was bepaald geen weggever en het toenmalige examen was erop gericht dat je begreep hoe het werkte en in staat moest zijn om tenminste een eenvoudige zender te maken.

Het slagen voor het multiple choice examen had ik dan ook niet ervaren als een sprong over een hoge lat. Want in het slechtste geval kreeg je een paar eenvoudige schakelingen voor je neus en kon je de onzin al snel wegstrepen.

Telegrafie was een half jaar stevig aan de bak. Enkele maanden oefenen voor het voorjaarsexamen 1976 was onvoldoende en het najaarsexamen ging niet door omdat ik geen vrij kreeg (ik was toen in militaire dienst). Het werd voorhaar 1977.

Door de jaren heen heel wat gebouwd en verbouwd en daaraan veel plezier beleefd. Gaandeweg werd steeds meer kennis en ervaring verkregen en begin jaren '80 werd van de hobby het beroep gemaakt. Mijn motto is: blijf leren! Dat wens ik jou ook toe en uiteraard ook veel plezier met de nieuwe mogelijkheden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#37 Bericht door Juul - PE0GJG »

Ik sluit mij aan bij de reactie van Henk PA2S.
Ik was iets eerder, in 1975 de eerste lichting met mutlple choice. En ik mocht m'n roepletters zelf bepalen. Ik ben altijd PE0 gebleven omdat ik te "lui" was om morse te doen. Met m'n electronica HTS opleiding was het geen enkel probleem. En enkele jaren terug werd de F licence in m'n schoot geworpen. Maar wel heel erg veel zelf gebouwd en ontworpen. En samen met wat bevriende amateurs in t'Gooi veel contesten gedaan en velddagen. Heel fanatiek. Halverwege de jaren 80 werd de interesse voor het zendamateurisme minder . Er kwamen andere zaken voor in de plaats. Inmiddels een paar jaar terug weer een beetje begonnen maar het is niet meer het zendamateurisme "dat ik toen achterliet. ".

Inmiddels werken de ogen wat tegen en ik ben ook in de "herfst" van m'n aardse bestaan. hi. Zoals Henk schreef een "oude knar" een "old man" dus om in zendamateur taal te spreken.

Maar wel leuk dat er toch nieuwe aanwas komt. PD0MT, hardstikke veel sukses !
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#38 Bericht door pe1rea »

PD0MT schreef: 29 nov 2023, 16:49 Ik weet het. Vooral 80 meterband is belangrijk voor mij. Moet alleen nog een antenne daarvoor hebben en ik denk dat ik zelf een magnetische loop (zie https://www.youtube.com/watch?v=Al3ZJipFq6k) ga maken alleen voor 80 meter, voor de rest heb ik al iets :)
Voor 80 meter moet ik ook iets gaan maken, op 40 ben ik qrv, geen probleem.
Misschien een yl rondje Mariëtte...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#39 Bericht door PE7K »

Hoi,

Ik weet nog niet wanneer ik eraan ga beginnen maar het is zeker iets wat ik graag wil doen. Of misschien toch een dipool of endfed maar dan moet ik eerst verhuizen want hier gaat dat niet, althans niet op de hoogte die nodig is. Ik ben vaak in Zwitserland en daar heb ik een endfed van 42 meter heel hoog >20m opgehangen en dat gaat erg goed.
73, Mariëtte https://pe7k.com/

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#40 Bericht door PA2S »

Juul - PE0GJG schreef: 29 nov 2023, 21:14 Ik was iets eerder, in 1975 de eerste lichting met mutlple choice.
Nog even de hangmap uit de kast gehaald en jouw machtiging opgezocht, die je eerder eens op dit forum had geplaatst.

We waren van dezelfde lichting, Juul. Het enige verschil is dat ik mijn originele "C" exemplaar niet meer heb, want dat moest worden teruggezonden. De "upgrade" naar PA2HJS uit 1977 heb ik uiteraard nog wel.

Ook een - nu misschien wat hilarisch - document bijgevoegd, de toestemming voor mobiel gebruik. Je moest officieel telkens zeggen waar je was, maar dat sloegen we toch wel geregeld over. Mijn mobiel gebruik was overigens hoofdzakelijk beperkt tot de trein, want ik had geen auto. In de omgebouwde Philips portofoon zaten wat kristallen voor enkele repeaters en dat ging best goed. Met 100 mW in een "rubber duck".

Neemt niet weg dat de PTT stevig toezicht hield en daarmee excessen beperkt waren. Ook werd geregeld gemonitord, waardoor er zo af en toe wel eens een huisbezoek volgde.

Het oude adres in Heerlen is wit gemaakt.

19760101_Machtiging_PE0HJS_Zonder_adres.jpg
19761124_Toestemming_Mobiel_PE0HJS.jpg

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 998
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#41 Bericht door PA0BAK »

PA2S schreef: 30 nov 2023, 11:34 Ook een - nu misschien wat hilarisch - document bijgevoegd, de toestemming voor mobiel gebruik.
Klopt, en voor RTTY had je ook een toestemming nodig.
Helaas heb ik deze beiden niet meer.
Wel heb ik nog een keuringsbewijs uit 1972, waarin staat "Goedgekeurd in de staat waarin deze werd aangetroffen" :roll:

En dan hebben we tegenwoordig niet eens meer een niet-losbladig-logboek nodig.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6276
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#42 Bericht door PA3DAT »

Mariëtte, van harte gefeliciteerd met dit uitstekende en supersnelle resultaat!
En ik zou inderdaad z.s.m. doorgaan met de telegrafie, van uitstel komt meestal afstel.
(Het is bovendien Unesco Immaterieel Erfgoed dus we moeten met zijn allen ons best doen om het zo lang mogelijk te laten voortbestaan :D )
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#43 Bericht door PA0LPS »

PA0BAK schreef: 30 nov 2023, 11:34 ... en voor RTTY had je ook een toestemming nodig.
Ja, RTTY daar was iets bijzonders mee.
Het ging niet zozeer om het zenden als wel om de ontvangst.

Er was namelijk een algemeen verbod op zelfregistrerende ontvangers.
Ook een luisteramateur had toestemming nodig voor het bezit van een telexapparaat.

En toen kwamen, eind jaren-70, de videorecorders.
Daarmee was het verbod op zelfregistrerende ontvangers niet meer te handhaven...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

PE7K
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 aug 2023, 06:55

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#44 Bericht door PE7K »

PD0MT is nu PE7K
73, Mariëtte https://pe7k.com/

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur PD0MT

#45 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Mariette,

Gefeliciteerd met je nieuwe call.

Ben je ook van plan CW te gaan doen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie