Zendamateur.COM

24 uur per dag QRV
Het is nu 10 jul 2020, 03:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 maart 2020, 22:11 

Hoi allemaal,
Ik ben net aangemeld op het forum en wil mij even voorstellen. Mijn naam is Marc en ik woon in Helmond. Ik ben al sinds 1978 met de radio hobby bezig. Vooral als kortegolf luisteraar. Ik had in begin 80 er jaren een Panasonic DR48 als kortegolf ontvanger. Ingepalmd van mijn vader, want die deed er toch niets mee. Ik woonde toen in Kaapstad, Zuid Afrika en was vooral geinteresseerd in luchtvaart op de kortegolf. Ik kon toen allerlei stations ontvangen uit Malawi, Soedan etc. Ik ben toen ook begonnen met het experimenteren met radio's. Door de spoeltjes bij de afstemcondensator in te korten, kon ik luchtvaart ontvangen op vhf. Dat was toen helemaal geweldig, want geld voor scanners en zo had ik niet. Ik was toen ook pas 13 jaar oud hahaha. Ik was 12 jaar oud toen ik met elektronica begon. Printplaten maakte ik door de onderdelen in een stuk karton te steken en te verbinden met draadjes. Ik heb in Zuid Afrika elektrotechniek gestudeerd en ben in 1985 weer terug gekeerd naar Nederland. Daar de mts en hts elektronica gedaan en jaren lang gewerkt voor Philips in allerlei vakgebieden. Ik heb mij toen tevens jarenlang bezig gehouden met geluidssynthese. Zelf mijn eigen modulaire analoge synthesizer gebouwd en verder eigenlijk helemaal niets meer gedaan met radio's. Totdat ik sinds enkele maanden de RSPdx van SDRplay ontdekte. Een sdr ontvanger. Ik had al die jaren nog nooit van sdr gehoord. Leefde waarschijnlijk onder een steen. Maar wat een mogelijkheden. Dankzij deze sdr ben ik weer helemaal bezig met radio's. Wat een leuke en interessante hobby is het toch. Dit heeft mij doen besluiten om de radio-zendamateur examens te gaan doen. Lijkt mij zeer leuk om allerlei contacten te maken over heel de wereld. Ik heb mij ingeschreven voor zowel het N als het F examen in september in Veldhoven. Ik hoop echt dat deze doorgaan, ondanks alle corona ellende momenteel. Maar ja, zo niet, dan volgend jaar maar.
Ik heb momenteel veel interesse in zowel de Icom ic 7300 als de Yaesu FTDX3000. Mijn voorkeur gaat uit naar de FTDX3000 vanwege de zeer goede ontvanger. En ik ben tenslotte ook veel met swl bezig. We zullen wel zien. Probleem word de antenne. Mijn tuin is 10 bij 6 m, dus niet al te groot. Ook heb ik hoogtevrees, dus ja, een ladder tegen de gevel gaat het niet worden.

Hopelijk een niet al te langdradig verhaal. Wil jullie graag leren kennen.

Groetjes, Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 06:44 

Welkom Marc.
Dit noem ik nog eens een voorstelling, met NL nummer en al.Ik ben onder de indruk.
Proficiat. Je bent al een amateur , nu nog de vergunning, is het enige wat je nog mankeert.
Veel plezier.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 08:24 

Welkom Marc. Leuk dat verhaal over karton printplaat. :D

http://www.pa3gnz.nl

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 12:39 

Doet me denken aan het systeem wat ik in het begin toepaste het SWHH systeem, ( solderen waar het hangt) :mrgreen:
Wekte ook, nadat je een mooie print had gemaakt niet meer aan de praat te helpen.... :roll:
Mooie voorstelling, succes met de studie en examen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 12:59 
Moderator

Hoi Marc,

Van harte welkom hier! Helmond is niet ver; we hebben hier een regio met een aantal actieve zendamateurs. Kom eens kijken op een van de verenigingsavonden van de Veron afdeling Helmond en Eindhoven of de VRZA afdeling Geldrop; allemaal in de buurt.

Ook tijdens de JOTA is het een drukte van jewelste in deze regio. Scouts maken dan met behulp van radio en zendamateurs, contacten over de hele wereld. In Helmond, Gemert, Geldrop en Eindhoven e.o. doen er zeer veel groepen mee dus in oktober heb je zeker wat te zien (+/- Coronacrisis uiteraard).

Veel plezier ook op dit forum en stel je vragen gerust!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 19:03 

Marc.

Welkom op dit mooie leerzame forum.
groet Jol

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 02 apr 2020, 11:15 

Dag Marc,

Kans bestaat dat we elkaar zien te Veldhoven voor het N examen, laten we het hopen. Veel plezier hier!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 12:28 

Iedereen bedankt voor de reacties en het warme welkom!

@on4avt, ben flink aan het leren voor de examens, dus de vergunning gaat helemaal goed komen!

@PA3GNZ, Tjeerd, dat karton printplaat werkt opzicht best wel goed. Ik had toen ook helemaal geen geld. Onderdelen sloopte ik uit oude radio's en tv's. Later ging ik gaatjesbord gebruiken. Maar dat was eigenlijk ook gemaakt van een soort karton of iets dergelijks. Op een gegeven moment had ik geleerd om zelf printplaten te maken. Ik tekende gewoon met een watervast stift het sporenpatroon op de koperzijde. En daarna etsten met ijzerchloride. Tegenwoordig doe ik het met de tonertransfer methode met een lazerprinter. In Eagle software maak ik dan de layout die ik vervolgens afdruk op zeer glad papier. Daarna 'transfer' ik het sporenpatroon op de printplaat mbv een laminator. En daarna etsen. En dat werkt perfect. Printplaten zien er nu heel mooi uit.

@PA5COR, de swhh methode! Zo kant het ook, Alleen wat lastig met repareren en fout zoeken en zo.

@PE2AAB, ik ben zeker van plan om naar een van de verenigingsavonden te gaan zodra de omstandigheden het weer toelaten. Op die manier kan ik ook weer nieuwe mensen leren kennen die ook met de hobby bezig zijn. Ik ben al lang lid van de Veron en heb mij een paar dagen geleden ook aangemeld bij de VRZA.
De JOTA lijkt mij ook erg leuk om een keer aanwezig te zijn. IK heb vroeger zelf ook bij de padvinders/scouts gezeten en dat was altijd erg leuk. Lijkt mij ook leuk om jongeren wat meer de interesseren voor techniek. Dat ze weten dat het een zeer leuk en interessant vakgebied is waar je later ook je boterham mee kunt verdienen.

@NL9484 jol, dank je wel. Ga mij zeker verdiepen in de diverse onderwerpen op dit forum en, daar waar kan, ook een reactie en bijdrage leveren.

@FB64, dan ben jij ook flink aan het leren op dit moment. Ook heel veel succes en hopelijk tot in Veldhoven! Hoop idd ook dat het examen doorgaat. Maar goed, duurt nog zo'n 5 maanden, dus er kan nog van alles gebeuren. Hopelijk een beetje positief, maar we zien wel.

Bedank allemaal, ik ga hier zeker een hoop leerzaam plezier beleven!

Groetjes, Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 03 apr 2020, 18:02 

Welkom Marc.
Helmond, nou dan zit je hemelsbreed niet zo ver van me vandaan.
Misschien heb je me wel eens gehoord, al ben ik niet zo heel vaak actief, en als ik het ben meestal op 2 meter/mobiel.
Succes met de studie en ik hoop dat je slaagt, maar dat zal vast wel als ik je verhaal zo lees.
Greetzz,.. PDØDFM

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2020, 14:18 

Hoi Toon pd0dfm, waar zit jij ongeveer? Ik luister weleens naar de 2 meter band, maar de ontvangst die ik heb is momenteel niet optimaal. Ik gebruik een sa7000 antenne van AOR. Deze werkt prima voor hf, maar hij staat hier in te tuin op een antenne statief. Deze is maar 4,5m hoog en staat dus letterlijk naar de huizen te kijken. Maar gaat wel goed komen.
Ik hoop ook dat ik slaag voor het examen. De meeste stof heb ik al gehad gedurende mijn opleidingen en zo. Maar moet wel mijn geheugen opfrissen en de wet en regelgeving en zo, moet ik ook in mijn hoofd proberen te krijgen. Maar gaat wel lukken, denk ik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2020, 18:35 

Hoi Marc, even een kleine toelichting op mijn QTH, ik woon in Nuenen.
De oostkant om precies te zijn.
Maar op QRZ,com kun je wat meer over me te weten komen.
73's Toon.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: 04 apr 2020, 23:08 

Hoi Toon pd0dfm, ik zal zo wel eens op QRZ.com kijken! Nuenen is idd niet ver hier vandaag. Mijn kat gaat daar wel eens naar het kattenhotel als ik op vakantie ga. Zelf woon ik in Helmond Brouwhuis. Da's richting Deurne.
Groetjes, Marc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur