Nieuw en aan het leren voor F

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Nieuw en aan het leren voor F

#1 Bericht door chantal31 »

Hoi, Ik ben Chantal 31 jaar, getrouwd en samen met mijn vrouw wonende in de kop van Noord Holland.

Uit een nalatenschap ligt er bij ons oa 2stuks Jrc jst-245 zendontvangers met de daar bij behorende rand apparaten ( luidsprekers meters etc en netjes verpakt in de orginele dozen ) en de nodige bekabeling opgeslagen in de logeer kamer.
Ergens vorig jaar ben ik toch eens gaan googlen wat het allemaal is en wat het inhoud, het heeft toen mijn belangstelling gekregen dat je er mee kan zenden en gezellig kan babbelen met anderen, ben me er wat meer gaan verdiepen in deze materie en kwam er ook achter dat je hier voor moet leren en een examen voor moet doen.
Vorig jaar begin oktober rolden bij ons de cursus materialen in de brievenbus voor de F licentie en ben samen met mijn vrouw gaan leren dmv zelf studie.
We hebben ons aangemeld voor de examen in Vlaardingen welke ergens in mei gaat plaats vinden ( hebben ons beide aangemeld voor N en F, dus 2 kansen om de licentie te halen.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Chantal,

Welkom hier op het forum.

Wat stel je bij "gezellig babbelen voor"? :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#3 Bericht door chantal31 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Chantal,

Welkom hier op het forum.

Wat stel je bij "gezellig babbelen voor"? :wink:

Hoi Tjeerd,

Nou gewoon gezellig over waar je woont, hoe je omgeving er uit ziet weer etc etc dat soort dingen, wat wij wel eens op chatsites doen, maar dan niet typen op de toetsenbord maar praten met de ander.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Chantal,

Dat vermoeden had ik al. De meeste verbindingen hebben de techniek als basis. Huis, tuin en keuken informatie gesprekken kom je wel steeds meer tegen.

Misschien handig om vooraf eens op de banden te luisteren. De apparatuur die je in huis hebt is voor de kortegolf en daar vind je over het algemeen Engelstalige gesprekken en digitale modes.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#5 Bericht door PA3DJS »

Heel slim dat je jezelf eerst goed ingelezen hebt. Je kunt met zulke spullen best brokken maken (spullen gaan kapot, verstoort ander radioverkeer, etc).

Even heel kort in zeurmode:
<zeurmode aan>
Je weet wellicht dat je de apparatuur mag bezitten, maar niet mag gebruiken of gebruiksklaar mag hebben. Als je er alleen me ontvangt, is de kans dat je AT aan de deur krijgt nihil.
<zeurmode uit>.

Best wel gewaagd om in zo'n korte tijd voor zowel N als F op te gaan. F gaat een stuk dieper dan N. Wellicht heb je een technische en/of natuurkundige achtergrond en dan is het doorgaans makkelijker te doen.

Jullie hebben daar in de kop van Noord Holland wel stevige antennes nodig....

Als je (technische) vragen hebt, stel ze gerust. Er is altijd wel iemand te vinden hier die je aan een antwoord kan helpen waar je verder mee kunt.

Weerstandskleurcode.
Als je de regenboogvlag kent (zie vervormde versie links van de tekst), dan heb je al een deel van de kleurcode te pakken.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#6 Bericht door PA3DAT »

Welkom Chantal, ik wens jullie vast veel succes met de examens!
Houd je ons op de hoogte?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#7 Bericht door chantal31 »

PA3DJS schreef:Heel slim dat je jezelf eerst goed ingelezen hebt. Je kunt met zulke spullen best brokken maken (spullen gaan kapot, verstoort ander radioverkeer, etc).

Even heel kort in zeurmode:
<zeurmode aan>
Je weet wellicht dat je de apparatuur mag bezitten, maar niet mag gebruiken of gebruiksklaar mag hebben. Als je er alleen me ontvangt, is de kans dat je AT aan de deur krijgt nihil.
<zeurmode uit>.

Best wel gewaagd om in zo'n korte tijd voor zowel N als F op te gaan. F gaat een stuk dieper dan N. Wellicht heb je een technische en/of natuurkundige achtergrond en dan is het doorgaans makkelijker te doen.

Jullie hebben daar in de kop van Noord Holland wel stevige antennes nodig....

Als je (technische) vragen hebt, stel ze gerust. Er is altijd wel iemand te vinden hier die je aan een antwoord kan helpen waar je verder mee kunt.

Weerstandskleurcode.
Als je de regenboogvlag kent (zie vervormde versie links van de tekst), dan heb je al een deel van de kleurcode te pakken.

Wij hebben geen technische achtergrond, wel universitair geschoold, ik heb landschaps beheer gestudeerd en werk bij het staat bos beheer, waar ik beheer doe van het duin gebied.
Mijn vrouw heeft een studie tot operatie assistent gevolgd en doet dit werk nu ook.

En kleur code hebben we anders geleerd met deze zin :
Zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grauw weer

Zwart 0 bruin 1 rood 2 oranje 3 geel 4 groen 5 blauw 6 violet 7 grijs 8 wit 9, dit kwam ik tegen bij circuits online dacht das makkelijk.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#8 Bericht door PA3DJS »

chantal31 schreef:
PA3DJS schreef:Heel slim dat je jezelf eerst goed ingelezen hebt. Je kunt met zulke spullen best brokken maken (spullen gaan kapot, verstoort ander radioverkeer, etc).

Even heel kort in zeurmode:
<zeurmode aan>
Je weet wellicht dat je de apparatuur mag bezitten, maar niet mag gebruiken of gebruiksklaar mag hebben. Als je er alleen me ontvangt, is de kans dat je AT aan de deur krijgt nihil.
<zeurmode uit>.

Best wel gewaagd om in zo'n korte tijd voor zowel N als F op te gaan. F gaat een stuk dieper dan N. Wellicht heb je een technische en/of natuurkundige achtergrond en dan is het doorgaans makkelijker te doen.

Jullie hebben daar in de kop van Noord Holland wel stevige antennes nodig....

Als je (technische) vragen hebt, stel ze gerust. Er is altijd wel iemand te vinden hier die je aan een antwoord kan helpen waar je verder mee kunt.

Weerstandskleurcode.
Als je de regenboogvlag kent (zie vervormde versie links van de tekst), dan heb je al een deel van de kleurcode te pakken.

Wij hebben geen technische achtergrond, wel universitair geschoold, ik heb landschaps beheer gestudeerd en werk bij het staat bos beheer, waar ik beheer doe van het duin gebied.
Mijn vrouw heeft een studie tot operatie assistent gevolgd en doet dit werk nu ook.

En kleur code hebben we anders geleerd met deze zin :
Zij bracht rozen op gerrits graf bij vies grauw weer

Zwart 0 bruin 1 rood 2 oranje 3 geel 4 groen 5 blauw 6 violet 7 grijs 8 wit 9, dit kwam ik tegen bij circuits online dacht das makkelijk.
Helder, dan hebben jullie een aardig flexibele geest nodig, want dit is toch een heel andere tak van sport. ¡Knap dat jullie de uitdaging aangaan!

Ik fantaseer een beetje: In het duingebied kunnen jullie vast wat leuke dingen doen (op HF), en ziekenhuizen zijn meestal hoge gebouwen, dus wellicht kun je ook af en toe een QSO vanaf een hoog punt maken (op VHF en hoger).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#9 Bericht door elsinga »

Welkom! En veel plezier met studeren en daarna verbindingen maken.

Op www.pc5e.nl/examen staat een uitgewerkte samenvatting van de stof voor F (en dus ook N). wellicht handig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

chantal31
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 feb 2019, 19:05

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#10 Bericht door chantal31 »

Gisteren naar Vlaardingen geweest, voor zover wij kunnen zien ben ik geslaagd voor N met 3 fout en gezakt voor f met 17 fout.

En mijn vrouw is geslaagd voor beide, met 4 fout voor N en 8 fout voor F, krijgt ze dan ook allebei de licenties of alleen het hoogste F

De calls die wij willen gaan aanvragen zijn Pd5lh en ph5ct

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#11 Bericht door PA3BAS »

Gefeliciteerd!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#12 Bericht door PA3DJS »

Beiden gefeliciteerd! Laat die radiogolven maar lekker rondreizen.

Ik vermoed dat jouw vrouw alleen voor PH5CT gaat, en dat de rest geschiedenis wordt v.w.b. een N roepnaam.

Je kan permanent maar één amateurroepnaam op je naam hebben in NL. Jouw vrouw mag onder direct toezicht van jou, wel onder jouw roepnaam werken onder N-voorwaarden. Als ze naar 80m wil, zal ze haar eigen roepnaam moeten gebruiken.

Omgekeerd mag jij onder direct toezicht van je vrouw met haar F-roepnaam uitkomen.

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#13 Bericht door PA3FAT »

Gefeliciteerd. Veel plezier met jullie nieuwe hobby.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#14 Bericht door elsinga »

Gefeliciteerd!
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuw en aan het leren voor F

#15 Bericht door PE2AAB »

Proficiat!!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie