Ik heb zowel amateur-examens gedaan (D/C/A) als een bevoegdheid gehaald als "scheepsradio-telefonist voor schepen
varende onder de Nederlandse vlag". Toen ik dat laatste deed (begin jaren '80) had ik mijn A-machtiging al.
Dat die twee niet uitwisselbaar zijn, heeft volgens mij niet zozeer te maken met techniek, maar meer met de theorie,
voorschriften en gebruiken er omheen. Voor de scheepvaart moest ik van alles leren over (medische) nood-situaties,
over het controleren van de accuruimtes voor noodspanning op een schip, het maandelijks(?) testen van noodapparatuur
voor gebruik aan boord van reddingsboten, de gebruikte communicatie-protocollen met Radio Scheveningen enz. En
uiteraard de nodige (nood)frequenties, gebruikte banden, noem maar op.
Daarnaast ook nog wel wat specifieke technische zaken, bijvoorbeeld het ophangen van draadantennes aan boord (met
breeklijntje erin). Allemaal zaken die ik voor mijn A-machtiging niet hoefde te weten.
En dat zal ook wel zo zijn met het marifoon-examen. Dan moet je toch weer andere dingetjes weten dan wat een
radiozendamateur moet weten. Maar als je het ene examen al gehaald hebt, is die andere toch niet zo moeilijk? Je moet
er dan gewoon nog wat dingen bijleren. En een mens is nooit te oud om ...