Nieuwe user uit Soest

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Nieuwe user uit Soest

#1 Bericht door rubberbutt »

Hallo allemaal.
Heb al vaker rondgeneusd op dit forum, maar nu pas geregistreerd.
Ben zelf geen zendamateur.
Wilde het vroeger wel worden (ben nu 51).
Maar het nivo van het examen was best wel pittig. Ik had bij een vorige werkgever een collega die dat wel was. Jan Staphorst uit Lelystad. Volgens mij PD1JST.

Nu is het N examen wel te doen. Ik heb zelf MTS elektro gedaan, en een hoop dingen weet ik nog wel. Een aantal dingen zal ik mij in moeten verdiepen.

Voor nu ga ik dit weekend kijken naar iemand op mp.nl die een receiver Yaesu FRG 7000 aanbied voor € 150. Het is wel een oud apparaat, en volgens kenners moet ik bedacht zijn op de keypad rechts of die nog goed werkt.

Vinden jullie 150 een redelijke prijs ? Volgens mij is dat ding bijna 30 jaar oud. Ik weet nog niet precies wat ik wil gaan doen als ik het examen zou halen.
Vandaar eerst maar een beetje luisteren en spelen.

Aangezien ik op de 2de verdieping van een flat woon is een buitenantenne no-go. En een draad van 100 m spannen over het balkon ziet er ook zo raar uit.
de beste keuze schijnt een wideband actieve antenne te zijn. Ik heb wel gezien dat die antenne's aardig prijzig zijn ( ik heb bedragen gezien tussen 200 en 400 US dollar).

Nou ja eerst maar kijken naar die ontvanger. De zoektocht naar een geschikte antenne komt daar na wel...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Nieuwe user uit Soest

#2 Bericht door Bert_1 »

rubberbutt schreef:
Aangezien ik op de 2de verdieping van een flat woon is een buitenantenne no-go. En een draad van 100 m spannen over het balkon ziet er ook zo raar uit.
Welkom :D Geen lantaarnpaal of flinke boom tegenover je balkon toevallig?
Bert

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Nieuwe user uit Soest

#3 Bericht door PE1LGW »

Ten eerste welkom hier.

Nu heb ik zelf een FRG7000 maar daar zit geen keypad op, mogelijk klopt het type nummer niet.
Nu is de FRG7000 best een mooie ontvanger, ondanks de leeftijd.
Ik heb er een paar jaar geleden iets meer voor betaald.

Pe1lgw
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#4 Bericht door rubberbutt »

Welkom :D Geen lantaarnpaal of flinke boom tegenover je balkon toevallig?
Haha, staat wel een boom t.o mijn balkon,maar staat 10 m verder weg. De onderburen zullen wel raar kijken als er een coaxkabel van mijn balkon naar die boom "slingert". :mrgreen:

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#5 Bericht door rubberbutt »

PE1LGW schreef: Nu is de FRG7000 best een mooie ontvanger, ondanks de leeftijd.
Yep, I know maar ik heb maar een smalle beurs :(

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#6 Bericht door rubberbutt »

Update: Ik zie toch maar af van evt aankoop van de Yaesu FRG 7000. de verkoper wil niet onderhandelen. blijft bij zijn vraagprijs. heb nu een FRG 100 op het oog voor € 200. Is toch al weer wat nieuwer :D :)

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Nieuwe user uit Soest

#7 Bericht door PG7VG »

Welkom, met je MTS Elektro zul je zonder echt veel problemen je Novice licentie vrij eenvoudig kunnen halen. Een paar dingetjes zal je je misschien wat meer in moeten verdiepen maar de meeste begrippen zullen niet nieuw zijn voor je. (Wat het bijv. voor een banketbakker allemaal wel is...)

Er zijn heel veel mogelijkheden voor antennes, oké vaak zal het een compromis zijn en is het rendement vd antenne niet bijster gunstig. Maar toch, Waarom dan niet gelijk kijken naar een transceiver??

Ikzelf ben begonnen met een Kenwood TS-520. (Heb ik veel plezier mee al zou ik hem niet direct aanraden vanwege zijn leeftijd, beperkingen en bijkomende ouderdoms verschijnselen.)

Later een TS-480sat aangeschaft. En mss had ik beter gelijk daar het geld aan uit moeten geven.
De Icom 7300 die er nu staat heb ik te danken aan de DKARS, anders had de 480 er nog gewoon gestaan. Het oude spul is leuk maar uiteindelijk wil je toch iets dat beter past in de huidige tijd. Makkelijker en beter communiceert met de PC, betere afstem en filter mogelijkheden etc. (Dat is mijn mening uiteraard)
73, Peter.

RuudV
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2018, 08:38
Roepletters: PD7RV

Re: Nieuwe user uit Soest

#8 Bericht door RuudV »

rubberbutt schreef:Update: Ik zie toch maar af van evt aankoop van de Yaesu FRG 7000. de verkoper wil niet onderhandelen. blijft bij zijn vraagprijs. heb nu een FRG 100 op het oog voor € 200. Is toch al weer wat nieuwer :D :)
Haal nou eerst je N licentie voordat je je helemaal gek laat maken door die leuke kastjes met knoppen en ledjes.
Succes met de studie en het examen.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Nieuwe user uit Soest

#9 Bericht door Bert_1 »

rubberbutt schreef:
Welkom :D Geen lantaarnpaal of flinke boom tegenover je balkon toevallig?
Haha, staat wel een boom t.o mijn balkon,maar staat 10 m verder weg. De onderburen zullen wel raar kijken als er een coaxkabel van mijn balkon naar die boom "slingert". :mrgreen:
Ik ken de situatie natuurlijk niet maar een dunne zwarte draad van 1mm vanaf je balkon naar de boom valt niet heel erg op / stoort* de buurt niet perse. Maar je ziet hem wel dus ik weet of men daar moeilijk over doet en of ze je het gunnen. Ik heb zelf wel eens wat op deze manier gedaan om tijdelijk wat te proberen. De draad moet redelijk slap hangen om bewegingen van de boom op te kunnen vangen tijdens storm bijvoorbeeld maar het werkte best goed. Het hangt er ook van af wat zich onder de draad bevindt natuurlijk, als de draad knapt is het wel jouw verantwoordelijkheid.

*) kan anders worden als je er mee gaat zenden :wink:
Bert

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Nieuwe user uit Soest

#10 Bericht door PA3FAT »

www.websdr.org

kost niets en je hoort alles.
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

rubberbutt
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 apr 2018, 14:21

Re: Nieuwe user uit Soest

#11 Bericht door rubberbutt »

pe1kvl.

Ik dacht eerst dat je dit als grapje bedoelde, maar je bent serieus... :shock:

Het zou kunnen hoor. Die boom staat in een algemene tuin. Een groot groenstrook/tuin over de hele lengte v/d flat.
Er bevindt zich verder niets naast die boom. Niemand zal er last van hebben. Het enige wat zou kunnen gebeuren dat baldadige jeugd mijn antennedraadje in het weekend sloopt ofzo.

Ik heb al enkele proefexamens bekeken, en het N licentie nivo is niet zo moeilijk. Ik wou juist geen transceivers kopen ,maar eerst wat luisteren. Misschien denk ik later wel dat het helemaal niks is voor mij. Gaat de receiver zo weer de deur uit.
Mocht het wel bevallen, och dan heb ik een receiver extra.

Kan ik alvast gaan sparen voor een transceiver...

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Nieuwe user uit Soest

#12 Bericht door Bert_1 »

Natuurlijk ben ik serieus :D het probleem is dat als je niets ontvangt, bijvoorbeeld door een slechte antenne, dat de lol er dan snel af is. Enkele weken geleden iemand geprobeerd op weg te helpen met mijn miniwhip maar dat is blijkbaar niet gelukt want ik kreeg later bericht dat hij de boel weg deed. Toch jammer...
En zo'n boom staat anders ook maar niks te doen dan kun je er beter wat nuttigs mee doen :D met een simpel werpzakje hangt een draad in een paar minuten.
Ik wens je veel plezier met plannen maken!
Bert

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuwe user uit Soest

#13 Bericht door PA3BAS »

de coax hoef je natuurlijk niet in de boom te hangen, alleen de antenne. Om te ontvangen heb je geen ingewikkelde antenne nodig. Liefst een dipool (twee poten, een poot aan de massa van de coax verbinden, de andere aan de binnenader van de coax naar je huis.) Dan is het lastige dat je die poten recht van elkaar moet afhangen. Als dat lastig is (wat is volgens mij is in jouw situatie), dan hang je alleen een draad (dat kan een hele dunne geemailleerde draad zijn zoals trafowikkeldraad, je gaat toch geen vermogen stoken). Waslijn met een ijzeren kern kan trouwens ook, als ie maar geleidt. De massa goet aan massa vastzetten (duh..) en vooruit met de geit. Het zal vast niet optimaal zijn, maar je zal wel iets ontvangen.

Wat ik als ontvanger ook wil aandragen is een RTL-stick. Dat is een DVB-T-stick die met andere software kan worden gebruikt om van alles te ontvangen. Als je die van RTL-SDR.com koopt (voor €20 uit China op je deurmat, geen gedonder met douane want minder dan €22) , dan kan je daar zelfs HF mee ontvangen. Voor andere sticks moet je daar vaak nog een downconverter voor zetten. Hou in de gaten dat een antenne voor HF het niet goed doet om hoger dan ongeveer 50 Mhz te ontvangen en andersom. Je kan ook voor weinig geld heel makkelijk een ontvangstantenne maken voor hogere frequenties. Een stuk coax dat je bewerkt is vaak al genoeg.

leesvoer: https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-quick-start-guide/
zelf groundplane voor VHF en UHF maken: http://fucimin.altervista.org/en/groundplane.html (laat je niet afschrikken door de maten. Als je er iets naast zit ontvangt ie nog prima, alleen zenden wordt dan misschien wat lastig)
of zoiets: http://preppers.nl/forum/threads/4381-O ... coax-kabel

en de websdr doet het prima, en geeft je een idee wat je kan verwachten.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe user uit Soest

#14 Bericht door Randy »

Luisteren kan prima op de WebSDR. Daar heb je geen oude FRG voor nodig: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Ik wil je graag een keer op de dins- of donderdagavond uitnodigen om bij PI4RCG.nl te komen in Hilversum. Daar wordt - bij voldoende belangstelling - ook een cursus gegeven op de maandagavond. Op de woensdagavond kun je ook voor een cursus terecht in Bunschoten. In de buurt dus voldoende mogelijkheden.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Nieuwe user uit Soest

#15 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Als je een thuis studeerder bent zijn er ook diverse mogelijkheden om je examen te doen.
Zie bijvoorbeeld dit topic: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817

Heel veel plezier met deze mooie hobby!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie