Zendvergunning zooooo moeilijk

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#16 Bericht door turk »

Ja, vind ik ook.
Ook nieuw hier naam is Theo en QTH URK.

Ik heb morse geleerd van een andere amateur, die seint voor en ik sein terug bij hem thuis, ik heb me nu aangemeld op lcwo.net om door de cursus daar heen te ploegen, want ik wil wel een beetje opschieten..

Hij vindt het prima als ik met zijn zender en zijn roepnaam telegrafie zendt, mag als hij er bij is zegt hij.

Kun je dus ook doen, soort gast operator, hij spaart QLS kaarten van verbindingen en vindt dat verder prima.

Ik wil wel een eigen zender gaan maken, ik zal daar ongetwijfeld wel vragen over hebben, want ik heb onderdelen van hem en van rommelmarkten, dus een kant en klaar ontwerp kan het niet worden.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#17 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi dat je een cursus volgt, maar de amateur die jou "gastvrijheid" geeft mag dat niet zo maar doen. In "mijn tijd" moest je een daar een verklaring van bevoegdheid voor hebben. Ik denk dat dat nog steeds zo is. (zeker weten doe ik het niet).

Maar wel veel sukses!
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#18 Bericht door PA2LO »

Juul, het antwoord vind je in het document "Gebruikersbepalingen amateurfrequentiegebruik"
Een persoon die hieraan* niet voldoet mag onder voorwaarde een radiozendapparaat bedienen indien de bediening plaatsvindt in directe aanwezigheid en onder verantwoordelijkheid van een persoon die met goed gevolg een examen heeft afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik) en staat geregistreerd in het frequentiegebruikersregister.
*hieraan verwijst naar de eerdere alinea in dit document:
Personen die een radiozendapparaat willen bedienen, moeten met goed gevolg een examen hebben afgelegd (artikel 14, eerste lid, Examenregeling frequentiegebruik). Het examen moet geldig zijn voor de frequentieruimte die de radiozendamateur wil gebruiken (zie overzicht frequentiegebruik). Daarnaast moet de persoon ten minste veertien jaren oud zijn voor de F-registratie (volledige toegang frequentieruimte) en een leeftijd van ten minste twaalf jaren voor de N-registratie (beperkte toegang frequentieruimte).
Een en ander onder de voorwaarde die in artikel 1.2 van het document wordt genoemd:
De houder van de registratie draagt er voor zorg dat als het geregistreerde radiostation door een ander wordt bediend, hij/zij daar zelf fysiek aanwezig is en de
in de regeling bepaalde voorschriften worden nageleefd. Het bewijs van registratie behoort ook bij het radiozendapparaat aanwezig te zijn.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#19 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dus………..?
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#20 Bericht door PA2LO »

Dus………..?
Dus de regelgeving is duidelijk over onder welke voorwaarden iemand die niet beschikt over een geldige registratie gebruik mag maken van een radiozendapparaat van iemand die wel geregistreerd is.

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#21 Bericht door turk »

Juul - PE0GJG schreef:Dus………..?
Ja dus mag het. Als de zendamateur in dezelfde ruimte zit, zijn shack dus, en Electron zit te lezen kan ik met zijn seinsleutel dus een verbinding maken. Af en toe krijg ik commentaar van hem, maar dat wordt steeds minder. Al doende leert men. Uiteraard werk ik met zijn roepnaam en zijn zender die tevens ontvanger is.

Volgens hem heeft dat iets te maken met de legalisering van een scouting evenement en met kids day die toestemming dat ik bij hem met zijn apparatuur mag zenden..

Ik heb het idee om zelf een telegrafiezender te maken voor een HF band. Ontvangen doe ik dan via de websdr van TU twente op Internet. Of dat een goed idee is weet ik niet. Ik dacht dat dat ook mag zolang ik die zender niet gebruik tot ik geregistreerd ben voor die band.

Wellicht een idee voor Yugro, misschien kunnen we samen wat fabrieken. Ideeen genoeg, alleen geld is schaars.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#22 Bericht door Juul - PE0GJG »

Dan snap ik het dus. De regeling is dus veranderd sinds 1974-1975.

Hardstikke veel sukses ! ( ik was te lui om morse te leren ).
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

pe1br
Berichten: 615
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#23 Bericht door pe1br »

Inderdaad deze regel is een aantal jaren geleden aangepast om het makkelijk te maken evenementen als kids-day te organiseren zonder hier eerst toestemming voor te vragen.
Op zich vind ik de regel niet slecht zolang deze maar nageleefd wordt en de betreffende amateur inderdaad netjes aanwezig is en zit op te letten.
Ik heb dit ook wel eens gebruikt om mensen enthousiast te maken voor onze mooie hobby.

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#24 Bericht door turk »

pe1br schreef:Inderdaad deze regel is een aantal jaren geleden aangepast om het makkelijk te maken evenementen als kids-day te organiseren zonder hier eerst toestemming voor te vragen.
Op zich vind ik de regel niet slecht zolang deze maar nageleefd wordt en de betreffende amateur inderdaad netjes aanwezig is en zit op te letten.
Ik heb dit ook wel eens gebruikt om mensen enthousiast te maken voor onze mooie hobby.
Dat klopt dus.

Ik vind die regel uiteraard prima, en dat zal die voor het zendamateurisme ook zijn. Ik kreeg een winterdip in het morse leren bij mijn leermeester thuis, maar omdat hij me beloofde dat ik zelf verbindingen mocht maken stimuleerde me dat. Ik kreeg daarom eerst een aantal afkortingen voor mijn kiezen als oefeningen zoals rst name qth cq 73 tks qso, en hij hielp aanvankelijk met opschrijven van naam qth en roepnaam. Ik zal je vertellen: het zweet stond in mijn handen en droop van mijn rug, en bij de eerste bundel verbindingen vertaalde hij de piepjes en dicteerde hij wat ik moest zenden en nam hij de seinsleutel zelfs over tijdens een qso.
Ik kon wel alle letters en cijfers seinen, dat leerde vlot, maar ontvangen is echt een stuk moeilijker.

Van de andere kant lijkt die regel nergens naar precies om de reden die je opgeeft.

Regelgeving moet immers altijd handhaafbaar zijn, en gehandhaafd worden, anders werkt die slechts oneerlijkheid in de hand.

Met andere woorden als ik uiteindelijk een zender voor een band die in de avonduren open is, 7 MHz denk ik te gaan kiezen, bouw,
dan moet ik formeel die zender daarna die amateur dragen, om daar te zenden onder zijn directe toezicht, te mogen gebruiken. Misschien moet hij hem ook aanmelden en er een zegeltje opplakken, geen idee. En dan met zijn antenne die in het antenneregister staat, eraan gaan zenden.

Ja dat ga ik natuurlijk doen, dus spaar me kritiek, want ik ben veel gezagsgetrouwer dan de doorsnee kritiekuiter die doorgaans in deze hobby is beland via een illegaal toegangspad.

Maar er is geen haan die ernaar kan kraaien als ik dat niet zou doen. Ten eerste zitten de opspoorders van de overheid dan TV te kijken en ten tweede kunnen die helemaal zelf hoogstwaarschijnlijk geen Morse meer opnemen die handgeseind wordt met mijn niet zo fraaie handschrift en onregelmatige snelheid. Dat heb ik al gezien.

73 Theo

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#25 Bericht door PA3BAS »

Even voor de duidelijkheid: je weet dat de morse-eis is vervallen? Het is natuurlijk heel leuk om te leren, ik wik het ook nog eens gaan doen, maar om je registratie te halen, heb je het dus niet nodig.

In Nederland is het toegestaan voor iedere zendamateur om in morse uit te komen. Je hoeft dus geen ‘morse included’ op je pasje hebben staan.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#26 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hier mijn verklaring van bevoegdheid, 9 december 1975………..'tijdje terug dus".
Bijlagen
bevoegdheid.jpg
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#27 Bericht door Ton_O_E »

Ik denk niet dat een amateur het leuk vind, als je zijn call gaat gebruiken, en een eigen call heb je niet, dus op die manier valt het wel te enigzins te controleren
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#28 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA3TON schreef:Ik denk niet dat een amateur het leuk vind, als je zijn call gaat gebruiken, en een eigen call heb je niet, dus op die manier valt het wel te enigzins te controleren

Maar de amateur met call zit er toch bij-naast? schreef hij? En dan mag het tegenwoordig dus kennelijk.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gebruikersavatar
turk
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 feb 2018, 16:43

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#29 Bericht door turk »

PA3BAS schreef:Even voor de duidelijkheid: je weet dat de morse-eis is vervallen? Het is natuurlijk heel leuk om te leren, ik wik het ook nog eens gaan doen, maar om je registratie te halen, heb je het dus niet nodig.

In Nederland is het toegestaan voor iedere zendamateur om in morse uit te komen. Je hoeft dus geen ‘morse included’ op je pasje hebben staan.
Jemig,

Ik wilde je antwoorden. blijkt dat mijn in de browser opgeslagen password ineens niet meer werkt. Dan denk ik gelijk: "Ik heb iets geschreven dat het regiem niet bevalt."

Maar herstel van password werkt wel. dus het was een waarschuwing denk ik dan weer.

Mijn familie is naar Nederland geemigreerd vanuit een Navolidland maar niet zijnde een EEG land en die hebben in de visserij hun geld verdiend. En als er dan mot uitbreekt met het land van je familie, dan denk je zo. Sorry

Na een diepe zucht en passwordherstel kan ik dan weer antwoorden.

Ja ik weet dat je zonder morse zendamateur kunt worden, maar ik ging naar afdelingsbijeenkomsten van de Veron, dat mocht legaal hoewel geen lid, en daar leerde ik de heer Elmur (Hij noemt zo, maar hij heet niet zo) kennen, Soort schuilnaam dus. Hij heeft alleen een seinsleutel (en nog wat andere ingewikkelde mechanieken) staan om te seinen (geen microfoon) en hij bood aan mij dat te leren. Zodoende.

Bovendien wil ik mijn eigen zender maken uit mijn verzameling vergaarde onderdelen, en dat is voor mij uitsluitend mogelijk als dat een telegrafiezender wordt Zeker weten.

En tot slot ben ik absoluut niet geinteresseerd in telefonie, omdat ik zolang ik kan praten en mij herinner last heb van een spraakgebrek, dat in de volksmond bekend staat als hakkelen.

Tks es 73 Theo

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Zendvergunning zooooo moeilijk

#30 Bericht door Juul - PE0GJG »

Hé Theo,

Dat hakkelen is toch geen probleem meer? Zie-luister naar schrijver Auke Kok en schaatscommentator Erben Wennemars en zangeres "miss Montreal".

Hoe dan ook, doe je best !


Groet,


Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Plaats reactie