Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#1 Bericht door DamMos »

Hoi iedereen!

Mijn naam is Damian, ik ben bijna 27 jaar oud en komt ik uit Polen.
Ik blijft hier vanaf 7 jaar.
Mijn Nederlandse taal is niet helemaal perfect, maar snapt ik veel,daroom contact tussen ons is mogelijk.
Ik kan zegen dat is eerste Forum(NL Forum), welke ik gebruiken.
Soms ook ik heb bang, dat iemand zege "dom pol" of andere niet mooi dingen.

Ok nu over hobby.
Ben in Polen nog, ben 13 jaar oud, wanneer ik heb beginnen met 27'mc bakies(?) spelen.
Dat ook mooi hobby maar op dit moment die frequenties gebruiken alleen vrachtwagen chauffeurs of automobilist.
Na 2 jaaren ik heb gelezen artikel in de krant over ICOM 706MK2... Ohh ik ben verliefd in die Radio! Maar als heb je zo mooi radio dan moet jij ook vergunning hebben. Daroom ik heb gevraagd in PZK(Poolse Club HF'gebruikers) wat moet ik doen voor die licencie te krijgen.
Gaat alles goed,ik heb veel opleidingen gehaad, maar...ik ben niet meer aanweizig. Mijn probleem is ook dat ik in appartament woont, en Antennes buiten, of op dak monteren is niet mogelijk. Daroom ik heb gezegd, ik moet dat verschuiven!

Ik komt naar Nederlands. Hier ook niet makelijk gehaad. Altijd jeugd salaris tot 23 jaar(nog oude regels) en wonen aan de woning uit uitzendbureau maar dat alles gebeuren.

Nu ik heb vaste woonplek en mogelijkheid voor antennen hangen, daroom ik wil weer beginen met dat prachtige hobby's.

Ik heb heel veel regels gelezen en weet ik misschien halfde...
Hope ik dat ik snel en duidelijk leren alle benodigde voor N examen en dat wij spreken aan de frequenties...

Zeker ik op de Forum veel vragen stelen daroom vanaf direct ik wil tegen iedereen Dank u vell !! zegen.


Met vriendelijke Groet,
Damian M

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#2 Bericht door PA3DAT »

Welkom in het forum Damian!
Ik hoop dat het gauw gaat lukken voor je, een N-licensie halen. Hopelijk maakt de Nederlandse taal
het niet extra moeilijk!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#3 Bericht door PA3RIS »

Hallo Damian,

Welkom hier. En je schrijft goed leesbaar Nederlands, dus dat valt alles mee.. :) Hopelijk haal je snel je novice-licentie.

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#4 Bericht door DamMos »

Bedankt voor de wensen!!

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#5 Bericht door PB2T »

Welkom hier Damian. Je schrijft dat je in Polen al veel opleiding hebt gehad. Heb je in Polen examen gedaan? Of is het mogelijk om tijdens vakantie in Polen examen te doen? Je Poolse zendmachtiging kun je dan gebruiken om een Nederlandse aan te vragen zonder opnieuw examen te doen.
Misschien wil je ons vertellen waar je woont, zodat een amateur in de buurt je op weg kan helpen.
73, Hans PB2T

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#6 Bericht door DamMos »

Nee, helaas heb ik geen examen gehaad, alleen opleiding. Ik hebt iets gelezen over Buitenlandse zendamateurs vergunning kan krijgen allen voor 3 maanden?
Ik heb gedachten over Poolse vergunning maar ik ben niet zeker hoe precies dat werkt.

Mijn QTH is Baarlo Limburg 6 km van Venlo.

PB2T
Berichten: 145
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:15
Roepletters: PB2T
Locatie: Ingen
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#7 Bericht door PB2T »

Jammer dat je geen Pools examen hebt gedaan.
Binnen CEPT geldt dat je met een buitenlandse machtiging in een andere land kunt zenden zonder een vergunning aan te vragen (<3 maanden). Als je in een ander land gaat wonen (>3 maanden verblijf) kun je je buitenlandse vergunning laten overschrijven.
Ik denk dat op de website van PZK genoeg informatie zal staan over examens in Polen. Mocht dat niet het geval zijn dan zou je Paweł SP7TEV kunnen benaderen.

Er zijn vast Limburgse amateurs uit omgeving Venlo die meelezen.
73, Hans PB2T

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#8 Bericht door DamMos »

Ohh zo manier...Examen in Polen dat is geen probleem, ik heb gehoord dat nu is heel makelijk. Ik kan probereen als ik tijd vinden.

Ik heb in Baarlo gezien om enkele huis, veel verticale HF antennes. Ik weet niet wie kan dat zijn,

Eigenlijk (ik weet niet dat illegal is) ik heb net gekocht een transceiver voor de lusisteren, dat is Yaesu FT-100 werk die prima.Tuurlijk de Mike ligt in doos dan heb ik geen bang ik TX ergens aandrukken of zo.

Werk die met antenne Diamond 300x voor 2m en 70cm

En morgen komt zelfbouw kit Quadband antenne(kan werken 160m80m40m15m10m).
Ik weet dat ook ik moet antennes registreren. Maar voor de antennes allen voor ontvangs gebruik moet ook registreren worden?

Dank voor antwoorden

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 349
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#9 Bericht door PG7VG »

Welkom Damian.

Ik heb begrepen dat antennes waarmee gezonden wordt (>10dbW) in het register moeten worden opgenomen. Als je niet zend is dat dan ook niet nodig.

Wat voor een Quad band antenne heb je aangeschaft?

Vr gr Peter
73, Peter.

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#10 Bericht door DamMos »

Ik heb gekocht in internet op Nederlandse website.
Dipol antenne met trap en balun 1:1
Gellukig dat ik moet niet direct antennen registreeren. Doe ik dat samen met licence

Ik wil luisteren alle frequenties
Bijlagen
Multiband_dipool_compleet_555x555.jpg

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#11 Bericht door elsinga »

Damian, welkom!

Jouw Nederlands is veel beter dan mijn Pools, dus geen probleem. ;)

Je hebt al wat antwoorden gehad. Volgens mij zijn er nu een paar mogelijkheden:

1. je gaat toch nog in Polen examen doen. Als je daar een examen doet voor Klasse 3, dan zou dat gelijk moeten zijn aan de Novice hier. Je hebt in elk geval door de internationale CEPT REC0506 regeling dezelfde rechten. Ben je hier langer dan 3 maanden, dan kun je (als klasse 3 hier wordt geaccepteerd als Novice) je Poolse registratie laten overzetten naar een Nederlandse.

2. je gaat in Nederland examen doen. Je hebt dan een Nederlandse Novice registratie, die in Polen dezelfde rechten heeft als een Klasse 3 registratie en hopelijk ook kan worden omgezet in een Poolse registratie als je weer terug gaat in de toekomst.

3. je doet in Nederland of in Polen examen voor de Full registratie. Die kan met zekerheid worden omgezet tussen beide landen, omdat dat een officiële HAREC registratie is. De techniek is wel wat lastiger/uitgebreider, maar je mag dan ook meer. ;)

Helemaal officieel mag je met de FT100 zonder microfoon nog steeds niets doen, ook niet alleen ontvangen, maar in de praktijk is dat geen probleem. Dus luister vooral veel, daar leer je alleen maar van.

In elk geval veel succes met het examen, waar je het ook gaat doen. En daarna veel plezier met de hobby. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#12 Bericht door DamMos »

Ohh echt vriendelijk hier! Ik ben blij dat heb ik antwoorden voor mijn alle vragen gekrijgen!
Nu als weet ik dat alles, na nieuwe jaar ik bellen naar PZK even voor afspraak te maken.

Dank u vell iedereen en tot straks!

DamMos
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 dec 2017, 19:27

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#13 Bericht door DamMos »

Goede Avonds!! Na de lange tijd ben ik weer terug, met Roepletter HF6DF. En nou ik wil vragen, wat nou?

Voor ieedereen een fijne avonds !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#14 Bericht door PA3DJS »

Hallo Damian:

Zoek eerst uit of jouw Poolse machtiging gelijk staat aan HAREC of CEPT novice (Rec (05)06 ). Zoals eerder is aangegeven, is een klasse 3 machtiging gelijk aan een CEPT Novice.

Indien HAREC, werk je voor maximaal 3 maanden onder PA/HF6DF
Indien CEPT novice, werk je voor maximaal 3 maanden onder PD/HF6DF
Indien iets anders, dan mag je in Nederland zeer waarschijnlijk niet uitkomen.

Samengevat, met je Poolse HAREC of Novice, mag je gewoon in Nederland 3 maanden zenden. Je hoeft niets te melden en je hoeft geen formulieren in te vullen.

Wil je na 3 maanden ook nog blijven zenden, dan moet je een Nederlandse registratie aanvragen. Daarvoor heb je je machtiging nodig waarop tevens de informatie in het Engels staat, ze spreken geen Pools bij Agentschap Telecom.

Hoe de procedure verloopt weet ik niet, het zal afhangen van of je in Nederland een BSN (Burger Service Nummer hebt) en eventueel een DIGID (DIGID is niet verplicht, maar wel handig).

Als je jezelf bij een gemeente in laat schrijven (voor langer dan 4 maanden), dan krijg je automatisch een Burger Service Nummer.

Enige informatie staat hier (Engels)
https://www.agentschaptelecom.nl/radioc ... o-amateurs

Via https://www.agentschaptelecom.nl/contac ... tformulier kun je vragen stellen hoe de procedure verloopt. Mocht je problemen ondervinden, laat het hier dan even weten.

De frequenties en vermogens die je mag gebruiken vind je hier:
https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... tiegebruik

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Iemand uit Polen hier? Dan ben ik eerst...

#15 Bericht door PA3BAS »

DamMos schreef:Goede Avonds!! Na de lange tijd ben ik weer terug, met Roepletter HF6DF. En nou ik wil vragen, wat nou?

Voor ieedereen een fijne avonds !
Gefeliciteerd!
.... But will it blend?

Plaats reactie