Weer terug met de hobby

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Weer terug met de hobby

#1 Bericht door Stan55 »

Hoi, mijn naam is Stan, ik woon in Zuid Gelderland, buitengebied, achter de dijk.
Ik luister al vanaf 1968, toen ik bij Radio Rotor in de Kinkerstraat Amsterdam een "wereldontvanger " kocht van mijn krantenwijk.
Zenden doe ik niet meer. Dat was ooit op de 2 meter jaren geleden.

Mijn interesse loopt tot 30 MHZ, daarboven is niet mijn ding. HF dus.

De laatste ontvanger die ik had en heb verkocht was een Icom R 71 met een Yaesu antennetuner.
Ik woonde toen nog bij Badhoevedorp in de buurt.

Na een tijdje hier in Gelderland te hebben gewoond, schafte ik een Philips D 2999 aan. Die voldeed maar matig en heb ik weer verkocht.
Een tijd heb ik geluisterd via internet SDR TU Twente, en dat doe ik nog wel eens, maar ja het echie is dat niet...

Omdat ik steeds minder TV kijk begon het tegen de winter weer te kriebelen, maar ik wilde de zaken goed aanpakken.
Maar ja om nu voor een ontvanger naar Pieterburen of Scheemda te rijden :mrgreen:

Ineens zag ik op 2e hands,nl een JRC NRD 525 te koop staan in Den Bosch. Ik was er snel bij en de deal was snel gesloten.
Zelfde middag opgehaald, ding is bijna in nieuwstaat en met een externe speaker erbij want dat geluid wat uit de kast komt is eh...niet best.

Momenteel is dit even mijn enige ontvanger, aangesloten op 25 meter VD koperdraad met een balun. Die hangt op ongeveer op 6 meter hoogte, hoger durf ik op mijn leeftijd niet meer een boom in.
En ja, dat is dus meteen een probleem, kan hier genoeg antennes kwijt, zitten 2 schoorstenen op ons huis, maar ik ga dat pannendak niet meer op, die tijd is helaas geweest.

Ik heb ook nog 2 Philips Bi Ampli buizenradio's, waarvan 1 met de zgn visserijband, ofwel marineband.

In de toekomst wil ik de zolder verder inrichten als radioshack, er komt dus nog meer spul bij. Ik heb een voorkeur voor ook wat vintage spullen.
Beneden in de huiskamer wil ik ook nog een kleine comm. ontvanger zoals bv een Lowe en ik wil nog een goeie portable.

Groet,

Stan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Weer terug met de hobby

#2 Bericht door Bert_1 »

Welkom, welkom... Je weet dat je ook op hf mag zenden? (Ik neem tenminste aan dat je een licentie hebt aangezien je op 2mtr bezig bent geweest).
Bert

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: Weer terug met de hobby

#3 Bericht door Stan55 »

Ja, dat weet ik,maar toch niet met een oude D licentie ? Nou ja, dat heb ik wel gehad,laat mij maar lekker luisteren en DX en.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Weer terug met de hobby

#4 Bericht door Bert_1 »

Stan55 schreef:Ja, dat weet ik,maar toch niet met een oude D licentie ? Nou ja, dat heb ik wel gehad,laat mij maar lekker luisteren en DX en.
Ja hoor, je mag nu veel meer dan tientallen jaren geleden. Dat was voor mij enkele jaren geleden ook een openbaring :). Ik heb ergens in 1985 mijn C licentie gehaald en was snel uitgekeken op wat ik toen kon en ben een jaar of vijf geleden weer begonnen omdat je nu ook HF mag doen. Je mag met D (heet nu novice) op HF uitkomen en dus gewoon een transceiver aanschaffen ook al gebruik je die alleen om te luisteren :) Wie weet waar het toe leidt ;)

Je hebt dan je in ieder geval genoeg keuze in apparatuur.
Bert

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Weer terug met de hobby

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

Als enkel ontvang antenne kun je ook eens kijken naar actieve antenne's.
De op 6 meter hoogte in het buitengebied zijn echt niet slecht.

Er zijn meerdere ontwerpen te vinden en er is ook nog wel wat te koop als je geen zelfbouw wilt doen.

En inderdaad, met je oude D licentie mag je nu gewoon op een groot stuk van de HF.
Wel eerst weer een call aanvragen en de bescheiden bijdrage aan het AT betalen maar je licentie is echt enorm uitgebreid.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Weer terug met de hobby

#6 Bericht door PA3BAS »

Met N mag je Max 25 watt maken op 40m, 20m, 10m, 2m, 70cm. Luisteren mag natuurlijk overal. Je mag zelf bouwen, modificeren, maakt niet uit. Je mag volgens mij ook apparatuur hebben waar je met N helemaal niet mag zenden anders dan in een dummyload...

Wel idd even je call ‘aanzetten’ op de site van het AT. Dat is een werkje van een paar minuten. Dan kan je misschien wel meteen aan de slag!

Oh ja. Kost een kleine €35 per jaar...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Weer terug met de hobby

#7 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Veel heb ik niet toe te voegen aan bovenstaande info. Enige aanvulling; als je je registreert met behulp van je DigID op de website van AT, je je call hebt gekozen en bevestigt kun je direct daarna je 'vergunning' in PDF downloaden en kun en mag je aan de slag!
Dit kan vandaag nog. Ben je vanmiddag nog QRV :-)

De stukken worden vervolgens ook nog met de post nagezonden.
Tevens zal er een automatische incasso worden uitgevoerd na je toestemming hiervoor.

Wie weet tot werkens!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Stan55
Berichten: 19
Lid geworden op: 17 nov 2017, 13:23

Re: Weer terug met de hobby

#8 Bericht door Stan55 »

Dank voor de info, wie weet wat de toekomst brengt.

Die actieve antennes hebben zeker mijn interesse, maar zelf wat maken vind ik ook leuk.

Plaats reactie