Even voorstellen PA4TH
Even voorstellen PA4TH
Hallo,
Ik ben Thijs of de pa4th en werk meestal digitaal. Van beroep schipper dus altijd /mm met zijn beperkingen. De voornaamste apparatuur bestaat uit een yeasu ft-857d en als antenne een outback 1899,2000 en long wire antenne.
Tot horens Thijs Hitters
Ik ben Thijs of de pa4th en werk meestal digitaal. Van beroep schipper dus altijd /mm met zijn beperkingen. De voornaamste apparatuur bestaat uit een yeasu ft-857d en als antenne een outback 1899,2000 en long wire antenne.
Tot horens Thijs Hitters
- PA3GNZ, Tjeerd
- Berichten: 5129
- Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
- Roepletters: PA3GNZ
- Locatie: JO22NB
- Contacteer:
Re: Even voorstellen PA4TH
Hallo Thijs,
Welkom hier.
Vaar je in Nederland of op de internationale wateren?
/MM gebruik je alleen als je buiten de territoriale wateren vaart. Als je alleen in Nederland vaart is het /M.
Welkom hier.
Vaar je in Nederland of op de internationale wateren?
/MM gebruik je alleen als je buiten de territoriale wateren vaart. Als je alleen in Nederland vaart is het /M.
Re: Even voorstellen PA4TH
Hallo Tjeerd,PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Thijs,
Welkom hier.
Vaar je in Nederland of op de internationale wateren?
/MM gebruik je alleen als je buiten de territoriale wateren vaart. Als je alleen in Nederland vaart is het /M.
We varen alleen op de Europese binnen wateren. Ja dan heb ik een probleem met m'n call en QSL logs.
- PE2AAB
- Moderator
- Berichten: 7115
- Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
- Roepletters: PE2AAB
- Locatie: Aalst - Waalre
- Contacteer:
Re: Even voorstellen PA4TH
Voor zover ik weet gebruikt men van alles en is dat ook geen probleem.
In de auto /M
In het vliegtuig /AM
Op een schip /MM
Alle /Mobiel die we zelf verzinnen staan niet als zodanig in de 'Gebruikserbepalingen Amateurfrequentiegebruik' (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten) maar worden in de volksmond gewoon gebruikt.
Zie https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... ruik_0.pdf
In de auto /M
In het vliegtuig /AM
Op een schip /MM
Alle /Mobiel die we zelf verzinnen staan niet als zodanig in de 'Gebruikserbepalingen Amateurfrequentiegebruik' (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten) maar worden in de volksmond gewoon gebruikt.
Zie https://www.agentschaptelecom.nl/sites/ ... ruik_0.pdf
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
- PA3GNZ, Tjeerd
- Berichten: 5129
- Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
- Roepletters: PA3GNZ
- Locatie: JO22NB
- Contacteer:
Re: Even voorstellen PA4TH
Als je in Belgie of Frankrijk vaart moet er sowieso ON/ of F/ voor.pi314 schreef:Hallo Tjeerd,
We varen alleen op de Europese binnen wateren. Ja dan heb ik een probleem met m'n call en QSL logs.
Rick verwijst naar de nieuwe gebruikersbepalingen. Dit is alleen van toepassing op Nederlands grondgebied.
Mogelijk kan iemand anders wat meer over /mm gebruik vertellen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Maritime_ ... teur_radio
Re: Even voorstellen PA4TH
En eigenlijk vind ik het meer aquamobile
- PE4BAS
- Berichten: 961
- Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
- Roepletters: PE4BAS
- Locatie: Roodeschool
- Contacteer:
Re: Even voorstellen PA4TH
Volgens mij is dat niet nodig als je /MM gebruikt. Maritime stations zijn niet geldig als bepaalde DXCC. Een tijdje terug verwonderde ik mij er over toen OY1R/MM bij mij in de Eemshaven lag en geen PA/ gebruikte. Toen ik het met hem er over had gaf hij dus aan dat het voor /MM niet nodig is.
- PA3DAT
- Berichten: 6271
- Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
- Roepletters: PA3DAT
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Even voorstellen PA4TH
Oospronkelijk stonden die wél in de machtigingsvoorwaarden, net als de verplichting om een logboek bij te houden.PE2AAB schreef:Voor zover ik weet gebruikt men van alles en is dat ook geen probleem.
In de auto /M
In het vliegtuig /AM
Op een schip /MM
Alle /Mobiel die we zelf verzinnen staan niet als zodanig in de 'Gebruikserbepalingen Amateurfrequentiegebruik' (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten) maar worden in de volksmond gewoon gebruikt.
Tenminste, rond 1980 heb ik die dingen moeten leren.
Daarvan weet ik nog dat /m staat voor álle vormen van mobiel verkeer (fiets, auto, boot, vliegtuig) in het binnenland,
en /mm voor maritiem mobiel gebruik buiten de territoriale wateren (3 zeemijlen). Dan had je nog /p voor portable en
/a voor gebruik van het station op een ander adres dan je waarop je staat geregistreerd.
Afkortingen als /am of /fm (fiets-mobiel) kwamen daar niet in voor. De term Aeronautical Mobile is volgens mij een begrip
uit het woordenboekje van de ITU, net als Land Mobile, maar was geen afkorting in de machtigingsvoorwaarden voor
zover mij bekend.
Dat klopt dus niet, binnen de Nederlandse territoriale wateren is hij verplicht PA/ te gebruiken, die /MM is écht bedoeld voor opPE4BAS schreef:Volgens mij is dat niet nodig als je /MM gebruikt. Maritime stations zijn niet geldig als bepaalde DXCC.
Een tijdje terug verwonderde ik mij er over toen OY1R/MM bij mij in de Eemshaven lag en geen PA/ gebruikte. Toen ik het
met hem er over had gaf hij dus aan dat het voor /MM niet nodig is.
open zee, in internationale wateren. Want in dat geval ben je dan NIET meer in één of ander land en dus ook niet geldig voor
een DXCC, dat klopt wel.
In de Eemshaven is hij gewoon in Nederland en niet /MM. Ook geldig voor DXCC lijkt mij, maar dan gewoon voor Nederland.
Jammer, dat daar maar mee aangerommeld wordt tegenwoordig...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI
Re: Even voorstellen PA4TH
@PA4THpi314 schreef:En eigenlijk vind ik het meer aquamobile
Aquamobile is alleen als je zwemmend verbindingen probeert te maken....
73
Hans
-
- Berichten: 209
- Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24
Re: Even voorstellen PA4TH
@PA4THPA0HOP schreef:pi314 schreef:En eigenlijk vind ik het meer aquamobile
Aquamobile is alleen als je zwemmend verbindingen probeert te maken....
73
Hans[/quote
Goede middag Hans,
Zeker in de Ooipolder?
Heb je inmiddels een ZEEmatch op de kop weten te tikken?
73
Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.
Re: Even voorstellen PA4TH
Nee afvarend op de Seine net beneden Parijs op de terugweg naar Holland