PE2AAB schreef:Voor zover ik weet gebruikt men van alles en is dat ook geen probleem.
In de auto /M
In het vliegtuig /AM
Op een schip /MM
Alle /Mobiel die we zelf verzinnen staan niet als zodanig in de 'Gebruikserbepalingen Amateurfrequentiegebruik' (of hoe die tegenwoordig ook mogen heten) maar worden in de volksmond gewoon gebruikt.
Oospronkelijk stonden die wél in de machtigingsvoorwaarden, net als de verplichting om een logboek bij te houden.
Tenminste, rond 1980 heb ik die dingen moeten leren.
Daarvan weet ik nog dat /m staat voor álle vormen van mobiel verkeer (fiets, auto, boot, vliegtuig) in het binnenland,
en /mm voor maritiem mobiel gebruik buiten de territoriale wateren (3 zeemijlen). Dan had je nog /p voor portable en
/a voor gebruik van het station op een ander adres dan je waarop je staat geregistreerd.
Afkortingen als /am of /fm (fiets-mobiel) kwamen daar niet in voor. De term Aeronautical Mobile is volgens mij een begrip
uit het woordenboekje van de ITU, net als Land Mobile, maar was geen afkorting in de machtigingsvoorwaarden voor
zover mij bekend.
PE4BAS schreef:Volgens mij is dat niet nodig als je /MM gebruikt. Maritime stations zijn niet geldig als bepaalde DXCC.
Een tijdje terug verwonderde ik mij er over toen OY1R/MM bij mij in de Eemshaven lag en geen PA/ gebruikte. Toen ik het
met hem er over had gaf hij dus aan dat het voor /MM niet nodig is.
Dat klopt dus niet, binnen de Nederlandse territoriale wateren is hij verplicht PA/ te gebruiken, die /MM is écht bedoeld voor op
open zee, in internationale wateren. Want in dat geval ben je dan NIET meer in één of ander land en dus ook niet geldig voor
een DXCC, dat klopt wel.
In de Eemshaven is hij gewoon in Nederland en niet /MM. Ook geldig voor DXCC lijkt mij, maar dan gewoon voor Nederland.
Jammer, dat daar maar mee aangerommeld wordt tegenwoordig...