Motorrijder

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Rolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2017, 15:35

Motorrijder

#1 Bericht door Rolf »

Hi,

Ik ben niet zozeer een zendamateur maar hoop hier informatie te vinden over portofoons voor op de motor

Bike2bike gaat tegenwoordig meestal prima met bluetooth maar is beperkt en in sommige gebieden heb je dan geen telefoon om op terug te vallen

Heb wat google-werk gedaan en zal hier dan om advies vragen welke porto te nemen en hoe deze aan m'n headset te knopen

Groeten,
Rolf

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Motorrijder

#2 Bericht door PE2AAB »

Ja hier kun je best wel advies vinden.

Je hebt voor motor rijders speciale sets voor in een integraalhelm al dan niet met een keel microfoon welke je aan kunt sluiten op een portofoon. Een goede oplossing voor motor - motor contact lijkt mij een PMR portofoon.

Er zijn ook veel zendamateurs die motor rijden; die hebben vast meer advies voor je maar dit is wat ik je tot zover kan melden ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Motorrijder

#3 Bericht door PA3LS »

PMR of LPD portofoontjes moet je hebben. Ik zou LPD aanraden - daar heb je wat meer kanalen dus minder kans op onderweg om moeten schakelen op een ander kanaal.
Bereik varieert van een paar honderd meter (midden in een stad, tussen hoge gebouwen) tot een paar kilometer (open weg).
VOX kan handig zijn tenzij de windruis de zender de hele tijd opent. In dat geval zul je een extra knopje op het stuur moeten monteren.

PMR heeft wat meer vermogen. Kan handig zijn als je 90% van de tijd in de stad rijdt. Maar PMR heeft slechts 8 kanalen, waarbij LPD er geloof ik 38 heeft.