Motorrijder

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Rolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2017, 15:35

Re: Motorrijder

#16 Bericht door Rolf »

het scheelt zeker wel veel of je de PMR onder je buddy legt, aan je tanktas hangt of een externe antenne op de motor bevestigt (met licentie dan zeker)

waypoint en dergelijke ken ik ook wel, maar mijn ervaring is dat je toch beter bij de echte hobbyisten kan gaan vragen wat de voors en tegens zijn. Afgezien dat ik het een nette zaak vind, zal een winkel toch liever een oplossing vanaf de plank adviseren. Waar natuurlijk ook wel wat voor valt te zeggen maar ik kom ook niet van de plank :lol:

CBShop.com heeft ook wel leuke dingen voor op de motor. Had ik niet vroeger al geïnvesteerd in Schuberth spul dan had ik nu wel interesse in dat BlueBike XL spul gehad.

In maart en april heb ik een paar motortrainingen. Docent heeft PMR. Misschien dat ik voor die gelegenheid 1x PMR en 1x SR10 installeer en kijk of dat bevalt. Kan ik daarna altijd mijn vrienden en vriendin er mee op zadelen :mrgreen:

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Motorrijder

#17 Bericht door sottezero »

In mijn ene helm heb ik een cardo sho en daar krijg ik met bluetooth zo'n 800 meter bereik, in mijn andere helm met de Sena zo'n kilometer. op de startbaan A2 1200m ongeveer.
Op mijn oude motor had ik een kentekenplaat houder met antenne beugel.
Die had ik geloof ik gehaald bij cb of ergens in china.
shr77 erop en klaar.

voordeel van de 'professionele' motorkits is dat ze heel goed zijn in geluid filteren en je dus eigenlijk nooit een push-to-talk button nodig hebt (tenzij je onderweg veel zingt of vloekt)..
nadeel is wel dat je 300-700 euro kwijt bent.
je kunt er dan echter ook veel op aansluiten.

meestal gebruik ik echter echolink op de motor... 4G+ is snel genoeg op mijn mobieltje en de noisecancelling is perfect van mijn Cardo en Sena.
en eigenlijk omdat mijn Yaesu VX8r gestolen is en geen bluetooth meer heb op de porto en ik nog geen tijd gehad heb om een nieuwe te kopen (zowel porto als antenne houder)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Motorrijder

#18 Bericht door PE2AAB »

Let wel Sotta; er wordt gezocht naar een vergunningsvrije oplossing :-). Echolink wordt dan lastig ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Motorrijder

#19 Bericht door sottezero »

PE2AAB schreef:Let wel Sotta; er wordt gezocht naar een vergunningsvrije oplossing :-). Echolink wordt dan lastig ;-)
herstel, teamspeak voor mobile :-)

of als je van hobbyen houdt, een beaglebone, raspberrypi oid met asterisk erop en dan gewoon voip-bellen naar je eigen server.

Rolf
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 feb 2017, 15:35

Re: Motorrijder

#20 Bericht door Rolf »

wel leuke oplossing hierboven maar Voip-bellen gaat ook niet lukken in afgelegen gebied.

heb inmiddels een andere helm besteld en ga even proefrijden met een BlueBike XL II

Als dat niet bevalt (in relatie tot de kosten...) neem ik een Sena 10U voor in de helm

Voor de koppeling met een PMR komt er een Sena SR10 en als porto een Kenwood tk 3501

Met die laatste (of de 3301) rijden ook veel instructeurs. Zou ook nog Wouxun kunnen nemen en laten programmeren zoals de Kenwood.

Weet niet of dat voor de kwaliteit veel uitmaakt? Scheelt paar tientjes

Gebruikersavatar
Leo PA5LS
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008, 00:30

Re: Motorrijder

#21 Bericht door Leo PA5LS »

Ik heb net m'n helm (Nolan N100.5) van een Bluetooth communicatie setje (N-com B601-R) voorzien en kunnen 'pairen' aan een portofoon (Anytone AT-D878-PLus).

Moet echt zeggen dat het heel goed werkt, ben er reuze tevreden over.
Porto-tje in de zak van de jas, draadloos PTT knopje op het linkerhandvat en met de kwaliteit van de helmset een hele goeie verbinding.

Nu ben ik zendamateur en kan met die Anytone porto heel wat, vergunnings vrij zou ik voor PMR gaan, een Chinees portootje doet in Nl rond de 4~5 tientjes en en kan geprogrammeerd worden met 16 'standaard' PMR kanalen, de 16 Kenwood PMR kanalen en eventueel de 69 (?) LPD kanalen. Nu kan dat Chinese portootje minimaal 1Watt opbrengen, en met een rubber duckje tegen je jas aan zal de toegestane 0,5Watt ERP nauwelijks overschreden worden, als je het al haalt. Bij LPD433 is de max. ERP 10mW en daar zit je dan echt ver overheen met je Chinese portootje. Wel heb je hierbij (die Chinees) een adaptertje nodig om op de porto te zetten, die doen ook iets van 4~5 tientjes bij AliExpress en dan zit daar ook een draadloze Bluetooth PTT knop bij. Voordeel van de porto in Nederland kopen is dat de leverancier die PMR kanalen er voor je in programmeerd. Doe je 't liever zelf dan heb je nog een USB programmeerkabeltje nodig van een eurie of 8.

Totaal ben je voor de Chinees dan zo'n honderd euro kwijt, voor mijn Anytone was dat €215 maar ik kan daar als zendamateur wel veel meer mee.

En de afstand die je tussen twee PMR portofoons kan overbruggen ? Die is op elk moment anders, zit je in de stad tussen hoogbouw, rij je tussen de koeien in de polder etc etc.
Maar een paar honderd meter op z'n slechtst en een paar kilometer op z'n best is een redelijke richtlijn.

Je kan een langere rubberduck op je porto schroeven of kiezen voor een vaste verticale antenne achterop de motor, maar dan kom je weer met die ERP in de knoei. Of je in de praktijk al toerend veel storing/overlast zal veroorzaken is vers 22, maar volgens de kleine lettertjes mag het niet als vergunnigsvrije rijder.

Hoop dat dit voor iemand van nut is,

m vr groet/73, Leo PA5LS

Gebruikersavatar
Leo PA5LS
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008, 00:30

Re: Motorrijder

#22 Bericht door Leo PA5LS »

Leo PA5LS schreef:... Wel heb je hierbij (die Chinees) een adaptertje nodig om op de porto te zetten, die doen ook iets van 4~5 tientjes bij AliExpress en dan zit daar ook een draadloze Bluetooth PTT knop bij ...
Hier 't adaptertje, hij is (nog) niet binnen dus kan er nog geen oordeel over vellen.

Afbeelding

m vr groet/73 Leo PA5LS

Gebruikersavatar
Leo PA5LS
Berichten: 11
Lid geworden op: 13 sep 2008, 00:30

Re: Motorrijder

#23 Bericht door Leo PA5LS »

Voor de volledigheid, en het is in de berichten hierboven al vaker besproken:

zo'n Chinese portofoon is niet hetzelfde als een echte PMR of LPD porto ! Je kan daar veel meer mee (en met meer vermogen !) dan PMR en LPD.

Ik weet niet hoe streng er wordt toegezien op het gebruik van een Chinees als bijv. "PMR" porto, maar gezien de rest van de boetes die het Agentschap en hun buitenlandse collega's kunnen opleggen zou het een duur portootje kunnen worden ... :(

Het nadeel is dat er volgens mij maar weinig PMR porto's zijn die een Bluetooth optie hebben, of in ieder geval de aansluiting (dik en dun stekkertje) voor een adapter.

m vr groet/73, Leo PA5LS

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Motorrijder

#24 Bericht door PE1PQX »

Een reactie op een topic van 2.5 jaar...
Ben benieuwd of de OP zijn ultieme oplossing heeft gevonden....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Motorrijder

#25 Bericht door PA3DAT »

Rolf was hier in februari 2017 voor het laatst ingelogd. Ik denk niet dat ie dit nog gaat lezen! :mrgreen:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Plaats reactie