nieuw lid

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Spijtoptant
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 mei 2016, 11:45

nieuw lid

#1 Bericht door Spijtoptant »

Hallo,
ik heb me zojuist aangemeld als nieuw lid. Ben lid geworden met een zeer specifiek doel. Ik zeil (de laatste tijd op de Middellandse Zee) en heb m'n boot uitgerust met apparatuur voor kustnavigatie: 25 W Marifoon, AIS en EPIRB. Ik heb recent Marcom A gehaald omdat ik volgend jaar naar de Azoren wil zeilen. Dat is geen kustnavigatie meer, maar zeezeilen. Onderweg wil ik kunnen communiceren met andere schepen, weerberichten kunnen ontvangen en sailmail gebruiken. Voor de ontstpanning aan hoord is FM ontvangst ook wel prettig.
Alle informatie leert me dat iedereen daarvoor een SSB radio met (Pactor)modem aanschaft. Kosten voor een complete installatie (Radio, tuner, modem, antenne) nieuw zo' €5.000 en tweedehands altijd nog € 3.000. Hoop geld en dan is de storingsvrije installatie nog een hele klus, zeker voor een nieuwkomer als ik. Bovendien (sorry mannen/vrouwen) ben ik gericht op gebruiksgemak tbv het zeilen en niet zozeer op het uitpluizen van alle mogelijkheden van het amateurzenden.

Vragen: ik lees over SDR zender/ontvangers die op een zeer geavanceerde manier werken met computerondersteuning.
Als nieuwkomer lijkt het er op dat die dingen SSB, SW, CW en FM bereik hebben met bovendien datatransfer zodat ze ook zonder apart modem in staat zijn om (sail)mail te zenden en ontvangen. Ik lees veel positiefs over Elecraft (bijv. de KX2, die te upgraden is naar 100w vermogen en die ook tweedehands te koop is). Lijkt ook veel betaalbaarder dan een complete "klassieke SSB plus set", maar ik kan niet beoordelen of zo'n radio in staat is om de dingen te doen die ik hierboven heb omschreven of dat daar dan weer allerlei dure toeters en bellen bij moeten. Het spul is blijkbaar ook zo nieuw dat ik bijna niets over heb kunnen vinden over maritiem gebruik behalve enthousiaste verhalen over een heel goedkope AIS toepassing van SDR.
Inderdaad een uitgebreid verhaal om me "even" voor te stellen dus: op welk forum moet ik zijn met m'n vragen?
Dank alvast en groet.

Ed van de Beek

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: nieuw lid

#2 Bericht door PA0CMU »

Hallo Ed,

Welkom op dit forum. Mijn zus er haar partner Eltjo Rugge hebben afgelopen jaar met hun zeilboot een rondje Atlantic gevaren. Op hun website staat veel informatie over de techniek aan boord van de Winner. Ook de radio- en navigatie-apparatuur is beschreven en Eltjo is ook zendamateur. Hij kan je vast een hoop informatie verschaffen. Kijk even via deze url hoe je hem kan bereiken. https://win2winweb.wordpress.com/

De Elecraft KX2 is een gloednieuw ontwerp, als ik goed geïnformeerd ben. Ik bezit een oude K2/100W HF zend/ontvanger maar zou dat ding niet mee willen nemen op een zeilboot. De mechanische constructie is ontoereikend voor zulke vochtige omgevingen en langere blootstelling daaraan. ICOM heeft wel apparatuur die daaraan voldoet.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: nieuw lid

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ed, welkom op het forum.

Op welke frequentie wil je contacten onderhouden? Apparatuur die wij als zendamateur gebruiken is meestal alleen geschikt voor de banden die zendamateurs mogen gebruiken.

Mogelijk geeft de link die Carel geeft wat duidelijkheid. Verschil is dat een van de opvarende zendamateur is.
Uit jouw verhaal maak ik op dat je Marcom A hebt, dit is niet hetzelfde.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie