Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ad Dral
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 apr 2016, 05:14
Roepletters: PD7ABW

Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#1 Bericht door Ad Dral »

Goedenmorgen,middag,avond of nacht. Langer dan 3 jaar geleden begon ik aan een ziekenhuis en revalidatie centra,traject die ik pas heb kunnen stoppen, hoewel nog lang niet de oude. Woon nu in ruime verzorgingsflat te Baarn. Een apart flatje dus,waarin ik zelf het huishouden moet doen. Ben continu aan een rolstoel gebonden omdat ze mijn rechter been weggezaagd hebben. Dit verhaal is nodig om te verklaren waarom qso's met mij gebrekkig gaan. Het praten gaat moeilijk en sommige letters, zoals bijv. de W. kan ik moeilijk uitspreken want ik moet daarover nadenken dat ik een W moet zeggen en dat gaat niet altijd even vlot er valt dan een gat. Ik zal het AT vragen om een andere call. Vanaf de lagere school ben ik met radio bezig en hoorde Veronica met een kristalletje, die ik nog steeds bouw, maar dan iets moeilijker. Ik ben niet zo'n luistervink maar meer een bouwer of het weer aan de praat krijgen van (heel) oude radio's. Gloeidraad.nl zag me voorheen ook dagelijks net als Circuits Online. Op de korte golf was ik ook vaak te vinden, vooral op 40. Heathkit had en heeft nog steeds m'n belangstelling
Verder ben ik nu een shack aan het opbouwen en met antennes aan het experimenteren . Het signaal moet naar buiten want het flatje is een kooi van Faraday. Voor de korte golf zal ik, qua antenne, een fikse veer moeten laten, maarja beter iets dan niets. Uiteraard gebruik ik een buizenzender (buizengek) Het is een Uniden 2020, verder moet ik de volgende sets nog afstoffen en langzaam opstarten. Langzaam naar 230 voeren om de elcootjes en buizen te sparen. De 2020 is een transciever maar ik luister met een FRG7 en dat gaat perfect want de ontvanger is een speciaal systeem. Voor de gein luister ik ook nog wel eens met een Heathkit HR 10 die ik heel lang geleden half afgebouwd kocht. Uiteraard heb ik er alles nog van. Dan staat er nog een Realistic DX200 die aanvankelijk hartstikke doof was, maar dat was eenvoudig op te lossen. Op de 2 mtr repeater A'foort hoorden ze me via mijn transciever, een Kenwood TS 700. Nu is de 2 mtr oorverdovend stil en is veel naar de 70 cm gegaan en om het radio gedrag weer te leren luister sinds een paar dagen naar de NOS repeater op 430.125. Verder staat er nog een MFJ941 om m'n toenmalige end-fed te tunen. Ze kunnen zeggen wat ze willen over zo.n stukkie draad van 10.8 meter. Bij mij ging het prima De Uniden Bearcat stond ook nog wel eens aan en die kreeg zijn signaal van een Discone. Verder ligt er nog een Polmar 2/70 porto. Ik ben daar een GPtje voor aan het prutsen want binnen doet ie niets. Buiten wel en dan kom ik over de 125 NOS. Gister had ik dat GPtje aan de porto hangen en probeerde dat op 70. om 05.15 uur om maar niemand te storen met mijn onsamenhangend gepruts. Edoch, er kwam antwoord maar ik vergat de W bij m'n call te noemen en er brak een ander station in om te zeggen dat ik een piraat was. Daarna zei ik nog dat ik geen piraat was en m'n juiste call doorgaf.Daarna werd er niet op mijn CQ gereagerd, Dat hebben ze wel gehoord, maar het bleef stil en daarna heb ik ook niet meer op 70 gezeten. De lol was er effe af. 73 en misschien ooit eens tot horens.

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#2 Bericht door PE9PE »

Ad Dral schreef:Goedenmorgen,middag,avond of nacht. Langer dan 3 jaar geleden begon ik aan een ziekenhuis en revalidatie centra,traject die ik pas heb kunnen stoppen, hoewel nog lang niet de oude. Woon nu in ruime verzorgingsflat te Baarn. Een apart flatje dus,waarin ik zelf het huishouden moet doen. Ben continu aan een rolstoel gebonden omdat ze mijn rechter been weggezaagd hebben. Dit verhaal is nodig om te verklaren waarom qso's met mij gebrekkig gaan. Het praten gaat moeilijk en sommige letters, zoals bijv. de W. kan ik moeilijk uitspreken want ik moet daarover nadenken dat ik een W moet zeggen en dat gaat niet altijd even vlot er valt dan een gat. Ik zal het AT vragen om een andere call. Vanaf de lagere school ben ik met radio bezig en hoorde Veronica met een kristalletje, die ik nog steeds bouw, maar dan iets moeilijker. Ik ben niet zo'n luistervink maar meer een bouwer of het weer aan de praat krijgen van (heel) oude radio's. Gloeidraad.nl zag me voorheen ook dagelijks net als Circuits Online. Op de korte golf was ik ook vaak te vinden, vooral op 40. Heathkit had en heeft nog steeds m'n belangstelling
Verder ben ik nu een shack aan het opbouwen en met antennes aan het experimenteren . Het signaal moet naar buiten want het flatje is een kooi van Faraday. Voor de korte golf zal ik, qua antenne, een fikse veer moeten laten, maarja beter iets dan niets. Uiteraard gebruik ik een buizenzender (buizengek) Het is een Uniden 2020, verder moet ik de volgende sets nog afstoffen en langzaam opstarten. Langzaam naar 230 voeren om de elcootjes en buizen te sparen. De 2020 is een transciever maar ik luister met een FRG7 en dat gaat perfect want de ontvanger is een speciaal systeem. Voor de gein luister ik ook nog wel eens met een Heathkit HR 10 die ik heel lang geleden half afgebouwd kocht. Uiteraard heb ik er alles nog van. Dan staat er nog een Realistic DX200 die aanvankelijk hartstikke doof was, maar dat was eenvoudig op te lossen. Op de 2 mtr repeater A'foort hoorden ze me via mijn transciever, een Kenwood TS 700. Nu is de 2 mtr oorverdovend stil en is veel naar de 70 cm gegaan en om het radio gedrag weer te leren luister sinds een paar dagen naar de NOS repeater op 430.125. Verder staat er nog een MFJ941 om m'n toenmalige end-fed te tunen. Ze kunnen zeggen wat ze willen over zo.n stukkie draad van 10.8 meter. Bij mij ging het prima De Uniden Bearcat stond ook nog wel eens aan en die kreeg zijn signaal van een Discone. Verder ligt er nog een Polmar 2/70 porto. Ik ben daar een GPtje voor aan het prutsen want binnen doet ie niets. Buiten wel en dan kom ik over de 125 NOS. Gister had ik dat GPtje aan de porto hangen en probeerde dat op 70. om 05.15 uur om maar niemand te storen met mijn onsamenhangend gepruts. Edoch, er kwam antwoord maar ik vergat de W bij m'n call te noemen en er brak een ander station in om te zeggen dat ik een piraat was. Daarna zei ik nog dat ik geen piraat was en m'n juiste call doorgaf.Daarna werd er niet op mijn CQ gereagerd, Dat hebben ze wel gehoord, maar het bleef stil en daarna heb ik ook niet meer op 70 gezeten. De lol was er effe af. 73 en misschien ooit eens tot horens.

Beste Ad,

Jij hebt een heel erg naar traject achter de rug lees ik.
Goed dat jij je weer kunt richten op leuke dingen.

Wat betreft de problemen op PI2NOS dat is helaas te wijten aan misbruik door anderen
en, gezien jouw spraakproblemen, ben jij daar mee verward.
Geef niet op, blijf genieten van onze mooie hobby en wanneer je hulp nodig hebt dan kan jij mij mailen
en dan kom ik je helpen.
Een andere call krijgen is simpel geregeld bij AT.

73
Rob
PE9PE
Life is too short for QRP.

-Verwijderd account

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#3 Bericht door -Verwijderd account »

Na het verhaal gelezen te hebben kun je hier wel spreken over experimenteel radio-onderzoek.
En gelijk ook maar even gezegd dat die hele oude transceivers nog heel goed doen. Het zijn namen van radio's uit lang vervlogen tijden, die voorbij komen. Uit mijn jongensjaren dat ik belangstelling kreeg voor zendertjes en radiootjes en da's al lang geleden.
Mooi om te lezen dat er mensen zijn die zulke oude techniek levend houden, ook als amateurradio-gebruik.

Ik woon ook in een flat en ken dus de beperkingen daarvan. Ik ben echter geen HF-man.
Mijn ervaring is dat het best goed gaat met een portofoontje vanuit de huiskamer, in elk geval vanaf de 4M-band t/m de 23cm-band. Natuurlijk geen hele grote afstanden, maar het werkt best wel. Ik heb op het metalen balkonhek een 2/70 duoband mobielsprietje staan op magneetvoet. En sinds kort is daar een grotere antenne bijgeplaatst, een Diamond VX-1000 rondstraler voor 6M/2M/70cm. En met deze antenne's hoor ik meer en komt mijn signaal aanzienlijk verder.
Wens je nog veel plezier met de hobby en ongetwijfeld lukt het je om e.e.a. aan antenne's op te stellen.

SWL nl 5321
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 aug 2015, 15:24

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#4 Bericht door SWL nl 5321 »

Goeden middag AD

Beste oldtimer....leuk je bericht te lezen.

De vreemde ervaring op de repeater is een blijk van respectloos kletsen door onbekwame gasten....
Blijf genieten van de mogelijkheden die je binnen de hobby kunt aanboren.
Succes met de spullen en verbindingen daar in en vanuit Baarn

73

Robert
Luistervink NL 5321 sinds 1960.

PA3RIS
Berichten: 830
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#5 Bericht door PA3RIS »

Hallo Ad!

Welkom hier, fijn dat je de weg naar ons forum gevonden hebt! Mooi om te lezen over je zelfbouw en experimenten met oudere apparatuur. En zeker de Heathkit HR10! Dat was mijn allereerste kortegolfontvanger waar ik als tiener heel wat uurtjes de ether mee heb afgezocht. Hij staat overigens nog steeds in mijn shack, al wordt hij nooit meer aangezet.

Groeten,

Frank!

Gebruikersavatar
pe1lza
Berichten: 90
Lid geworden op: 16 jan 2010, 15:36
Roepletters: pe1lza
Locatie: oss

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#6 Bericht door pe1lza »

welkom op het forum!!!!!!

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#7 Bericht door PA0RAB »

Ad,
Welkom in de groep
Wat je slechte antenne mogelijkheden aangaat Maak eens een informeel praatje met de mensen van de TD
Weet van iemand in een Noordelijk dorp . De TDer zag kans op een draadje van het lifthuis naar kamer en heeft nog met aanleg geholpen ook.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA1OKZ
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 aug 2008, 16:06
Contacteer:

Re: Herintreder. Ouwe sok van 74. Al heel lang PD-7-ABW.

#8 Bericht door PA1OKZ »

Welkom Ad!

Het is jammer dat het op PI2NOS enigzins nodig is om calls in de gaten te houden waarvan je dan min of meer slachtoffer bent. Dit kan je de gebruikers eigenlijk niet kwalijk nemen en wordt veroorzaakt doordat onverlaten zich wel eens misdragen. Het is in ieder geval geen onwil.

Laat je er in ieder geval niet door uit het veld slaan, ik hoop je spoedig eens te horen.

73,

Mischa, PA1OKZ

Plaats reactie