SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
jphoefnagels
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016, 11:28
Roepletters: PCKC

SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#1 Bericht door jphoefnagels »

We hebben hier in Friesland op het Duurzaam Jacht "Ya" (zie www.duurzaamjacht.nl of www.facebook.com/duurzaamjacht) net een ICOM 918 radio geinstalleerd, met tuner, pactor 4, en een aarde via de Ground KISS. Ik heb er mijn Marcom A voor gehaald en wil hem op zee gebruiken. Maar groen als Bart en ik (Peter) zijn op het gebied van HAM, vragen we ons af of het allemaal OK is. Misschien is het simpel dat we handiger moeten worden, maar we verstaan het slecht en voorlopig is het maar geluk als we eens iets kunnen verzenden en ontvangen. We vonden ook de webradio van UT Twente http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ voor de vergelijking, maar vragen ons toch af of de ontvangst wel OK is? Is dit altijd zo? Op mijn cursus Marcom A was het in ieder geval beter te verstaan.

De vraag is, wie in de buurt van Burdaard (bij Leeuwarden) heeft ervaring en wil eens komen kijken? We hebben natuurlijk netjes een Sailmail abonnement (net als jullie Winlink, maar dan andere stations). Daar kunnen we onze weerkaarten bij opvragen. Wat dus nu bij toeval wel eens is gelukt, zo lijkt het.
Misschien vind je het ook leuk om eens te weten hoe wij varen. We gaan als eerste plezierjacht ter wereld op eigen opgewekte energie de wereld rond. Het heeft al in kranten en magazines gestaan, we zijn 'lokaal beroemd', kortom een heel eigenwijs project. Kom je, vertellen we er meer van.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#2 Bericht door pe1rea »

SSB is iets dat je moet 'leren' verstaan.
Veel luisteren dus....
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#3 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!!

Zeer interessant! Helaas woon ik helemaal in het zuiden van Brabant dus langskomen eordt lastiger maar foto's zie ik graag :)

En inderdaad zoals Jinny al aangaf; SSB luisteren moet je een beetje trainen, dat went vanzelf.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#4 Bericht door pa1bvm »

let op !!

er is upper side band ..USB
en Lower side band ..LSB zowel USB en LSB vallen onder de term SSB

luister je bijv naar de amateur band tussen 3.6 en 3.8 Mhz ..dan wel LSB gebruiken !!
en op bijv 14.1 - 14.4 Mhz moet je naar USB

en tja gebruik je de verkeerde zijband om te luisteren .. dan is het echt niet te doen ..

misschien een kort geluid fragment plaatsen ???

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#5 Bericht door PA3BAS »

Probeer goed af te stemmen zoals eerder al werd gezegd. Draai daarbij *rustig* aan de tuneknop en draai 'm op een verstaanbare toonhoogte. Zendamateurs gebruiken onder de 10mhz lsb en daarboven usb.

Ik wil best wel een keer langskomen, maar het is wel een stukje rijden. Ik woon in Velp, bij Arnhem. Mijn schoonvader is trouwens twee keer solo de aarde rondgevaren in zijn zeilboot de Najade.
.... But will it blend?

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#6 Bericht door PA3LS »

Nog een tip: let op dat de ontvanger niet overstuurd raakt (probeer de RF gain terug te nemen).
Gebruik de clarifier of BFO tune om de stem helderder te maken. Probeer 'm niet zo realistisch mogelijk te laten klinken, maar doe het voor de beste verstaanbaarheid. Het kan best zijn dat je dan een beetje een heliumstemmetje krijgt, maar dat is beter dan een te lage 'aardappel in de keel' stem.

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#7 Bericht door PG0DX »

Hallo !

Neem eens contact op met :
http://www.pi4frg.nl/
Een lokale vriendelijke club aldaar.

Geloof dat ze bijna aan het water zitten....op "de hemmen"...

Ze willen vast wel even helpen.


Henry.

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#8 Bericht door PA7N »

Beste jphoefnagels,

Ik woon in Akkrum en zeil ook (boot in Makkum). Ik wil best eens komen kijken (en luisteren) naar de SSB installatie.
Stuur maar even een mailtje naar erwin@pa7n.nl

Mvg, Erwin
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#9 Bericht door PA0RAB »

JanPeter en Bart
Ik herinner m'n marifooncursus nog.Meer dan 30 jaar terug
Ter demonstratie nam de docent een VHF - en HF set mee
Wat een geknoei om iets behoorlijks uit de HF set te krijgen
Ik had toen al enige jaren de machtiging en gebruikte toen al steevast QRP SSB

Waar loop je tegenaan om SSB goed te ontvangen
Als eerste zeg ik een beetje begrip hoe het gemaakt wordt helpt bij het afstemmen.
Het microfoon signaal gaat een Modulator in Meestal een balansschakeling want die heeft van zichzelf de eigenschap
de oorspronkelijke te mengen signalen sterk te verzwakken De twee signalen Hulpdraaggolf en microfoon kun je door het schakelen van de mengtrap bij elkaar optellen en van elkaar aftrekken
Rekenvoorbeeld
menselijke stem (voor t gemak ) 0-3KHz
Hulp draaggolf (ook voor t gemak ) 9,000MHz
De balansmengtrap verzwakt zeer sterk deze 2 signalen

Na de mengtrap vinden we terug 9,0 + 0,003 = 9,003 MHz boven zij band upper side band USB
en 9,0 - 0,003 = 8,997 Mhz onder zijband lower side band LSB
Deze twee signalen gaan door een heel scherp filter want je wilt of USB of LSB zenden
Aan het rekenvoorbeeld kun je zien dat het filter zo'n 3KHz breed hoeft te zijn. Je kunt de hulpdraaggolf verschuiven.de USB schuift naar 8,9985 en de LSB naar 9,0015
De laagste en hoogste spraakfrequenties bevatten geen belangrijke informatie en zo zijn professionele filters ook wat smaller
Halen we het rekenvoorbeeld er opnieuw bij voor ontvangst
De ontvangst van diverse banden het hoe enz vergeten we even
We krijgen na bewerking een bandje van 8,9985 - 9,0015 MHz uit het ontvangst filter als het goed is tenminste en goed hebben afgestemd want anders snijdt het filter een stuk af met vreemde klank als gevolg
Wanneer bij het signaal van 8,9985 - 9,0015 8,9985 wordt bij gemengd krijgen we een signaal van 0 -3 terug
doen we er 9,0015 bij dan krijgen we een signaal van 3 - 0 omgekeerd dus
gaat de stem in toon omhoog komt ie lager uit de luid spreker
Wat moet je dus doen Op het knopje USB/LSB drukken en opnieuw afstemmen
Om het afstemmen te leren zet de clarifyer RIT BFO uit want je verschuift die hulpdraaggolf en je kunt zo voor zenden van de frequentie verschuiven
Dus in het begin slechts afstemmen met die grote centrale knop en van het kleintje ernaast afblijven
Zo herken je sneller de USB en de LSB aan de klank en leer je aan die klank ook of je lager of hoger moet afstemmen
Je kunt dan later voor het gemak en fijner afstemmen het kleine knopje wel gebruiken.
Een ritje Budaard is voor mij zo'n 2,5 uur met wat voor het rietveldgecross en daarbij het risico voor de Botlekbrug vast te komen voor de 60+ storing en stremming.(mooie reclame voor de Nederlandse waterbouw)
55 succes met het afstemmen en 73 gegroet de PA0RAB
Zie dat je al praktische hulp kunt krijgen van Erwin uit Akkrum

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#10 Bericht door PA3DAT »

jphoefnagels schreef:... een ICOM 918 radio geinstalleerd, met tuner, pactor 4, en een aarde via de Ground KISS.
Ik zoek me rot op internet, bij Icom America, ik kan nergens een type 918 vinden. Voor Marine / SSB zie ik alleen de IC-M802.

Kijk ik nou verkeerd?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1RW
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 mar 2011, 19:10
Roepletters: PA1RW

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#11 Bericht door PA1RW »

Waarschijnlijk een 718?
73, Dolf
PA1RW

jphoefnagels
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016, 11:28
Roepletters: PCKC

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#12 Bericht door jphoefnagels »

Aan iedereen,
Na zo'n korte tijd ineens al 11 reacties, met hulp van alle kanten, plus al concrete aanbiedingen om eens te komen kijken. Wat een leuk levend forum hier, jullie zijn als een warm bad, hartelijk dank, we zijn er erg blij mee.
Daarbij ook gelijk veel inhoud. Laat ons eerst even de inhoud nalopen (mijn Marcom A cursus schiet nu zwaar tekort voor de praktijk). En dan komen we er snel op terug.

Hartelijke groet,
Peter, Duurzaam Jacht

PS Sorry voor de typefout: de ICOM 718 dus, geen 9. En een Pactor 4.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#13 Bericht door PA0RAB »

JanPeter. Dat warme bad heet bij ons Hamspirit
Wordt helaas wat zeldzamer maar...Succes daar in Bdaerd. Het moet nu wel lukken
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#14 Bericht door PA3DAT »

jphoefnagels schreef:PS Sorry voor de typefout: de ICOM 718 dus, geen 9. En een Pactor 4.
Dat is een amateur zend/ontvanger. Die mag je in Amerika NIET gebruiken voor scheepstoepassingen (marine).
Mag dat in Nederland wel? Je haalt je Marcom A en mag dan een amateur-HF-set installeren op je schip?
Maar dan mag je alleen op scheepsfrequenties zenden, niet in de amateurbanden!

Of ben je ook radioamateur?

Ik heb ook nog als scheepsradiotelefonist gevaren (PHNA), vandaar de belangstelling.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#15 Bericht door PA0RAB »

Aloys en JanPeter
Naar mijn mening hier ook niet
Een van de keuringseisen van scheepsspul is toch de directe toegang tot de noodkanalen
Dat Rode of groene knoppie op de set
Als ik me niet vergis ook een laagvermogensknop Was dat die groene niet ? (40 jaar geleden)
Prettig weekend de Ruud PA0RAB

Plaats reactie