SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
jphoefnagels
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016, 11:28
Roepletters: PCKC

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#16 Bericht door jphoefnagels »

Dit weet ik gelukkig redelijk precies. Het gaat om 4 dingen: de persoonlijke licentie (diploma), voor welke frequenties, welk stations, en welke apparaten.
1 en 2: Ja, met Marcom A mag ik over de hele wereld zenden op alle frequenties die voor de scheepvaart ter beschikking zijn gesteld. Over de hele wereld, want Marcom A is een IMO (International Maritime Organization) diploma en de afspraken voor de maritieme frequenties zijn ook via het IMO vastgesteld, in een internationaal verdrag.
3 Alle stations? Natuurlijk zend je niet naar stations die voor nood of veiligheidsprocedures zijn, kustwacht, medische dienst, enzovoorts, als het niet noodzakelijk is. Maar wat ik bijvoorbeeld ook niet mag, is naar jullie (Winlink) stations gaan zenden. Maar dat mag dus niet omdat ik geen Winlink account heb. En die heb ik dus weer niet omdat ik jullie diploma niet heb. Ik doe het dus met de Sailmail stations, waar ik wel een account van heb.
4 Het apparaat: In de commerciele scheepvaart moet men wereldwijd goedgekeurde apparaten aan boord hebben. Daartoe hoort onder andere de 802 (met de dikke rode Distressknop). Echter, een jacht vaart niet commercieel, dus die neemt apparaten die in de praktijk net zo goed voldoen en veel goedkoper zijn (want de dure keuringskosten zitten daar niet in). Zo'n apparaat is 'onze' 718.

Het grappige is, de goedgekeurde appparaten hoeven in principe niet beter te zijn. Ze zijn vaak wat ouderwets. Zo moest ik op mijn cursus 4 jaar geleden, voor de InMarSat operaties nog allerlei codes in MS DOS of dergelijke syntax leren en lezen, want het bewuste apparaat was nu eenmaal in de vorige eeuw voor het laatst goedgekeurd en toen had je nog dat soort syntax. Dat ouderwetse komt doordat de keuringsprocedure zo zwaar en bureaucratisch en duur is, dat de fabrikant zo lang mogelijk wacht met een nieuw of geupdate apparaat. Best kans dus dat de 718 met slimmere en snellere techniek is uitgerust dan de 802, maar dat weet ik niet zeker.
Maar het kan zo maar zijn dat de professionals op zee het moeten doen met ouderwetse apparaten, en wij 'yachties' met het moderne spul. ;-)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#17 Bericht door PA0RAB »

JanPeter Bart en Aloys en de meelezers .
'k Herken je verhaal goed.
Voor ik mijn machtiging verwierf was ik serieus bezig de Amateur machtiging te verwerven volgens het advies van een Marconist
waarvan ik een standje kreeg ,toen ik de Duitse radio, die m'n Vader had ingepikt bij een inval,.probeerde
Maar waar vind je een zend amateur ?
Een aantal jaren later HBO op zak en Hare Majesteit roept je SRO opl maar uit een verzetsgroep doorzie welk spelletje daar gespeeld wordt dus eed geweigerd.
Telefooncentralisten opl Zeg van vaf Hoogeveen tot Haren Oude centrales slopen om de onderdelen enVervangen wat er nog is in de Kop van Drenthe .Dus wat moet ik nu leren hoe een telefooncentrale werkt. Dus ontdekte ik op de oefen centrale een vrije lijn Dus een lijntje naars WFK Assen en vandaar een directe lijn naar thuis want er was thuis iets van en BB lijn oid.
.EEn Hotelieers zoon had het verpest op een der eilanden . Ga daar maar heen en herstel de centrale Officieel duurde alles te lang en een onderdelenlijn opgezet via Pa en een collega. En het werkte weer zeer vlot
Daarnaast door de SRO was ik waarnemend veiligheidsofficier op de schietbaan en mocht ik tegen gevaren. geld blindgangers springen op het Wad en de Hors nog assistent meteowaarnemer en andere leuke klussen.Verhipt lopen wat gasten op de schietbaan Blijken dat de grondleggers der Wadloopsport te zijn Jaap en Jan . Lezing over hun tocht in de Dorps kroeg en "dat kan ik ook"
Afgezwaaid en via de wadloopgekte wadloopgids geworden. Door de Klusjes in Dienst vertrouwd geraakt met Marifoon en luchtvaart communicatie en procedures
Dat is fijn dacht de wadloop groep en werd dus trainer van de gidsen wat Radio betrof HF set en Marifoon in rugzak om uit te zoeken wat het beste systeem was . Nogal eenvoudig een soort repeater ala PI4NOS ontvanger telefoonlijn en zender geregeld door centrale post. Maar dat was toen onbekend en werd gaande weg ism radio kamer Groningen ontwikkeld.
Via via ook de machtiging behaald Dat maakte de ambtelijke molen als een lastig molen paard
Je snapt door dit verhaal dat er zo veel praktische ervaring is in bijv welke antenne aan een noodzender, van waaruit beste verbinding mogelijk 100m op het wad kan een verbinding doen slagen of mislukken alleen al door hoogte verschillen Met HW verdwenen. En dan de onaangename verassing als je met rugzak vol loodaccus en een kerstboom in Julimaond er op ineens in een schroefgat van een vastgelopen garnalen kotter stapt.Blup Blup
Ook in de huidige regelgeving kan het m.i. simpeler Volgens het ene regeltje niet en volgens een andere met boog weer een andere weer wel Bel je zijn ze soms stomverbaasd dat je een regeltje kent wat anders uitgelegd kan worden volgens de wet
Ondertussen gaat het om een goede en veilige communicatie zonder elkaar tot last te zijn.
73 de Ruud PAoRAB

jphoefnagels
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016, 11:28
Roepletters: PCKC

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#18 Bericht door jphoefnagels »

Beste Aloys en Ruud
Het leuke is dat jachten buiten de regelgeving vallen die wereldwijd geldt voor de commerciele vaart, de koopvaardij. Dus kun je toe met de 718.
Mogelijk heeft Amerika extra regelgeving voor jachten, dat weet ik niet. We varen door Panama. Dan zal ik zonodig even niet zenden. ;-)

73 Peter PCKC

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#19 Bericht door PA3DAT »

Het ging mij niet eens zozeer om dat soort regelgeving, als wel dat jullie dus een amateurradio gebruiken
en dat je het hebt over HAM (een van oorsprong Amerikaans woord voor radioamateur) en je schrijft:
jphoefnagels schreef:Ik heb er mijn Marcom A voor gehaald en wil hem op zee gebruiken. Maar groen als Bart en ik (Peter) zijn op het gebied van HAM, vragen we ons af of het allemaal OK is. Misschien is het simpel dat we handiger moeten worden, maar we verstaan het slecht en voorlopig is het maar geluk als we eens iets kunnen verzenden en ontvangen. We vonden ook de webradio van UT Twente http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/ voor de vergelijking, maar vragen ons toch af of de ontvangst wel OK is?
Daarbij kreeg ik de indruk dat jullie (in je onwetendheid?) een en ander wilden uitproberen in de amateur-
banden. En dat mag natuurlijk niet, ook niet met je scheepsroepnaam PCKC. Net zo min als wij gebruik
mogen maken van scheepsfrequenties.

Maar ik denk dat ik dat verkeerd begrepen heb, mijn excuses :D

Mijn advies overigens: bestudeer eens wat examenvragen voor een N-licentie als radioamateur, doe een
relatief eenvoudig multiple choice-examen en haal een PD-call. Dan mag je, in ieder geval buiten de territoriale
wateren van landen, wereldwijd je zender gebruiken in de amateurbanden 7, 14 en 28MHz. En onder jouw
supervisie (en PD-call) mogen anderen aan boord dat ook. Kan een leuk extraatje zijn!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#20 Bericht door PA0RAB »

JanPeter en Bart
Sluit me bij Aloys aan en vul aan
Via de rubriek mededelingen, nieuwe leden en/of bibliotheek info hoe zendamateur te worden?
Kom je evt direct op site PC5E Rood Elsinga Robert dan naar uitwerkingen van examens
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#21 Bericht door elsinga »

Directe link: www.pc5e.nl/examen ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#22 Bericht door PA0RAB »

Robert ,dat noem ik services en klant gericht denken
Schouderklopje
73 de Ruud PA0RAB

jphoefnagels
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 apr 2016, 11:28
Roepletters: PCKC

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#23 Bericht door jphoefnagels »

Heren,
Erwin is gistermiddag langsgeweest en ja hoor, ten eerste moeten we zelf het een en ander leren. Dus gewoon slimmer omgaan met de knoppen (bijv. ATT, dat het vermogen wat drukt, een heel slim knopje!). En we moeten niet de wereld verwachten. Verder hebben we gewoon pech qua locatie met Sailmail, want Belgie is het enige station hier in Europa en dat zit in de 'dode hoek' ( te dichtbij, maar ook te ver voor directe golf. Anders moeten we naar Amerika en dat lukt dus ook niet.
Maar we kunnen altijd nog via Weatherfax van allerlei weerberichten en weerkaartjes krijgen, dus het lukt altijd. En op zee gaat ook alles beter, zo weet Erwin als zeiler.
De installatie is verder goed. Hoewel, de aarde kan altijd beter op plastic boten zoals de Ya. Maar dat doen we even, met een extra koperen plaat. En we hebben gelijk wat storingen nagemeten, maar dat valt alles mee en de inverter is prima uit te zetten.
Erwin stuurde ons gisteravond een plaatje van waar we allemaal waren ontvangen. Zelfs tot in Australie.

Dus we moeten nog leren, een beetje geduld en een beetje begrip, en af en toe wat geluk hebben.
Onze eerste prestatie: vandaag, eind van de middag is het Bart gelukt om een weerkaartje uit Belgie te krijgen. blijkbaar waren de omstandigheden ineens goed.

Hartelijk dank voor jullie antwoorden, teksten, inzet. Nog veel HAM Spirit toegewenst.

Peter en Bart van de Ya. PCKC

PA7N
Berichten: 67
Lid geworden op: 21 mei 2012, 18:22
Roepletters: PA7N

Re: SSB op Duurzaam Jacht "Ya", wie kan helpen?

#24 Bericht door PA7N »

Hallo Peter en Bart,

RF-Gain en ATT doet wonderen! Waar je ook nog even naar kunt kijken bij de instellingen van de ic-718 is of de AGC op slow staat. Zou best eens kunnen dat hij op Fast staat en dat luistert niet fijn. Op de slow stand wordt alles een stuk rustiger.

Verder is het eigenlijk toch wel vreemd dat België niet te bereiken was. Je hebt wel is waar een vrijwel verticale antenne maar omdat hij een beetje schuin is en onder invloed van de mast en andere metalen zou er eigenlijk toch wel wat energie omhoog moeten gaan en zou België dus moeten lukken. Ik vermoed dat dat sailmail station in België misschien niet operationeel is. Kun je dat navragen bij sailmail? Misschien is er ook een website waarop je de status van de verschillende stations kunt zien.

Erwin
73/72 PA7N, Erwin.
pa7n.nl

Plaats reactie