Voorstellen PD3EGE

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD3EGE
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:00
Roepletters: PD3EGE

Voorstellen PD3EGE

#1 Bericht door PD3EGE »

Hallo allemaal,

Vorige week opgegaan voor mijn N examen in Nieuwegein en hiervoor geslaagd.
Vanaf dat moment iedere dag gekeken op de site van het AT of er al geregistreerd kon worden (tegen beter weten in natuurlijk :lol: )

De 14 weken voor het examen een (Full) cursus gevolgd van een drietal amateurs met veel kennis van zaken.
Tijdens deze cursus is er óók veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk en waren er zo nu en dan elektrocomponenten, die werden doorgemeten op de oscilloscoop. Véél leuker dan alleen de voorbeelden uit het cursusboek.

Er waren een 12tal deelnemers waarvan een deel is opgegaan voor N en een deel voor F.
Bijna iedereen is geslaagd. De cursisten die niet zijn geslaagd voor het examen pakken door en melden zich aan voor een volgend examen.

Al met al een goed resultaat.

Verder lees ik hier al een tijdje mee en kom ik veel interessante informatie tegen. Ik hoop hier nog veel bij te kunnen leren.
Vandaag is meteen goed begonnen, verbindingen met Servië, Koatié, Spanje en Rusland.

Ook heb ik mij nog een aantal keer ingemeld op PI2NOS en PI3UTR. Een leuke ervaring na zo'n lange tijd alleen maar luisteren. Echter vind ik het nog lastig om alle callsigns goed op te nemen en deze weer op te kunnen ratelen. Maar ik ga er vanuit dat dit na verloop van tijd een stuk beter zal gaan.

PD3EGE
Eric

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen PD3EGE

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier.

Ik heb je inderdaad gehoord vanavond. Ik was mobiel naar NOS aan het luisteren en hoorde je na uitzending van PA0ETE.
Die calls onthouden en opratelen? Ach dat is een beetje trainen en dan komt dat vanzelf goed. Je leert mensen ook herkennen en je gaat stemmen aan calls koppelen.

Veel plezier met deze mooie hobby en proficiat met het behalen van je licentie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PE9R
Berichten: 15
Lid geworden op: 13 jul 2015, 20:12
Roepletters: PE9R

Re: Voorstellen PD3EGE

#3 Bericht door PE9R »

hey Eric,

gefeliciteerd en welkom.
het luisteren is een goede les geweest, je meld je makkelijk in, en een qso loopt goed.
die calls dat is inderdaad wennen, maar wat ik doe is gewoon een kladblok erbij met de calls.
zeker als gisterenavond dat de ronde wat groter word helpt dat zeker, dan weet je hoe de ronde loopt en helpt je onthouden.
van de vaste mensen is het makkelijk maar verder is de prefix vaak nog moeilijk...

73 Rene

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voorstellen PD3EGE

#4 Bericht door PA1EJO »

PD3EGE schreef:Hallo allemaal,

Vorige week opgegaan voor mijn N examen in Nieuwegein en hiervoor geslaagd.
Vanaf dat moment iedere dag gekeken op de site van het AT of er al geregistreerd kon worden (tegen beter weten in natuurlijk :lol: )

De 14 weken voor het examen een (Full) cursus gevolgd van een drietal amateurs met veel kennis van zaken.
Tijdens deze cursus is er óók veel aandacht besteed aan voorbeelden uit de praktijk en waren er zo nu en dan elektrocomponenten, die werden doorgemeten op de oscilloscoop. Véél leuker dan alleen de voorbeelden uit het cursusboek.

Er waren een 12tal deelnemers waarvan een deel is opgegaan voor N en een deel voor F.
Bijna iedereen is geslaagd. De cursisten die niet zijn geslaagd voor het examen pakken door en melden zich aan voor een volgend examen.

Al met al een goed resultaat.

Verder lees ik hier al een tijdje mee en kom ik veel interessante informatie tegen. Ik hoop hier nog veel bij te kunnen leren.
Vandaag is meteen goed begonnen, verbindingen met Servië, Koatié, Spanje en Rusland.

Ook heb ik mij nog een aantal keer ingemeld op PI2NOS en PI3UTR. Een leuke ervaring na zo'n lange tijd alleen maar luisteren. Echter vind ik het nog lastig om alle callsigns goed op te nemen en deze weer op te kunnen ratelen. Maar ik ga er vanuit dat dit na verloop van tijd een stuk beter zal gaan.

PD3EGE
Eric
Gefeliciteerd en welkom bij deze mooie hobby,

73
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

PA9MD
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 sep 2015, 19:54
Locatie: Wijk bij Duurstede

Re: Voorstellen PD3EGE

#5 Bericht door PA9MD »

Welkom Eric en gefeliciteerd,

Ik had je gisteren ook gehoord na de uitzending van PA0ETE, dat herinneren van callsigns komt inderdaad vanzelf, het is net een naam bij een stem.

Ik had er ook moeite mee in het begin, maar dat gaat steeds makkelijker en degenen die mijn oude callsign hebben onthouden mogen die nu weer vergeten en de nieuwe onthouden (hi).

73, Michel (PA9MD)
Yaesu FT-1802 - Baofeng UV-5R - Tytera MD-380 - Wouxun KG UV8D - Wouxun KG950P - Icom IC-7000 - Icom IC-7300 - Icom R75 - HyEndFed multiband - 10m dipole - Diamond X30 - Diamond X5000

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Voorstellen PD3EGE

#6 Bericht door PA5COR »

Gefeliciteerd met je geslaagde afloop van het examen, welkom hier, goed op weg al zie ik ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD3EGE
Berichten: 18
Lid geworden op: 09 mar 2016, 11:00
Roepletters: PD3EGE

Re: Voorstellen PD3EGE

#7 Bericht door PD3EGE »

Hallo,

Bedankt voor de felicitaties iedereen.

Ik ben in ieder geval al lekker in de weer geweest met het maken van een draaddipool. (heb ik nog iets over het hoofd gezien?)
Nu even bedenken op welke band ik deze wil gaan gebruiken.
Verbindingen die ik gister heb gelegd gingen via een 40 - 20 - 10 endfed.
Volgende stap is uitzoeken hoe ik het beste een mantelstroomfilter maak.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder heb ik mij aangemeld op http://www.qrz.com echter kon ik hier nog niet mijn profiel voltooien omdat ik niet in hun database sta.
Ook heb ik mij aangemeld op http://www.qrzcq.com.

Nu even uitzoeken hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Iemand nog tips?

A.s. vrijdagavond is de verenigingsavond van de Veron alhier (A01) hier hoop ik ook even langs te kunnen gaan met een of meerdere mede(nieuwe)amateurs.

Gr, Eric

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Voorstellen PD3EGE

#8 Bericht door PE2AAB »

Je bent inmiddels opgenomen in de Agentschap Telecom database.

Zie http://appl.agentschaptelecom.nl/callbo ... llboek.cgi

Deze wordt elke nacht ververst. Dit resulteert in de volgende lijst:
http://appl.agentschaptelecom.nl/callbo ... ateurs.csv
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Voorstellen PD3EGE

#9 Bericht door PA3Y »

Hi Eric,

Gefeliciteerd met het slagen en met je nieuwe call! Ik ben ook vorige week geslaagd (PD2NIC) en hoorde je gisteren op PI2NOS toen ik onderweg was. We gaan elkaar zeker een keer spreken op een van de repeaters of op de HF banden. Alleen heb ik nog geen antenne voor de 20 en 40 meter en 2M/70Cm, dus werk ik voorlopig nog op de porto en op de 10 meter.
73 Nico PA3Y

PD1JAP
Berichten: 201
Lid geworden op: 18 sep 2015, 20:26
Roepletters: PD1JAP
Locatie: JO30AV

Re: Voorstellen PD3EGE

#10 Bericht door PD1JAP »

Verder heb ik mij aangemeld op http://www.qrz.com echter kon ik hier nog niet mijn profiel voltooien omdat ik niet in hun database sta.
Ook heb ik mij aangemeld op http://www.qrzcq.com.

Nu even uitzoeken hoe dit allemaal in zijn werk gaat. Iemand nog tips?
Gr, Eric
Je hebt een database helper nodig, die helpt je De database in. Check even:
https://forums.qrz.com/index.php?thread ... ie.470328/

En natuurlijk nog proficiat.
Wie spelfouten vind mag ze houden.

Gebruikersavatar
PC1TK
Berichten: 579
Lid geworden op: 09 dec 2013, 11:06
Roepletters: PC1TK
Locatie: oldambt

Re: Voorstellen PD3EGE

#11 Bericht door PC1TK »

Alle geslaagden gefeliciteerd !!!
Mijn mooiste tijd was toch wel die net naar het examen en dat was voor mij dan in 2014. Dus nog een redelijk een nieuw bakken amateur .
Maar het was alle maal nog zo lekker nieuw .. spul wat je niet in huis mocht hebben was opeens legaal . 4 week voor het examen heb ik het eerste HF setje gekocht . En dan stiekem toch effen op 11 meter proberen ... terwijl je bikkel hard beweerde dat je eert je call zou hebben en dan pas ging zenden .
Maar ja !! Het blijft speelgoed en volwassen .. zal ik wel nooit worden .

Die calls daar zag ik mij echt een punt hooft in ... in de auto's gaat mij en zo velen met mij ook niet lukken en vraag naar de voor naam .
Of het moet al een bekende stadion zijn .. een call die ja al veel vaker riep .
Thuis schrijft ik lekker mee ...
Maar dat gaat zo automatisch .. verbaas me der zelf over hoeveel calls ik zo kan onthouden en op dreunen .

Tja erge is dat ik zo niet onze trouw datum kan op dreunen .. en dan zit ik met een bevriende amateur aan die koffie hier . En dan hoort ze mij de ene naar de andere call op dreunen . Der zijn geen bossen bloemen tegen aan te slepen ..

PD1ELZ
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 dec 2015, 12:07

Re: Voorstellen PD3EGE

#12 Bericht door PD1ELZ »

Alle geslaagden in dit topic gefeliciteerd van PD1ELZ

Ook ik geslaagd op 2 maart j.l.

Al een paar keer op de NOS geweest, en een paar 1 op 1 verbindingen gemaakt.
Van het weekend mijn eerste HF verbinding gemaakt op 20 meter met italie.
Was een contest.
Maar wil ook graag op 2 meter wel wat op afstand gaan doen.

Wil ook graag een vermelding op QRZ.com dus de info in dit topic is weer zeer welkom.

Het onthouden van de diverse calls is voor mij ook wel dingetje, mee schrijven is echt noodzaak.
Zeker tijdens een ronde.

Groet
Eric, PD1ELZ
73

Plaats reactie