PE4IR - nieuw

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PE4IR
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2005, 22:11
Locatie: Delft - ZH
Contacteer:

PE4IR - nieuw

#1 Bericht door PE4IR »

Hallo allemaal.
Ik zal me ook even voorstellen.
Mijn naam is John en de qth is Delft ZH.
Grootste hobbie is zelf antennes maken.
Momenteel staat er een 3el monoband yagi voor 20mtr, een 9el 2mtr yagi op het dak.
Binnenkort komt hier nog een 19el 70cm yagi bij.
Voor HF gebruik ik momenteel een FD4, alles op zo'n 55 meter boven straatniveau.
Dat was het wel zo'n beetje.
Groeten vanuit het Delftse,
John

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Re: PE4IR - nieuw

#2 Bericht door ON3PCO »

PE4IR schreef:Hallo allemaal.
Ik zal me ook even voorstellen.
Mijn naam is John en de qth is Delft ZH.
Grootste hobbie is zelf antennes maken.
Momenteel staat er een 3el monoband yagi voor 20mtr, een 9el 2mtr yagi op het dak.
Binnenkort komt hier nog een 19el 70cm yagi bij.
Voor HF gebruik ik momenteel een FD4, alles op zo'n 55 meter boven straatniveau.
Dat was het wel zo'n beetje.
Groeten vanuit het Delftse,
John
Hallo beste John,

hoe zijn jouw ervaringen met de FD4 ? Ik heb zelf ook zo'n exemplaar. Op 80m performt die iets minder dan op de andere banden, maar zal binnenkort een aanpassing doen (100pf tussen lange 'poot' en balun middels 1m (RG58) coax). Voor de 15m zal ik ook 2 stukken draad toevoegen van 4.5 resp. 2.25 m, die ik rechtstreeks aan de balun koppel (lange stuk aan korte 'poot' en korte stuk aan lange 'poot' : parallel op ongeveer 10cm afstand van bestaande dipoolhelften).

Groet vanuit een wit Maastricht,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
... ik ben niet, maar ik word ...

PE4IR
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 dec 2005, 22:11
Locatie: Delft - ZH
Contacteer:

#3 Bericht door PE4IR »

Hallo beste John,

hoe zijn jouw ervaringen met de FD4 ? Ik heb zelf ook zo'n exemplaar. Op 80m performt die iets minder dan op de andere banden, maar zal binnenkort een aanpassing doen (100pf tussen lange 'poot' en balun middels 1m (RG58) coax). Voor de 15m zal ik ook 2 stukken draad toevoegen van 4.5 resp. 2.25 m, die ik rechtstreeks aan de balun koppel (lange stuk aan korte 'poot' en korte stuk aan lange 'poot' : parallel op ongeveer 10cm afstand van bestaande dipoolhelften).

Groet vanuit een wit Maastricht,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
Hallo Paul.

Ik vind de FD4 een leuke antenne voor bv een velddag of vakantie.
Je hebt dan voor 80m t/m 6m een redelijk werkende antenne welke voor de hogere banden niet al te kritisch is.
Voor 80 en 40 moet de FD4 goed vrij hangen van obstakels, want anders gaan de prestaties hard achteruit.
Momenteel gebruik ik de FD4 heel even op de lokatie omdat de andere antennes nog niet klaar zijn en ik toch wil uitkomen op de diverse banden.
Met de 2x 19,5 meter draad had ik betere resutaten op 80m als met de FD4, echter alle andere banden moet je dan tunen.
Persoonlijk gebruik ik liever geen antennetuner maar afgestemde antennes.
Voor 80mtr ga ik binnenkort de EH-80 gebruiken, gemaakt volgens schema van ON6UQ.
http://users.pandora.be/ON6UQ/eh80.html
Qua constructie is dit een heel mooi systeem, echter qua werking kan ik je nu nog niet vertellen.
Later meer.

Groeten vanuit een nat Delft.
Beste wensen voor 2006 en misschien tot horens.

John PE4IR

angelo
Berichten: 457
Lid geworden op: 30 dec 2005, 22:01

#4 Bericht door angelo »

Als je die EH-80 gaat bouwen wil ik wel je ervaringen weten...
Schijnt nogal een gevoelig ding te zijn om goed af te stellen zodat ie GOED werkt.

(zoals gewoonlijk lukken mij moeilijk dingen makkelijk en makkelijke dingen niet of nauwelijks).
No good deed goes unpunished.

Plaats reactie