Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Novice1968
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2016, 13:22

Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#1 Bericht door Novice1968 »

Hai, mijn naam is Michel en totaal nieuw op dit forum. Voordat ik beland in allerlei (radio)technische onderwerpen wil ik mij eerst logischerwijs verdiepen in deze materie. Ik wil met name op het gebied van CW-communictie (waar toch mijn grootste interesse ligt) wegwijs gemaakt worden. Gewoon uit pure interesse en voor mijn plezier. Mijn doel is om eenvoudig te beginnen, de kosten zo laag mogelijk en het plezier zo groot mogelijk. Wie kan mij op weg helpen en adviseren over (i) wat de minimale benodigdheden zijn om te kunnen luisteren/zenden, (ii) welke merken/types daar het beste voor in aanmerking komen en (iii) waar ik meer informatie kan vinden over de werking banden, kanalen, frequenties, regelgeving enz.? Kortom een echte 'beginner' dus :D

Groeten Michel en.....alvast bedankt! :)

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#2 Bericht door PA3RIS »

Hoi Michel,

Je vragen kan ik niet beantwoorden, maar ik neem de gelegenheid wel te baat om je even welkom te heten hier.

Uit je username begrijp ik trouwens dat je een novice bent? Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat je call is??

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Michel,

Welkom hier.

Leuk dat jij je wil toeleggen op CW. Ga eerst het nemen leren en daarna het seinen. Omdat dit geen exameneis meer is kan je met zenden gelijk met een paddle beginnen.

Novice in je forumnaam dus ga ik er ook vanuit dat daar een call bij zit, of je ben bezig met het leren en vervolgens het examen?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Novice1968
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2016, 13:22

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#4 Bericht door Novice1968 »

PA3RIS schreef:Hoi Michel,

Je vragen kan ik niet beantwoorden, maar ik neem de gelegenheid wel te baat om je even welkom te heten hier.

Uit je username begrijp ik trouwens dat je een novice bent? Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat je call is??
Ja, klopt. Ik ben echt in alle omvang een beginneling. Ik heb nog geen call en vraag mij af of dit een willekeurige call is die ik kan aannemen. Ik heb een klein stukje gelezen over 'prefixen' e.d., maar heb nog geen flauw benul waar of hoe ik een call moet aanvragen/aanmelden. Ik hoor dat dan ook graag van je! Les 1 dus van de vele die gaan volgen:-). In elk geval bedankt voor je reactie en je verwelkoming. Altijd prettig!

Novice1968
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2016, 13:22

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#5 Bericht door Novice1968 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Michel,

Welkom hier.

Leuk dat jij je wil toeleggen op CW. Ga eerst het nemen leren en daarna het seinen. Omdat dit geen exameneis meer is kan je met zenden gelijk met een paddle beginnen.

Novice in je forumnaam dus ga ik er ook vanuit dat daar een call bij zit, of je ben bezig met het leren en vervolgens het examen?
Nee, helaas PA3GNZ. Daar zit geen call bij. Ik ben bezig met leren en probeer met iedere dag een half uurtje seinen het op te pakken. Een lange weg te gaan dus, maar ik heb de tijd en bovendien moet het leuk blijven. Ik begreep dat het enkele jaren geleden nog gekoppeld was aan een examen en dat je daarvoor een bepaalde vergunning (in meen een N-vergunning) voor krijg. Iets wat nu kennelijk niet meer vereist is? In het kader dat iedere informatie op dat gebied welkom is hou ik mij ook bij dezen aanbevolen! Dus als je mij iets kan vertellen over bijv. het aanmaken van een call dan hoor ik het graag van je.

Groeten Michel.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Michel,

Om als zendamateur te mogen zenden heb je een F/N licentie nodig. Dit is techniek en regelgeving. Morse is geen exameneis meer maar wel leuk om te blijven doen. Dus als je zendamateur wil worden moet je de boeken in om de materie te leren.
Over de verschillende mogelijkheden om te leren is op dit forum genoeg te vinden.

Omdat je nog geen "flauw benul" hebt is het misschien aardig om als luisteramateur te beginnen. Dan weet je op het moment dat je een licentie hebt wat je op de verschillende banden kan verwachten.

En dan nog iets over je forumnaam. Is verder niet mis mee.
Als geregistreerd zendamateur krijg je na het behalen van het examen een call. Deze begin in Nederland met een P. Afhankelijk van je licentie komt daar nog een letter achter en vervolgens een cijfer. Vervolgens nog 1,2 of 3 letters.
In mijn geval PA3GNZ.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#7 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Lees ook dit topic voor meer info betreft het behalen van een vergunning:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 20#p165420

Zoals Tjeerd ook al aangeeft; begin alvast eens met luisteren. Hiermee leer je al doende een beetje over de gebruiken enz.
Luisteren kan bijvoorbeeld via www.websdr.org (en dan kies je een van de vele ontvangers verspreid over deze wereld)

Ook leuk om te luisteren is de landelijk dekkende 'steunzender' ;PI2NOS via
https://pc7x.net/repeaters/#/map/google/pi2nos

Veel plezier en voor vragen ben je op dit forum aan het juiste adres ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Novice1968
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 jan 2016, 13:22

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#8 Bericht door Novice1968 »

PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo Michel,

Om als zendamateur te mogen zenden heb je een F/N licentie nodig. Dit is techniek en regelgeving. Morse is geen exameneis meer maar wel leuk om te blijven doen. Dus als je zendamateur wil worden moet je de boeken in om de materie te leren.
Over de verschillende mogelijkheden om te leren is op dit forum genoeg te vinden.

Omdat je nog geen "flauw benul" hebt is het misschien aardig om als luisteramateur te beginnen. Dan weet je op het moment dat je een licentie hebt wat je op de verschillende banden kan verwachten.

En dan nog iets over je forumnaam. Is verder niet mis mee.
Als geregistreerd zendamateur krijg je na het behalen van het examen een call. Deze begin in Nederland met een P. Afhankelijk van je licentie komt daar nog een letter achter en vervolgens een cijfer. Vervolgens nog 1,2 of 3 letters.
In mijn geval PA3GNZ.
Hai Tjeerd, even nog een paar vraagjes.
Mag je ook zonder vergunning Morse zenden of is dat echt vergunningplichtig?
Over welke boeken hebben 'wij' het dan?
Hoe lang doe een gemiddelde beginner er over om Morse onder de knie te krijgen?
Groeten Michel

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#9 Bericht door PA3RIS »

Hallo Michel, de beide amateurverenigingen (VERON en VRZA) hebben hiervoor cursusboeken. Een goede optie om te leren voor de novice is ook de digitale leeromgeving van de dlza ( http://dlza.nl ).

-Verwijderd account

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#10 Bericht door -Verwijderd account »

Een andere mogelijkheid voor kennismaken is het bezoeken van een afdelingsavond.
We weten nu nog niet waar je woont, dus waar je terecht zou kunnen?
Je hoeft absoluut geen lid te zijn om afdelingsavonden te bezoeken, maar je kan wel op deze manier kennismaken met het fenomeen amateurradio. Voordeel is ook nog dat je niet gelijk hoeft te investeren in apparatuur. Doorgaans kan je op een afdelingsavond meeluisteren.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Goedemiddag! Eerst even voorstellen...

#11 Bericht door PE1PQX »

Novice1968 schreef: ...
Mag je ook zonder vergunning Morse zenden of is dat echt vergunningplichtig?
...
Om te beginnen welkom op dit forum!

Om op de amateurbanden te mogen zenden is altijd een registratie vereist. Waar je mag zenden is afhankelijk van welke registratie je hebt gehaald.
In ons landje zijn er 2: Novice (afgekort tot N) en Full (afgekort tot F) Met een F-registratie mag je op alle toegestane amateurbanden uitkomen met maximaal 400Watt, enkele banden uitgezonderd ongeacht welke klasse van uitzenden.
(zie hier voor zo'n lijstje)

Hoe behaal je een registratie?? Je gaat aan de studie: zelfstudie, klassikaal, via internet (DLZA bijvoorbeeld) en na deze studie/cursus doe je een examen. Pas na het behalen van dat examen mag je afhankelijk van het behaalde examen een N of F registratie aanvragen bij Agentschap Telecom.

De call (radio roepnaam) is beperkt keuze vrij. Voor N(ovice) is de prefix altijd PD, dan een cijfer behalve de 6 en dan een 1,2 of 3 letter suffix. Uitzonderingen hier op zijn suffixes beginnend met een Q en ik dacht afkortingen van politieke partijen, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Voor F(ull) is de keuze van prefix een stuk uitgebreider: PA - PI, met uitzondering voor PD (Novice) en PI (club-calls, relais stations, bakens, onbemande stations enz enz..) De 6 als cijfer is gereserveerd voor 'special events' en kun je dus niet kiezen voor een privé call.

Een tip die al eerder is aangehaald: neem eens een kijkje bij een club bij jou in de buurt en ga eens 'snuffelen'. Er zijn vast leden die een nieuwbakken lid het een en ander willen laten zien en beleven.

Succes alvast!
Grt, André (PE1PQX, een F amateur)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie