voorstellen op de rand van 2016

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

voorstellen op de rand van 2016

#1 Bericht door PD1ML »

Goedenavond mede amateurs,

Mijn naam is Menno Lieuwens , woonachtig te Heinkenszand . Sinds enige jaren voer ik de call PD1ML .
Ik ben voornamelijk mobiel qrv gezien de onvriendelijke buren aan 1 zijde. Geen antennes thuis.
In de zomer zijn we met een aantal leden van regio 44 regelmatig te vinden op de oranjeplaat aan het Veerse Meer in Zeeland, hier vandaan werken we onder eigen of clubcall . Meestal op de zondagen. Er wordt dan gebruik gemaakt van HF (zs6bkw) en VHF horizontaal . Ik lees sinds een klein jaar met plezier mee op dit forum en hoop vanaf jan. Actief deel te nemen. Tot werkens. :D

menno

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voorstellen op de rand van 2016

#2 Bericht door PA3DJS »

Hallo Menno,

Als je de volgende keer nog eens op of zeer dicht bij zeewater kunt komen, zet dan eens een vertical voor 20 m neer, dan maak je tenminste echt veel EIRP (of ERP zo u wilt) onder geringe elevatie, en dat is weer leuk om aan de overkant van de plas te komen. Als vertical zou ik een halve golf nemen (als dipool of als eindgevoede antenne).

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: voorstellen op de rand van 2016

#3 Bericht door PA3DAT »

Welkom Menno!

Wat is het probleem met de buren? Je kunt ook een onzichtbare antenne gebruiken, een binnen-antenne
voor 20m bijvoorbeeld. Daar zijn wel mooie voorbeelden van.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: voorstellen op de rand van 2016

#4 Bericht door pa1bvm »

een mooi verlicht rendier met kerstman op het dak ...

de tuidraden ( tegen de wind) dan wel netjes 2 x 5 meter maken ..
mooi dipooltje op 20 meter ..


en voor na de kerst ..

mooi witte vlaggemast , met gemeente vlag erin ..
draadje in die mast voor een vertical ...

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: voorstellen op de rand van 2016

#5 Bericht door ----- »

Zelf jaren op een gehuurd flatje gewoond waar geen antenne geplaatst mocht worden. Met een indoor magnetic-loop antenne en JT65 de hele wereld gewerkt

PD1ML
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 dec 2015, 14:20
Roepletters: Pd1ml
Locatie: Yo11vl

Re: voorstellen op de rand van 2016

#6 Bericht door PD1ML »

Goedenavond allen,

Ik sta regelmatig met de laro op 1 meter afstand van zout water ! Dat is het mooie van ons stekkie op de Oranjeplaat. De vertical uitvoering heb ik nog niet geprobeerd, maar dat komt wel als ik de antenne voor de auto gereed heb, daar komen de nodige Meters aan van die militaire staven op in combinatie met mijn icom 706mk2G en een ah-4 tuner. Zodra het weer wat mooier is ga ik daar mee aan de gang.

Als antenne heb ik een tijdje een g5rv junior gehad, op de zolder weg gespannen, mantestroom filter eraan en een 1-4 balun. Absoluut niet ideaal maar het werkte. Best leuke qrp verbindingen kunnen maken. De buren... Tja, de buurvrouw vindt het vreselijk als er een draad door mijn tuin gespannen staat.. Haar uitzicht wordt bedorven etc.. Heeft zelfs scheldend uit het raam gehangen toen ik de draadantenne aan het onderhouden was. Een gewone 1-9 unun, niks byzonders. Toen maar gekozen om het anders te doen. Overigens wel de reden dat ons huis te koop staat....

Plaats reactie