PE1RBR

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe1rbr
Berichten: 26
Lid geworden op: 20 okt 2015, 10:00
Roepletters: PE1RBR

PE1RBR

#1 Bericht door pe1rbr »

Hallo,

Ik ben Marc en al een tijdje zendammateur en met de hobby in aanraking gekomen via de JOTA en in het dagelijkse leven werkzaam in de IT en daarbuiten vader en advizeur van een stel roverscouts (dus scouting doe ik ook nog steeds).

In het begin buiten de JOTA wel redelijk (radio)actief via de RIS en op repeaters tijdens de lange autoritten (nu luister ik meer podcasts). Nu al heel wat jaren eigenlijk alleen nog maar actief tijdens de JOTA. Ik heb wel de nodige appratuur gehad maar eigenlijk nooit een goede antenne situatie thuis om er veel mee te doen en eerlijk gezegd misschien ook wel teveel verwend met de drukte op de 2 mtr tijdens de JOTA zodat ik het daarbuiten toch vaak te stil vindt. Na de laatste JOTA heb ik mezelf echter voorgenomen om maar eens te kijken of ik weer wat actiefer kan worden op bijvoorbeeld de HF. Op dit moment heb ik eigenlijk geen zender voor de HF (enkel een ontvanger, een RACAL). Dus tijdens de JOTA al wat adviezen gekregen en nu maar eens kijken of ik het budget daarvoor kan regelen. Ik zoek eigenlijk vooral een set waarmee ik ook tijdens de JOTA uit de voeten kan en niet iedere keer weer hoef uit te zoeken hoe een set van een collega ammateur werkt. Wel leuk om eens te stoeien met iets anders maar toch prettiger als je blindelings weet waar een bepaalde instelling zit. Misschien ook de digitale modus eens langs gaan....

Ik heb altijd aangegeven dat ik de 897 van Yaesu eigenlijk wel de ideale JOTA set vond omdat daar ook 2 mtr bij ingebouwd zit. Dit is waar ik meestal actief ben tijdens de JOTA (ook omdat ik denk ik niet genoeg op HF heb zitten stoeien :) ). Dus VHF is wel een behoorlijk plus punt. De komende maanden dus budget bijelkaar schrapen en me orienteren op wat ik eigenlijk wil en advies ook hier vragen. Ook voor antenne's overigens.

Voor nu denk ik ga ik eerst maar eens lezen wat er zoal is geschreven op dit forum.

Marc

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: PE1RBR

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Beetje bijgekomen van de JOTA? ;-)

de 897 heeft inderdaad een paar mooie pluspunten. Nadeel vind ik de menustructuur die vrij diep gaat. Om alle opties een beetje weten te vinden en te gebruiken moet je vaak terugvallen op de manual.
Een Kenwood heeft in mijn ogen een iets gebruiksvriendelijker interface.

Neemt niet weg dat de 897 echt wel een prima radio is. Ook wij hebben hem de afgelopen JOTA weer met veel plezier in gezet.

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie