Even voorstellen, "Vonkentrekker"

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#1 Bericht door PA3Y »

Hallo allemaal,

Ik heet Nico, ben 43 en woonachtig in het midden van het land, omgeving Utrecht. Ik ben geen zendamateur, maar ben wel van plan om in de nabije toekomst mijn licentie te gaan halen. De interesse voor radiotechniek heb ik van een neef meegekregen. Ik had vroeger als jongen een oude buizenradio met zo'n katteoog. Daar kon je toen nog de politie mee ontvangen.. :) Hij heeft toen een antenne gemonteerd aan het dakkapel waarmee de ontvangst natuurlijk veel beter werd. Rond mij 14e een bakkie gekocht, met een accu en een antenne erbij. Een President Andrew (80 kanalen, 5 watt) en een Avanti Astroplane (5/8e golf) Een hele leuke tijd gehad met meerdere bakkies, antennes etc. maar op gegeven moment weer gestopt, toen de rage voorbij was.

Op mijn 18e ben ik weer professioneel met radiotechniek in aanraking gekomen door Defensie. Voor mij is het een beetje een geuzennaam geworden. :) Ik kreeg een baan als Radio Interceptor (HF) bij de Verbindingsinlichtingendienst en heb daar ruim 10 jaar bij gewerkt.
Mijn forumnaam "Vonkentrekker" komt hier ook vandaan, in het leger werden verbindelaren ook wel gekscherend "Vonkentrekkers" genoemd. Voor de liefhebbers een linkje naar het voormalige 898 verbindingsbataljon/radiocompagnie: http://www.898vbdbat.nl/

Ik heb daar Morse code geleerd en ook veel geleerd over digitale overdrachtsmiddelen zoals telex, pactor en uiteraard telefonie, peilen etc. Later, in 1997 ben ik ook een half jaar in Bosnië werkzaam geweest bij de EOV compagnie. Prachtige tijd gehad daar en ook geleerd over korte afstand verbindingen.

In 2000 ben ik met dat werk gestopt en heb daarna niets meer met radiotechniek gedaan. Maar... sinds enige tijd is het weer gaan kriebelen en ben ik begonnen met luisteren. Ik heb op aanraden van een kennis een RTL-SDR stick aangeschaft en ik heb daar een hoop plezier mee. Een heuse breedband ontvanger voor nog geen 7 euro.. kicken toch? Nu luister ik af en toe naar de repeaters (en meer) zoals die van PI2NOS want daar leer ik ook weer van. En sinds een dag of 2 ook HF ontvangst gekregen met een alternatieve driver voor SDR#. Een goede antenne heb ik nog niet, maar gebruik nu nog een draadje van een meter of 6 die op het dakkapel ligt.

Ik verwacht hier een hoop nieuwe dingen te mogen leren en delen en uiteraard ook mijn kennis en ervaring te mogen delen. Wie weet kom ik hier nog wel oud collega's tegen.. :)

Groeten,
Vonkentrekker
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier! Een ideale zendamateur kandidaat :-)

Via bijvoorbeeld de DLZA kun je online een cursus volgen tot zendamateur.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#3 Bericht door pa3mi »

Welkom hier! Toevallig op Camping Holterhoek gewerkt? 898 VBD bat & ook de 102 EOV ken ik wel, heb op het kamp midden jaren 90 als burger gewerkt. Als je meer wilt weten, moet je maar ff een pb sturen.

Succes met de opleiding!

73,
Michel (PD1BGY)
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#4 Bericht door PA3Y »

PE2AAB schreef:Welkom hier! Een ideale zendamateur kandidaat :-)

Via bijvoorbeeld de DLZA kun je online een cursus volgen tot zendamateur.
Dank! Ik ga zeker even kijken naar de DLZA. Het N-examen is wel goed te doen, ik heb alleen nog wel kennis nodig op het gebied van formules en sommige delen van de regelgeving en procedures.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#5 Bericht door PA3Y »

pd1bgy schreef:Welkom hier! Toevallig op Camping Holterhoek gewerkt? 898 VBD bat & ook de 102 EOV ken ik wel, heb op het kamp midden jaren 90 als burger gewerkt. Als je meer wilt weten, moet je maar ff een pb sturen.

Succes met de opleiding!

73,
Michel (PD1BGY)
Hey Michel,

Ik heb inderdaad op Kamp Holterhoek gewerkt. Van 1990-1994 als militair en van 1994-2000 als burger. Dus we zijn elkaar zeker tegengekomen in die periode.

73,
Nico
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#6 Bericht door PD7P »

Vonkentrekker schreef:
pd1bgy schreef:Welkom hier! Toevallig op Camping Holterhoek gewerkt? 898 VBD bat & ook de 102 EOV ken ik wel, heb op het kamp midden jaren 90 als burger gewerkt. Als je meer wilt weten, moet je maar ff een pb sturen.

Succes met de opleiding!

73,
Michel (PD1BGY)
Hey Michel,

Ik heb inderdaad op Kamp Holterhoek gewerkt. Van 1990-1994 als militair en van 1994-2000 als burger. Dus we zijn elkaar zeker tegengekomen in die periode.

73,
Nico
welkom hier....er zitten hier wel meer verbindelaars..116 divvbdbedcie...

En ik denk dat je een goede vriend van mij dan ook wel hebt ontmoet daar.Zegt de naam A.Coenen je wat??

succes met de studie,73 Paul

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#7 Bericht door PA3Y »

PD4PLM schreef:
Vonkentrekker schreef:
pd1bgy schreef:Welkom hier! Toevallig op Camping Holterhoek gewerkt? 898 VBD bat & ook de 102 EOV ken ik wel, heb op het kamp midden jaren 90 als burger gewerkt. Als je meer wilt weten, moet je maar ff een pb sturen.

Succes met de opleiding!

73,
Michel (PD1BGY)
Hey Michel,

Ik heb inderdaad op Kamp Holterhoek gewerkt. Van 1990-1994 als militair en van 1994-2000 als burger. Dus we zijn elkaar zeker tegengekomen in die periode.

73,
Nico
welkom hier....er zitten hier wel meer verbindelaars..116 divvbdbedcie...

En ik denk dat je een goede vriend van mij dan ook wel hebt ontmoet daar.Zegt de naam A.Coenen je wat??

succes met de studie,73 Paul
Dank! De naam A.Coenen zegt mij zeker wat. Als ik mij niet vergis was hij mijn ploeggenoot in ploeg E. Destijds droeg hij halflang blond krullend haar en was veel in de sportschool te vinden. Klopt dat?

73,
Nico
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA1RLM
Berichten: 147
Lid geworden op: 01 mar 2009, 13:29

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#8 Bericht door PA1RLM »

PD4PLM schreef: welkom hier....er zitten hier wel meer verbindelaars..116 divvbdbedcie...

En ik denk dat je een goede vriend van mij dan ook wel hebt ontmoet daar.Zegt de naam A.Coenen je wat??

succes met de studie,73 Paul
116 was toch WGF kazerne? Ik zat bij Staf Det. 41 VbdBat.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#9 Bericht door PD7P »

Vonkentrekker schreef:
PD4PLM schreef:[
Dank! De naam A.Coenen zegt mij zeker wat. Als ik mij niet vergis was hij mijn ploeggenoot in ploeg E. Destijds droeg hij halflang blond krullend haar en was veel in de sportschool te vinden. Klopt dat?

73,
Nico

Da's dan toch iemand anders..hij was donkerharig en geen sportschooltype :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#10 Bericht door PD7P »

PA1RLM schreef:
PD4PLM schreef: welkom hier....er zitten hier wel meer verbindelaars..116 divvbdbedcie...

116 was toch WGF kazerne? Ik zat bij Staf Det. 41 VbdBat.
klopt helemaal...

Apae
Berichten: 317
Lid geworden op: 10 feb 2012, 18:12
Roepletters: PA1PAE
Locatie: JO22RM

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#11 Bericht door Apae »

Als je meer hebt met een fysieke cursus dan een zelfstudie-programma: Johan PA3GER geeft die regelmatig op Fort de Gagel in Utrecht.

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#12 Bericht door PA3Y »

PD4PLM schreef:
Vonkentrekker schreef:
PD4PLM schreef:[
Dank! De naam A.Coenen zegt mij zeker wat. Als ik mij niet vergis was hij mijn ploeggenoot in ploeg E. Destijds droeg hij halflang blond krullend haar en was veel in de sportschool te vinden. Klopt dat?

73,
Nico

Da's dan toch iemand anders..hij was donkerharig en geen sportschooltype :mrgreen: :mrgreen:
Dan vergis ik mij vast.... heb ook zoveel mensen ontmoet in die tijd. Als je een foto in een pb'tje kan sturen dan herken ik hem wellicht.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
PA3Y
Berichten: 62
Lid geworden op: 19 sep 2015, 20:57

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#13 Bericht door PA3Y »

Apae schreef:Als je meer hebt met een fysieke cursus dan een zelfstudie-programma: Johan PA3GER geeft die regelmatig op Fort de Gagel in Utrecht.
Die cursus kwam ik inderdaad ook tegen via de Veron site. Maar voorlopig gaat het niet lukken om elke maandagavond daarheen te gaan.
Ik heb me nu ingeschreven voor de DLZA cursus, en kan daar flexibel leren. Maar voor de praktijkzaken zoals circuits doormeten en bouwen etc. zal ik zelf op zoek moeten gaan naar praktijkgenoten. Ik denk er daarom ook aan om lid te worden van de VERON of de VRZA.
73 Nico PA3Y

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#14 Bericht door Randy »

Vonkentrekker schreef:
PE2AAB schreef:Welkom hier! Een ideale zendamateur kandidaat :-)

Via bijvoorbeeld de DLZA kun je online een cursus volgen tot zendamateur.
Dank! Ik ga zeker even kijken naar de DLZA. Het N-examen is wel goed te doen, ik heb alleen nog wel kennis nodig op het gebied van formules en sommige delen van de regelgeving en procedures.
In Hilversum start medio september weer een N/F opleiding. Zie http://www.pi4rcg.nl/cursus/ (datum klopt niet). Deze is uit mijn hoofd op de woensdagen. Ook bij PI4AMF in Bunschoten kun je terecht. Mijn ervaring is dat een échte cursus zeker gaat helpen omdat je dan wel verplicht bent om het tempo erin te houden.

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: Even voorstellen, "Vonkentrekker"

#15 Bericht door pa3mi »

Vonkentrekker schreef:
pd1bgy schreef:Welkom hier! Toevallig op Camping Holterhoek gewerkt? 898 VBD bat & ook de 102 EOV ken ik wel, heb op het kamp midden jaren 90 als burger gewerkt. Als je meer wilt weten, moet je maar ff een pb sturen.

Succes met de opleiding!

73,
Michel (PD1BGY)
Hey Michel,

Ik heb inderdaad op Kamp Holterhoek gewerkt. Van 1990-1994 als militair en van 1994-2000 als burger. Dus we zijn elkaar zeker tegengekomen in die periode.

73,
Nico
Hallo Nico,

Dat moet dan denk ik wel, heb er rond 1994/1995 gewerkt. Als je nog weet hoe het oude kamp eruit zag, dan zat ik direct naast de tropentoren. Stond maar 1 barak er bijna direct naast. Was de gezelligste club van het kamp. :D Echt een mooie tijd gehad daar!


73,
Michel
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Plaats reactie