even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: even voorstellen

#16 Bericht door PA3DAT »

Veel software grijpt terug op QRZ.com voor info over de herkomst van een amateur. QRZ.com is al meer dan
20 jaar de grootste op dit gebied. Het is toch wel handig als je daar minimaal even je (voor)naam vermeldt
bij je call.

Het is tenslotte voor ons de grootste betrouwbare bron. Staat iemand niet op QRZ.com, dan twijfel ik persoonlijk
(geldt alleen voor mij dus) een beetje aan zijn/haar bestaan. Maar ik heb ook gemerkt dat sommige contestcalls
er niet op staan. Jammer...

Ik weet dat QRZ inmiddels concurrentie heeft gekregen. Doet een beetje Nederlands aan: wij hadden ook niet
genoeg aan één amateurvereniging. En dan krijgen we er ook nog stichtingen bij. En we zijn al een beetje een
"uitstervend ras". Gaan we ons nog verder opsplitsen. Opnieuw: jammer...

Vereniging maakt macht, versplintering niet! :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: even voorstellen

#17 Bericht door PD4NX »

PA3DAT schreef:Staat iemand niet op QRZ.com, dan twijfel ik persoonlijk
(geldt alleen voor mij dus) een beetje aan zijn/haar bestaan. Maar ik heb ook gemerkt dat sommige contestcalls
er niet op staan. Jammer...
Als de interesse in contesten niet aanwezig is, is het lastig aanmelden daar. Zonder inschrijving bij een QSL bureau lijkt het me onmogelijk.
Wellicht ontbreekt het mij aan de nodige informatie hieromtrent en kan er helderheid gegeven worden.
Bij twijfel, even zoeken in het register van AT (de enige referentie en tevens ook privacy vriendelijk).

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: even voorstellen

#18 Bericht door PE2AAB »

PD4NX schreef:
PA3DAT schreef:Staat iemand niet op QRZ.com, dan twijfel ik persoonlijk
(geldt alleen voor mij dus) een beetje aan zijn/haar bestaan. Maar ik heb ook gemerkt dat sommige contestcalls
er niet op staan. Jammer...
Als de interesse in contesten niet aanwezig is, is het lastig aanmelden daar. Zonder inschrijving bij een QSL bureau lijkt het me onmogelijk.
Wellicht ontbreekt het mij aan de nodige informatie hieromtrent en kan er helderheid gegeven worden.
Bij twijfel, even zoeken in het register van AT (de enige referentie en tevens ook privacy vriendelijk).

-Ed
Inschrijven is simpel en voor een ieder mogelijk. Lukt het niet? Vraag even om hulp. Die is zeer goed te noemen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: even voorstellen

#19 Bericht door PD4NX »

PE2AAB schreef:Lukt het niet? Vraag even om hulp.
Voor het gemak van anderen wil ik best registreren, maar verder dan dit kom ik niet.
Ja, ik word verwezen naar een betaald account, maar dat is niet de bedoeling (ben geen DX-er).

Afbeelding

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: even voorstellen

#20 Bericht door PE2AAB »

PD4NX schreef:
PE2AAB schreef:Lukt het niet? Vraag even om hulp.
Voor het gemak van anderen wil ik best registreren, maar verder dan dit kom ik niet.
Ja, ik word verwezen naar een betaald account, maar dat is niet de bedoeling (ben geen DX-er).

Afbeelding

-Ed
Registratie kost niets. Vraag een bevriende (reeds geregistreerde amateur) jouw call te rigistreren, vervolgens te "release'n"en aan jouw over te dragen. Als het echt niet lukt kun je om hulp vragen. Je wordt (zeer goed) in het Nederlands geholpen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: even voorstellen

#21 Bericht door PD4NX »

PE2AAB schreef:Vraag een bevriende (reeds geregistreerde amateur) jouw call te registreren, vervolgens te "releasen" en aan jouw over te dragen.
Zo staat het inderdaad in de regeltjes:

The first rule of adding callsigns to the database is that it may only be done by a licensed amateur whose callsign already exists in our database.

Iemand met ervaring die dit karretje voor me wil trekken ?
Graag een PB-tje met welke gegevens je minimaal nodig hebt om me te registreren.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: even voorstellen

#22 Bericht door Roy pd8rw »

Beste om


Er is binnen qrz.com een hollander actief als admin voor alle Nederlandse amateurs .
Is een N amateur als ik me het goed herinner .
Je kunt deze om even contacten , als hij je registratie in het callbook van het at vind maakt hij een account voor je aan.
Hij heeft mij ook geholpen een special call te activeren binnen qrz en onder mijn eigen call

Weet zo even niet de call van deze om . Staat wel aangegeven op het qrz forum


Mvg

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: even voorstellen

#23 Bericht door PA3BAS »

Toen ik me in 2010 heb aangemeld hoefde ik dat niet via een andere zendamateur te doen. Wel moest ik een scan van mijn pasje of a4-tje emailen aan een beheerder om aan te tonen dat ik de bezitter van mijn call was. Duurde eventjes maar was niet moeilijk.

(Wat lastiger was het feit dat mijn call bij iemand anders was gerigistreerd in qrz.com. Uiteindelijk allemaal netjes geregeld, mede dankzij de hulp van ex-pa3bas)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: even voorstellen

#24 Bericht door PD4NX »

royaal schreef:Er is binnen qrz.com een hollander actief als admin voor alle Nederlandse amateurs.
Is een N amateur als ik me het goed herinner.
Je kunt deze even contacten, als hij je registratie in het callbook van AT vindt maakt hij een account voor je aan.
Onderaan deze pagina zie ik dat het PD5SJO is (DX Helper).
Wel zo prettig om hem dan te benaderen.

Adding your callsign to the QRZ database
PA3BAS schreef:Toen ik me in 2010 heb aangemeld hoefde ik dat niet via een andere zendamateur te doen.
Die methode is blijkbaar niet meer van toepassing. Het zal wel een reden hebben.

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Gebruikersavatar
PD4NX
Berichten: 624
Lid geworden op: 19 jul 2008, 08:51
Roepletters: PD4NX
Locatie: Waalwijk

Re: even voorstellen

#25 Bericht door PD4NX »

PD4NX schreef:Onderaan deze pagina zie ik dat het PD5SJO is (DX Helper).
Wel zo prettig om hem dan te benaderen.
Inmiddels geregeld. PD5SJO doet dat prima en in mijn geval binnen een dag.
Een kort mailtje / verzoek met als bijlage een PDF-je van mijn AT registratie was blijkbaar voldoende.
Mijn eerder gemaakt beperkt account is nu ontsloten (met hetzelfde wachtwoord).
Callsign, naam en plaats heeft hij zichtbaar gemaakt. De rest kan ik naar eigen keuze nu zelf bepalen.

Allen dank voor de bijdragen. :mrgreen:

-Ed
Ubuntu 22.04+ Gnome Boxes

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: even voorstellen

#26 Bericht door Roy pd8rw »

Mooi dat het gelukt is
PD5SJO was inderdaad de call die ik in mn vorige bericht bedoelde.
Beantwoord doorgaans erg snel , duidelijk en super vriendelijk.


Fijn weekend

Solostar
Berichten: 95
Lid geworden op: 16 jul 2015, 12:11

Re: even voorstellen

#27 Bericht door Solostar »

Ik heb niet voorzien dat mijn intrada zoveel uiteenlopende reacties te weeg zou brengen :? :?

Dank voor uw support............. :lol:
Hij of zij, die de ogen sluit naar het verleden, is blind voor de toekomst.

Plaats reactie