Mezelf voorstellen.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Mezelf voorstellen.

#1 Bericht door PG7VG »

Hallo, mijn naam is Peter 46 jaar en wonende in Veghel.
Eigenlijk heb ik zeer weinig ervaring met het amateur zenden of ontvangen, beetje meegelezen en het staat vol met onbekende afkortingen en begrippen.
Ooit eens een FM meetzenderbouwpakketje gebouwd en daar beetje mee zitten klooien, ook de 27mc walkie Talkie's waren toen erg populair. (Als speelgoed dan.)
Verder dienstplichtig als 3e echelon radio hersteller gediend en gewerkt met de RT-3600 en RT-4600. Ik had toen mijn licentie willen halen echter is het er niet van gekomen.

De fascinatie om zelfstandig een verbinding op te kunnen zetten over soms enorme afstanden is wel altijd gebleven. Ik had wat gelezen om satellieten als repeater te gebruiken en zo verbindingen te maken, vast niet de makkelijkste methode maar wel fascinerend. Verbindingen met kleine vermogens spreekt me ook aan.

Ik wil eerst mijn licentie proberen te behalen en daarmee ook een beter beeld van wat de mogelijkheden zijn en kennis opdoen.

groeten, Peter.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Mezelf voorstellen.

#2 Bericht door PE9H »

Welkom Peter,

Je N halen is niet echt moeilijk, geeft voldoende mogelijkheden om veel lol aan de hobby te beleven.
Succes met studeren!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7081
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#3 Bericht door PE2AAB »

Welkom Peter,

Tipje. In Eindhoven is een cursus zendamateur door klaas, PA0KLS. Erg leerzaam!!!

Zie voor info: http://a13.veron.nl/activiteiten/opleiding

Of volg de cursus online.

Meer info over de diverse vormen vind je hier: http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Mezelf voorstellen.

#4 Bericht door PA4JAN »

Welkom Peter of je gaat naar het DLZA leren thuis met hulp via de pc

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Mezelf voorstellen.

#5 Bericht door PG7VG »

Dank voor het welkom. :D

Ik heb mij opgegeven bij het DLZA voor Full.
Misschien niet de makkelijkste opleiding echter door mijn werk ben ik zeer onregelmatig thuis.
Ik heb een elektrotechnische opleiding MTS elektrotechniek/elektronica en ben werkzaam met DC-regelaars en hoogspannings frequentie omvormers. (Niet op component niveau maar er is wel een redelijk inzicht aanwezig.)
Volgens een collega die ook zendamateur is zou het met deze achtergrond en uiteraard studie goed haalbaar zijn.
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Peter!

Het is een fascinerende hobby met vele facetten. Daarom is het ook belangrijk om te ontdekken wat je aanspreekt.

Kijk of je ergens een kortegolfontvanger op te kop kunnen tikken. Met een dipool (draad) kan je de al luisteren naar zendamateurs over de gehele wereld. Wel zo handig om ervaring op te doen als je na de studie mag zenden.

Voor satelliet ontvangst zijn er verschillende de mogelijkheden. Er zijn satellieten die uitzenden (downlink) op 2M en/of 70cm. Met een SDR dongle en redelijke antenne moet er hier ook wat te ontvangen zijn. Zo heb ik enkele weken terug signalen uit de ISS opgevangen met een mobiele spriet antenne op de radiator. De ontvanger was mijn transceiver.

Succes met de studie.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1429
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#7 Bericht door PH2LB »

Welkom op dit forum.

Nieuwsgierigheid is de beste leerschool (behalve voor katten dan 8) ) en met je opleiding als basis moet je al een heel eind komen lijkt me zo.

De tip van Tjeerd kan ik je aanraden, zo ben ik ook weer begonnen.

Je schrijft dat je onregelmatig thuis bent wat in mijn ogen betekend dat je vaak op de weg of op locatie bent. Mocht dat binnen Nederland zijn, is het misschien wel leuk om te proberen een eenvoudige handscanner (min 100 kanalen en 12.5 Khz step) op de kop te tikken. Daarin kun je dan de 2m en 70cm repeaters (en natuurlijk een handvol simplex frequenties) programmeren. dan kun je altijd eens kijken wat er aan amateur activiteit in de buurt gaande is.

Succes met de opleiding.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Mezelf voorstellen.

#8 Bericht door Bert_1 »

Peter v G schreef:Dank voor het welkom. :D


Ik heb een elektrotechnische opleiding MTS elektrotechniek/elektronica
Welkom hier, ik heb dezelfde opleiding gehad en full moet dan zeker lukken (was toen nog 'C'). Het wordt voornamelijk weer opfrissen van de kennis :)
Bert

Vidioot
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 feb 2015, 08:33
Roepletters: PE1KYH
Locatie: Werkendam
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#9 Bericht door Vidioot »

Hallo en welkom............

Voor een cursus kun je idd heel goed bij KLS klaas terecht,,,

ook kun je hier http://www.iwab.nu/ eens kijken voor een uitleg en cursus via de pc en een TS3SERVER

gr Willem
Live life to the max..
I do ...>>>

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#10 Bericht door PA3RIS »

Hallo Peter,

Welkom hier.
Peter v G schreef: Ik heb mij opgegeven bij het DLZA voor Full.
Misschien niet de makkelijkste opleiding echter door mijn werk ben ik zeer onregelmatig thuis.
Goede keus. De DLZA zit goed in elkaar. Vergeet niet dat de stof van novice onderdeel is van de full, begin daar dus mee. Maak vooral ook alle testen en proefexamens, daar leer je ook een hoop van.

Ik heb vorig jaar 3 mensen opgeleid voor de novice en alle 3 zijn ze in 1x geslaagd. 1 is er toen nog verder gegaan en die heeft z'n full gehaald (en ik heb de full een paar maanden later ook gehaald). Veel lezen en zo regelmatig mogelijk. Liever elke week 2 of 3x een uurtje dan zo af en toe eens een stuk doen. Succes!

Gebruikersavatar
PG7VG
Berichten: 348
Lid geworden op: 25 mar 2015, 10:41

Re: Mezelf voorstellen.

#11 Bericht door PG7VG »

Ondertussen begonnen met de DLZA, en dat gaat best goed. Lastigste is weer in het leerproces te komen....en dit vast te houden.

Ook een ontvangertje aangeschaft voor in de auto, leuk om te horen wat er zoal besproken wordt. Een zendamateur die zijn eerste QSO maakt, amateurs die via echolink vanuit de overzeese gebiedsdelen communiceren. Een "nieuwsbericht"?? Eigenlijk allemaal op PI2NOS. Die hoor ik zodra ik de snelweg op draai.
Ik begrijp dat dit een landelijke repeater is?? Wat is het idee erachter?? (Hetzelfde als een lokale repeater maar dan met een veel grotere dekking??) Dan zijn deze repeaters onderling verbonden dmv (waarschijnlijk) internet??

Ook nog een oud scannertje van stal gehaald, Uniden XT175, met 16 kanalen. Daar komt voornamelijk Schiphol op door.
Misschien eens gaan investeren in een betere antenne?

Ben leuk bezig en hang niet in de kroeg. :mrgreen:
73, Peter.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5102
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Mezelf voorstellen.

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

PI2NOS heeft inderdaad meerdere ontvangers. Dit vergroot de dekking van deze repeater.

Er gebeurd inderdaad van alles op de repeaters. Onderling qso, nieuwsbulletins en rondes. Soms zou je dan vergeten dat er op 2/70 ook simplex frequenties zijn.
Heden ten dagen zijn vele mogelijkheden ook met internet verbonden. Dan vergeet je even dat je een "draadloze" hobby hebt. :wink:
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie