Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#1 Bericht door MikevdM »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Mike, 26 jaar, woonachtig in Den Haag en werkzaam in de IT in de healthcare branche.
Al vanaf jonge leeftijd vind ik radio-communicatie erg boeiend, mijn opa is ook zendamateur, woonachtig in Oostenrijk.

In het verleden heb ik al twee keer een cursusboek voor de N machtiging besteld en doorheen gebladerd maar ik moet zeggen dat ik het aardig pittige stof vind. Zeker omdat IT toch een hele andere tak van techniek is dan de radio techniek.

Nu, wil ik me er dan toch echt even doorheen bijten omdat ik na het behalen van de machtiging hoop wat ontspanning in de hobby te kunnen vinden. Zodoende heb ik mij ingeschreven voor het examen van 28 mei zodat ik mezelf wat motiveer om de boeken in te duiken. Hopelijk lukt het de stof tot mij te nemen in zo'n korte periode.

De afgelopen weken ben ik al lekker online aan het meeluisteren naar PI2NOS.
Daarnaast heb ik begin van de week een Baofeng GT3 MK2 besteld en gisteren ontvangen.
Nu luister ik dan ook graag naar de Haagse repeater PI2HGL op de 70cm, deze is overigens prima te ontvangen in de buurt van Kijkduin.

Wellicht dat er nog mensen zijn die nog wat tips hebben m.b.t. het leren van de stof.
Doe ik er bijvoorbeeld goed aan om het hele theorieboek door te nemen of kan ik beter aan de hand van de proefexamens de bijbehorende stof opzoeken?
Reacties zijn welkom!

73 namens een enthousiaste nieuwkomer.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier Mike!

Er zijn diverse manieren om je papiertje te behalen. E.e.a. wordt uitgelegd in dit topic:
http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=13&t=14817

De DLZA bijvoorbeeld laat je thuis studeren op momenten dat jij tijd hebt. Een prima oplossing.

Suc6 met de studie!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#3 Bericht door PA3BAS »

DLZA kan ik me zeker bij aansluiten. Heb m'n F gehaald na twee maanden blokken via de DLZA....(voor N gestudeerd, dus je krijgt de stof ruim geleerd).
.... But will it blend?

MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#4 Bericht door MikevdM »

Goedenavond mannen,

Had inderdaad wel eens eerder over DLZA gelezen maar nog niet de stap gezet om me daar aan te melden.
Dit hebben we dan ook vanmiddag op jullie advies direct gedaan.

Vanavond al het eerste digitale "QSO" gehad via TeamSpeak. Zo makkelijk gaat dat contact maken he?! Prachtig.

Nog eventjes geduld voordat ik daadwerkelijk de digitale leeromgeving kan benaderen en dan even 1,5 maand erin vast bijten. Hopelijk lukt het dan om 28 mei, in 1 keer te slagen voor het N-examen om niet veel later uit te kunnen komen in de ether.

Fijn weekend gewenst.

Mike

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#5 Bericht door PA3BAS »

Succes!
.... But will it blend?

PA3RIS
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 nov 2014, 16:53
Roepletters: PA3RIS
Locatie: Goch Pfalzdorf, Duitsland
Contacteer:

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#6 Bericht door PA3RIS »

Hallo Mike,

Zeker doen, de DLZA zit prima in elkaar. Vorig jaar heb ik met 3 mensen van Scouting (geen techneuten) de DLZA doorgenomen en die zijn alle 3 in 1x geslaagd voor de N. We hebben dat in een klein jaar gedaan via Skype omdat we nogal ver van elkaar vandaan wonen, gewoon iedere week een uurtje lezen en ik gaf dan vaak nog wat achtergrond-info erbij.

Maar als je fanatieker gaat lezen is het misschien wel mogelijk in 1,5 maand. Als je elke avond een uur de tijd neemt gaat het vlot. Maak wel alle testen, dat hebben wij toen ook gedaan, en daar heb je ook best veel aan.

Succes!

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#7 Bericht door PA5COR »

Welkom Mike, succes met de studie ;)
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#8 Bericht door MikevdM »

De eerste ervaringen van DLZA zijn erg positief.
Alle stof die ik tot zover heb doorgenomen is duidelijk uitgelegd en goed te begrijpen.
Dat belooft wel wat :D

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#9 Bericht door PE2P »

He Mike, je woont in mijn omgeving, ik in Loosduinen (nieuw Waldeck) en ben ook aan de N machtiging begonnen.
Maar ik leer niet zo vlug meer met 66 jaar, dus doe ik ook wat later examen.

Suc6 met de studie en hopelijk hoor ik je t.z.t. op de repeater.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#10 Bericht door MikevdM »

Hallo Henky, ik denk dat we geen repeater nodig hebben als ik zo hoor waar je woont. Zelf woon ik ook in Loosduinen, op steenworp afstand van het politiebureau.
En we zijn niet de enige, als ik in het antenneregister kijk dan zijn er hier en daar nog wel wat amateurs in de buurt.
Succes met de studie in ieder geval!
Ben benieuwd of het eind mei gaat lukken, de eerste paar hoofdstukken waren redelijk te behappen, ben momenteel bezig met transformatoren, diodes en condensatoren en dat is toch wel al iets pittiger.

MikevdM
Berichten: 8
Lid geworden op: 17 apr 2015, 07:47

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#11 Bericht door MikevdM »

Vandaag examen gedaan en.... geslaagd! :D

Weliswaar nog vier fout, wat ik eigenlijk nog wat te veel vind maar aan de andere kant, niet te klagen na 4 a 5 weken leren zonder enige voorkennis :)

Nu nog maar een paar weken wachten voordat de benodigde papieren binnen zijn.

Alle andere geslaagden van harte gefeliciteerd en mocht er iemand gezakt zijn, volgende keer beter!

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#12 Bericht door PA3FAT »

Gefeliciteerd.

Kijk ook even in de andere threadd over de 28mei examens. En speciaal naar de opmerking van PE2AAB.
"Met Digid kijken of je examen resultaat binnen is, call aanvragen en je kunt aan de slag". Kan wel eens wat weken schelen :)
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#13 Bericht door PE2P »

MikevdM schreef:Vandaag examen gedaan en.... geslaagd! :D

Weliswaar nog vier fout, wat ik eigenlijk nog wat te veel vind maar aan de andere kant, niet te klagen na 4 a 5 weken leren zonder enige voorkennis :)
Gefeliciteerd uit Loosduinen!
Bijlagen
rete.jpg
rete.jpg (14.97 KiB) 6946 keer bekeken
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#14 Bericht door Florian »

van harte mike met het halen van het N Examen, super!
26 jaar, daar mogen we extra blij mee zijn, dat haalt de gemiddelde leeftijd weer een beetje naar beneden :lol: :wink:

veel plezier, we komen elkaar ongetwijfeld een keer tegen.

Grt
PB8DX

PD8RK
Berichten: 166
Lid geworden op: 11 jan 2015, 17:08
Roepletters: PD5RK
Locatie: Bergen nh

Re: Op weg voor de N machtiging... Mike, Den Haag

#15 Bericht door PD8RK »

Gefeliciteerd!!
Ik was er ook bij de 28e en met 3 fout ook N gehaald :)
Veel plezier vast!
== Robert / PD8RK ===
TYT TH-7800 (op 4x rubber :) ), zastone d9000 met Diamond X200 op 9m ASL op QTH, Radioditty GD77 en een Baofeng UV82 voor de fiets ;-)

Plaats reactie