Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#16 Bericht door PE9H »

Gefeliciteerd!
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#17 Bericht door PG8DA »

pa1bvm schreef:Hi Diederik ,

ben je er uit ?? welke set gaat het worden en wat voor antenne ???
succes in Rosmalen .
Ik twijfel nog tussen een Diamond X200 en een Diamond X300. Ik denk dat ik de Yaesu FT-7900 neem. Zelf heb ik al een Baofeng BF888S waarop ik voorlopig de zendfunctie heb geblokkeerd.
Als kabel ga ik vermoedelijk een kant en klare 6 meter H155 met 2x N-plug nemen van Wimo.de.
Ik ga de antenne plaatsen op een statief van zo'n 3 meter. Maakt het dan nog verschil uit of ik een X200 of X300 neem? Ik woon in een rijtjeshuis op ongeveer 0,7 meter boven NAP, met rondom bebouwing van zo'n 10 meter.

Alvast bedankt.
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#18 Bericht door PE9H »

x200 of x300 scheelt geloof ik 0,5 of 1 dB.
Denk dat de plek waar je de antenne plaatst (hoog/vrij) veel belangrijker is dan de laatste dB.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#19 Bericht door PE1PQX »

Vergeet H155, ga voor minimaal 10mm coax (Ecoflex, H1000, H2000 enz..)
Mocht je je gaan verdiepen in bijvoorbeeld ARISS heb je goede coax zeker nodig.
De demping van H155 is bijna het dubbele van bijv. H1000 op 2m. Bezuinig niet op coax.

En natuurlijk gefeliciteerd met het behalen van je registratie.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
pa3mi
Berichten: 80
Lid geworden op: 21 okt 2014, 16:16
Roepletters: PA3MI
Locatie: Borculo

Re: Even voorstellen

#20 Bericht door pa3mi »

Hoi Diederik,

Van harte gefeliciteerd met het behalen van je N-machtiging! Goed gedaan. We hebben elkaar volgens mij heel even gesproken bij de ingang naar de zaal van het examen! Netjes hoor 1 fout! Heb je het beter gedaan dan mij, 2 fout! Nu alleen nog even wachten op de uitslag, neem aan dat het nu niet meer zo lang duurt voordat we de officiële uitslag hebben!

Ik wens je heel veel zend en ontvang plezier toe!
73, Michel
PA1BGY / NL 13487
Icom IC-706 MK II, Yaesu FT-817 ND, Intek KT-980 HP, Alinco DJ-596, Yaesu FRG-100, LDG-Z11 pro II, Begali simplex professional, Kenwood MC-60A, Adonis AM-508E, cg antenna sb-2000 mk2 interface

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#21 Bericht door PA3DJS »

Voor Diederik en Michel:

¡Gefeliciteerd met het behalen van het N-examen!

@PE1PQX (en natuurlijk ook anderen):
6m H155 is niet echt verkeerd:
Demping is zo'n 11.2 dB/100m, dus voor le = 6m kom je op 11.2*6/100 = 0.67 dB
In procenten houdt je over: 100*10^(-0.67/10) = 86%, dus prima bruikbaar.

op 70 cm kom je op 20 dB/100m, ofwel 1.2 dB voor le = 6m, vind ik ook niet echt verkeerd.

Zoals PD9H ook aangeeft, hoogte en vrij staan is belangrijk voor bereik binnen Nederland.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#22 Bericht door PE1PQX »

14% verlies op 2m, vind ik best veel... van ieder 25 Watt komt er 'maar' 21.5 Watt effectief aan bij de antenne, de rest stook je op in warmte.

Ik blijf er bij: negeer de dropveter, en ga voor goede kabel: H1000, Ecoflex en dergelijke.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#23 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef:14% verlies op 2m, vind ik best veel... van ieder 25 Watt komt er 'maar' 21.5 Watt effectief aan bij de antenne, de rest stook je op in warmte.

Ik blijf er bij: negeer de dropveter, en ga voor goede kabel: H1000, Ecoflex en dergelijke.
14% verlies op 2m (dus die 0.67 dB verlies) komt neer op 0.11 S-punt, ten opzichte van geen verlies. Dan kun je super dik/duur spul nemen waardoor je verlies uitkomt op bijvoorbeeld 0.3 dB. Dan heb je het over een verschil van 0.06 S-punt ten opzichte van H155. Dat ga je niet zien en of horen!

Met jouw woorden: "Vergeet H155, ga voor minimaal 10mm coax (Ecoflex, H1000, H2000 enz..)" en H155 afdoen als "dropveter", zet je nieuwkomers in mijn ogen echt op het verkeerde been. Ga je lengtes van tientallen meters gebruiken, dan wordt het natuurlijk een andere verhaal.

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#24 Bericht door PE9H »

PA3DJS schreef:Met jouw woorden: "Vergeet H155, ga voor minimaal 10mm coax (Ecoflex, H1000, H2000 enz..)" en H155 afdoen als "dropveter", zet je nieuwkomers in mijn ogen echt op het verkeerde been. Ga je lengtes van tientallen meters gebruiken, dan wordt het natuurlijk een andere verhaal.
Helemaal mee eens.

Ik ga natuurlijk uit van mn eigen ervaring, maar als uitga van de toepassing van een VHF/UHF stok, dan heb ik het over de lokale babbel, repeatergebruik e.d.
Zelf gebruik ik voor de eerste setup 25W uit de FT-847 met 8 meter RG213 op een Diamond X200 geplaatst ruim een meter boven mn huis.
De tweede setup is een FT-817 met 5W, ook 8 meter RG213 en een zelfbouw lasdraad dipooltje, binnenshuis geplaatst.

Buiten bijzondere condities om is het bereik van beide setups op 2M nagenoeg hetzelfde, ok het signaal van de 1e is natuurlijk een stuk sterker dan de ander, maar over de horizon komen gaat in beide gevallen toch niet lukken. De werkbaarheid en verstaanbaarheid is redelijk hetzelfde.

Mijn punt is, die laatste dB zal echt het verschil niet maken. DX op 2M ga je niet doen met een rondstraler.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#25 Bericht door PE1PQX »

Ik geef slechts mijn mening... Bij een vaste opstelling vind ik het verstandig NIET te gaan bezuinigen op kabel en kwalitatief goede kabel te monteren. Gebruik hier een kabel van minimaal 10mm diameter. Hiermee ben je gelijk voorbereid op het ontvangen van de zwakkere signalen.
Die 14% verlies (0.67dB demping) is n.l. niet alleen bij zenden maar ook bij ontvangst!! En dat wordt hier dus even vergeten. Dat ene zwakke station zul je dus niet kunnen werken omdat die niet gehoord wordt.

Een goed amateurstation is zo goed als zijn slechtste onderdeel (vergelijk met zwakke schakels en kettingen).
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#26 Bericht door PE9H »

PE1PQX schreef:Ik geef slechts mijn mening...
Ik ook, daar is het forum voor.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#27 Bericht door PE1PQX »

PD9H schreef:
PE1PQX schreef:Ik geef slechts mijn mening...
Ik ook, daar is het forum voor.
Yups... (mist nu het duimpje omhoog)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#28 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef:Ik geef slechts mijn mening... Bij een vaste opstelling vind ik het verstandig NIET te gaan bezuinigen op kabel en kwalitatief goede kabel te monteren. Gebruik hier een kabel van minimaal 10mm diameter. Hiermee ben je gelijk voorbereid op het ontvangen van de zwakkere signalen.
Die 14% verlies (0.67dB demping) is n.l. niet alleen bij zenden maar ook bij ontvangst!! En dat wordt hier dus even vergeten. Dat ene zwakke station zul je dus niet kunnen werken omdat die niet gehoord wordt.

Een goed amateurstation is zo goed als zijn slechtste onderdeel (vergelijk met zwakke schakels en kettingen).
Ook in geval van ontvangst is het beter om een paar getallen te noemen, zodat iemand zelf kan beoordelen of het zinvol is om andere kabel te gebruiken.

Stel dat Diederik zijn 2m antenne op een plek staat met hier en daar huizen en niet te veel man made noise.

Als je bijv ITU-372 (te verwachten ruis uit antennes) erbij pakt, kun je zien dat een antenne op 150 MHz t.g.v man made noise zo'n 6 dB meer ruist dan een weerstand die op je werkbank ligt. In een verliesvrije situatie zou je antenne zo'n 6 dB + -174 = -168 dBm/Hz aan ruis produceren op de ingang van je ontvanger.

Nu de situatie met 0.67 dB kabeldemping tussen antenne en ontvanger:

De antenne zelf zal t.g.v. de kabeldemping -168 - 0.67 = -168.67 dBm/Hz aan de ontvanger afleveren.
De kabel zelf ruist met 14% van het thermisch ruisvermogen (-174 dBm/Hz), dit komt neer op -8.54+-174 = -182.5 dBm/Hz.

De ruis die je ontvangeringang zal zien is de som van de ruis van de kabel, en de antenneruis die bij de de ontvanger uitkomt. dB's moet je eerst terugrekenen voordat je ze optelt, de som komt dan uit op: -168.49 dBm/Hz (dat is 0.49 dB minder dan in de verliesvrije situatie).

Even samenvatten:
-Ten gevolge van de kabeldemping verlies je 0.67 dB aan signaal.
-Ten gevolge van de kabledemping verlies je 0.49 dB aan ruis.

Het verlies in S/N verhouding op de ingang van de ontvanger ten gevolge van 6 m H155 tussen antenne en RX bedraagt dus
0.67 - 0.49 = 0.18 dB.

Heb je meer ruis in je omgeving (t.g.v. allerhande elektronische apparatuur in de buurt), dan wordt het verschil kleiner. Gebruik je een antenne met meer bundeling in het platte vlak (lange omni-directional), dan neemt de ruisproductie van de antenne t.g.v. man made noise toe, en wordt het verschil kleiner.

Mijn mening is dat je 0.18 dB vermindering van S/N ratio op de ingang van je ontvanger niet gaat merken en dat je meer dan gemiddelde meetapparatuur nodig hebt om dit te kunnen meten. Jouw uitspraak m.b.t. het niet kunnen werken van dat ene zwakke station is onjuist (is gewoon mijn onderbouwde mening).

Wim, PA3DJS

PG8DA
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 jan 2015, 17:20
Roepletters: PD8DA
Locatie: Katwijk, ZH (JO22FE)
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#29 Bericht door PG8DA »

Hallo,
Bedankt voor de reacties. Ik krijg het maar niet voor elkaar om de notificaties per e-mail werkend te krijgen, daarom kom ik er nu pas achter dat er aardig wat nieuwe reacties zijn.
Ik heb (met instemming van mijn vader) gekozen voor 8 meter Ultraflex 7, met zo'n 6.9dB/100 meter op 2m t.o.v. 11.2dB/100 meter.
Ergens op dit forum heb ik ook iets gelezen over een speakerstandaard met een Gardena telescoop steel, dus misschien ga ik ook zoiets gebruiken. Mijn oom heeft misschien nog wat steigerbuizen, dus hopelijk mag ik er een paar van zo'n 1,5 meter hebben.
Ik heb vandaag nog niet kunnen inloggen bij het Agentschap Telecom, maar binnen een week hoop ik wel een callsign aan te kunnen vragen.
Groet,
Diederik
PD8DA
Zenders: Baofeng UV-82, Baofeng BF-888S, Yaesu FT-7900R/E
Antenne(s): Diamond X50, Diamond MR77-S
Als zendamateur stel ik graag (HAM)vragen

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#30 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Diederik,

Van de standaard die je noemt heb ik nog een ongebruikte liggen.

Voor een redelijke prijs mag je deze ophalen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Plaats reactie