vragen over mhz

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Crisis1986
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 okt 2014, 10:17

vragen over mhz

#1 Bericht door Crisis1986 »

Wie weet waar ik antwoord kan vinden op de volgende vragen?

A Een radiosignaal op 432.1 MHz reflecteert tegen Mars. Op aarde wordt reflectie ontvangen na 1000 seconden. Lever een (hand geschetste) astronomische kaart met de mogelijke posities van aarde en mars.

B idem maar nu 500 seconden met antenne met kleine openingshoek. Hoe laat is het ongeveer?

Alvast bedankt.
Groeten
chris

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: vragen over mhz

#2 Bericht door PE2AAB »

Huiswerkvraagje? ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: vragen over mhz

#3 Bericht door FrankSD »

Crisis1986 schreef:Wie weet waar ik antwoord kan vinden op de volgende vragen?

A Een radiosignaal op 432.1 MHz reflecteert tegen Mars. Op aarde wordt reflectie ontvangen na 1000 seconden. Lever een (hand geschetste) astronomische kaart met de mogelijke posities van aarde en mars.

chris
Stel dat het electromagnetisch signaal met een snelheid van 300.000km/ sec. gaat dan zal het signaal heen en terug toch 300.000x1000 km gedaan hebben zeker!? De positie aarde- mars zal dan de helft zijn..
Crisis1986 schreef: B idem maar nu 500 seconden met antenne met kleine openingshoek. Hoe laat is het ongeveer?
chris
Zelfde als vorige maar nu is het signaal nog maar half zolang onderweg en om te weten hoe laat het is zou ik moeten weten wanneer dat signaal verstuurd is en daar tel je dan 500 seconden bij op :lol: Openingshoek kan me niet schelen zolang er maar een signaal terugkomt toch?


Alvast bedankt.
Groeten
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: vragen over mhz

#4 Bericht door PA3DJS »

Hier heb je veel meer gegevens bij nodig zoals:
afstand Aarde Zon (150e9 m
afstand Mars Zon (228e9 m),
maar ook omlooptijden (365 voor aarde, 686 voor mars) en beginposities (bijv op 1 jan 2014)

1000 sec. komt overeen met 0.5*3e8*1000 = 150e9 m,
Vanwege deze afstand heb je twee posties (ten opzichte van de aarde) waarbij de afstand Aarde-Mars voldoet aan een heen en terug reistijd van 1000 sec.


Een beetje brainstormen:
500 sec komt overeen met ongeveer 75e9km, dan heb je slechts één oplossing. Het is de kortste afstand tussen Mars en Aarde, en dan staan Mars, Aarde en Zon op één lijn. Even inclinatie van de banen verwaarloosd.

Als je dan met een zeer smalle richtantenne die richting zoekt waarbij de reflectie maximaal is, heb je azimut en elevatie die Mars t.o.v. de Aarde heeft te pakken. Doordat Zon, Aarde en Mars in één lijn staan, weet je dus ook azimut en elevatie van de zon. De zon staat namelijk precies aan de andere kant (door de aarde heen kijken). Ik denk dat je nog wel je lattitude moet kennen om dan zonnetijd uit te kunnen rekenen, of ga je de poolster gebruiken om je lattitude te bepalen?

Plaats reactie