Nieuw lid.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Nieuw lid.

#1 Bericht door PD0OPN »

Beste allemaal,

Mijn naam is Gerrit/PD0OPN 60 jaar oud en ben sinds de jaren 70 actief bij het organiseren van diverse Jota's bij Scouting Assendelft.
Ik ben tevens ook nog luisteramateur onder nummer 6970.
Nu ben ik een jaar of 5 niet meer actief geweest en wil a.s. Jota weer e.e.a. opstarten met mijn nieuwe (2e hands) Yaesu FT 897 set.
Echter wie wil en of kan mij op weg helpen bij het opstarten van de set aangezien ik de menu-instellingen nog niet beheers.
Ik heb natuurlijk al e.e.a. gelezen op deze site maar wil beslagen ten ijs komen.
Ik woon in de Zaanstreek en kijk er naar uit.

73ers Gerrit.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuw lid.

#2 Bericht door PA3BAS »

Waar kom je niet uit? Er zijn hier veel amateurs met zo'n doosje. Er zit een logica in, maar het kan even duren voor je die doorhebt.

Wat wil je doen, spraak, cw of digitale modussen/modi?
.... But will it blend?

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Nieuw lid.

#3 Bericht door PD0OPN »

Hallo Bas,

Het gaat om de 2mtr. en 70cm. Fm waarbij de VFOa en b iedere keer mij op een vaste frequentie terug zet.
Zo ook de keuze knoppen A,B en C krijg ik niet ingesteld.
Ook mijn dialknop krijg ik niet werkende behalve voor menu standen/functies.
Is het misschien verstandig dat ik een uurtje langs kom zodat ik kan zien wat ik fout doe en/of niet begrijp?
In ieder geval alvast bedankt voor je reactie.

Groet Gerrit.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuw lid.

#4 Bericht door PA3BAS »

Lees eens de manual door, en als je moeite hebt met Engels is er hier eentje in het Nederlands, alhoewel het niet echt lekker geschreven Nederlands is, maar iets is beter dan niets.

http://pi4oss.ham-radio.ch/DOWNLOADS/ft897-NL.pdf


Korte uitleg uit het blote bolletje met een standaardinstelling:

Rechtsboven met V/M de set op VFO instellen, en niet op memory gebruik. (Die staat waarschijnlijk verkeerd bij jou...)

Stel de frequentieband in met de down- en up-toetsen

Stel de mode (waarschijnlijk fm) in met de pijltoetsen boven de up en downtoetsen

Druk kort op F en draai dan aan memo/vfo knop voor snelmenu's als er linksonder RPT staat dan kan je daar de repeatershift (-, + of uit) mee instellen. Houd deze knop een paar seconden ingedrukt en je kan de shift in Mhz instellen door te draaien aan de grote VFO-knop. -0,6 Mhz voor 2 meter en +1,6 Mhz voor 70 cm is standaard in Nederland.
Je komt uit het grote menu door de F een paar seconde ingedrukt te houden


Frequenties op 2 meter en 70 cm voor repeatergebruik kies je met de kleinere knop rechts (memo/vfo ch), niet met de grote vfo-knop.

Vermogen instellen: druk een paar seconde op F, draai met memo/vfo naar rf-power en stel het gewenste vermogen in met de grote VFO-knop (2 meter fm is max 50 watt (denk aan je licentievoorwaarden), 70 cm max 20 watt). Druk een paar seconde op F om uit het menu te gaan.

Nog een instinker: onder de F-knop zit de lock-knop. Daarmee zet je de frequentie op slot. Je kan in het display zien of ie aan of uit is.

Ik heb subtonen (ctcss) expres nog niet behandeld. Kijk maar eens of je hier wat verder mee komt.
.... But will it blend?

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Nieuw lid.

#5 Bericht door PD0OPN »

Hallo Bas,

Dank je voor de eerste opzet ga hiermee aan de slag.

Groet Gerrit.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuw lid.

#6 Bericht door PA3DAT »

PD0OPN schreef:Zo ook de keuze knoppen A,B en C krijg ik niet ingesteld.
Ook mijn dialknop krijg ik niet werkende behalve voor menu standen/functies.
Vóór je de knoppen A, B en C kunt gebruiken moet je eerst de F-knop een keer KORT indrukken.
Daarna draaien aan de kleine draaiknop waarmee je ook de FM-kanalen kunt veranderen.

De dialknop doet het niet wanneer je ingesteld staat op FM. In FM kun je kanalen kiezen met
die kleinere draaiknop met klikjes erin. Zet je de set op 2 of 70 in de stand USB dan doet
de dialknop het weer wel!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PD0OPN
Berichten: 64
Lid geworden op: 06 okt 2014, 11:20
Roepletters: PD0OPN

Re: Nieuw lid.

#7 Bericht door PD0OPN »

Beste OM,s,

Ik heb van jullie dankbaar gebruik gemaakt en alles werkt zoals ik wilde.

73,ers en tot horens. PD0OPN/Gerrit.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuw lid.

#8 Bericht door PA3BAS »

Mooi, fijn dat ik kon helpen. Gewoon vragen wat je wil weten, en wie weet krijg je wel antwoord :mrgreen:
.... But will it blend?

Plaats reactie