Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Even voorstellen

#1 Bericht door PE9H »

Hallo allemaal,

Na een tijd meegelezen te hebben, na lang twijfelen aangemeld.
Mijn naam en plaats staat hiernaast al, kun je zien, ben van bouwjaar begin '70, dus ga al weer een tijdje mee.

Afgelopen woensdag 3 sept. toch maar een keer N examen gedaan, dus een callsign zal binnenkort volgen.

Afgezien van het feit dat dit forum en de amateurwereld niet echt toegankelijk en aardig is voor nieuwkomers (jong of oud), ga ik toch een poging wagen het wereldje wat beter te leren kennen.

Groeten.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PH2LB »

Hallo arien,

Hartelijk welkom op het forum en gefeliciteerd met het behalen van je examen. Nog even paar weekjes geduld en de papiermolen van het AT zal je vast een mooi kaartje met papieren toesturen.

Ik weet niet of het zendamateur wereldje niet toegankelijk is voor nieuwkomers, maar er zijn wel regels dat b.v. zendamateurs geen verbindingen mogen maken met personen die illegaal uitkomen op de frequenties. En mensen die niet aardig zijn voor nieuwkomers komen in alle lagen van de bevolkingen en interesse groepen voor. Zekers de arrogante "Ik weet het wel, maar ga je het niet vertellen, zoek het lekker zelf maar uit" houding. Maar ik hoop dat je daar niet teveel tegen aan gaat lopen.

Wat ik je als toekomstige frequentie gebruiker wil adviseren is eens de pagina van ON4WW (http://www.on4ww.be/op.html) te bezoeken. Dit is een leuke pagina over de niet technische maar operationele / etische kant van het zendamateur gebeuren (als je tijd overhebt, je kunt hem ook als PDF bekijken http://www.arrl.org/files/file/DXCC/Eth ... N-2011.pdf ).

Als mede twentenaar zou ik je adviseren als je call hebt, je eens in te melden op de Twente ronde (http://www.verontwente.nl/index.php/afdeling/ronde) die elke zondag ochtend om 11:15 wordt gehouden op PI3TWE (http://www.twentserelaisstations.nl/index.php/pi3twe).

Succes.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door Aeolus »

Welkom arien,

Het wachten op het papiertje en pasje duurt helaas altijd erg lang, maar uiteindelijk ga je er veel plezier aan hebben. Mocht je merken dat er hier op het forum niet zo aardig gedaan wordt tegen jou als nieuwkomer, maak dan gerust gebruik van de Afbeelding knop die je bij elke post vindt :) dan kijken we er graag even naar of mensen zich anders gedragen dan wenselijk is.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door pa1bvm »

Welkom Arien,

heb je al een een idee over welke antennes en radio je gaat gebruiken ?

groet Rick

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PE9H »

Nou, bedankt maar voor het welkom.
Ik luister al heet lang, dus bekend met de etiquette ben ik redelijk, ook de twenteronde is mij bekend hoor.
Denk dat er veel meer mensen luisteren dan de amateurs zich soms realiseren :wink:

Verder maak ik met niet zo druk om de stugge houding van enkelen, ik heb een dikke huid, maar ik kan me voorstellen dat het nieukomers afschrikt, vandaar mijn opmerking.

Apparatuuraanschaf is reeds begonnen... mag het nog niet gebruiken en dat doe ik ook niet, weet dat veel amateurs daar redelijk streng op toezien.

Yeasu FT-847 radio
Zware (niet schakelende) voeding
MD-100 mic
MFJ948e tuner
Diamond X200 ga ik denk ik aanschaffen
HF is nog een dingetje... advies is gewenst
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door PH2LB »

arien schreef:Yeasu FT-847 radio
Zware (niet schakelende) voeding
MD-100 mic
MFJ948e tuner
Diamond X200 ga ik denk ik aanschaffen
HF is nog een dingetje... advies is gewenst
Leuke setup, kun je straks mooi mee uitkomen.

Bedoel je met "HF is nog een dingetje... advies is gewenst" welke antenne je zou kunnen gebruiken ? Zo ja, dat hangt natuurlijk af van je mogelijkheden tot plaatsing, je wensen en niet onbelangrijk budget. Velen beginnen met draad dipool antennes, een G5RV (zie : http://en.wikipedia.org/wiki/G5RV_antenna ) etc, maar op dit moment zijn de endfeds (zie hierover appart topic op het forum) bijzonder populair.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door PE9H »

Ja, het is eigenlijk meer praktisch, zoals meestal het geval.
Vooropgesteld dat "even" 2x20 meter draad of meer hoog ophangen hier niet echt gewaardeerd wordt, ben nl. helaas geen grootgrond bezitter, vind ik het zelf in een woonwijk geen gezicht. Endfed vind ik een lastig verhaal, iedereen heeft daar een andere mening over van "fantastisch" tot "waardeloos".

Ik ga in een ander topic hier wel een draadje voor de draad starten met mijn situatie, mag iedereen lekker zn mening geven...

Oh, de setup bevat ook nog een aantal Baofeng UV-B5's, wat een geweldige dingen voor dat geld zeg.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PH2LB »

arien schreef:Ja, het is eigenlijk meer praktisch, zoals meestal het geval.
Vooropgesteld dat "even" 2x20 meter draad of meer hoog ophangen hier niet echt gewaardeerd wordt, ben nl. helaas geen grootgrond bezitter, vind ik het zelf in een woonwijk geen gezicht. Endfed vind ik een lastig verhaal, iedereen heeft daar een andere mening over van "fantastisch" tot "waardeloos".

Ik ga in een ander topic hier wel een draadje voor de draad starten met mijn situatie, mag iedereen lekker zn mening geven....
Tja niet iedereen heeft een hectare om het huis liggen :lol: en idd heeft iedereen een eigen mening over de EndFed. Ik zelf ben er behoorlijk tevreden mee (zekers gezien de beperkte tuindiepte die ik heb).

Zo'n topic kan idd heel veel response en ideeën opleveren. Ik zeg doen. :!:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#9 Bericht door PE9H »

Gaan we doen, alles is nu nog mogelijk...
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Even voorstellen

#10 Bericht door PA5COR »

Mijn verlengde FD-4 met spoel en 10 meter extra draad om ook op 160 meter te werken zie je bijna niet van de grond af.
Draad is 3 mm dik, grijs plastic erover valt weg tegen de blauwe lucht ( als die er is) of tegen de wolken.

Ook geen groot grond bezitter maar wel een rij huizen achter me op 25 meter en voor op 15 meter en met 2 slagroom taarten in aanslag buren gevraagd om een draadje aaan de schoorsteen te kunnen knopen, prima gelukt ;).
Mijn woning is ook 10 meter lang dus dat ging prima zo, maar er staat veel meer aluminium op en naast de woning.

Ik vind een antenne mooi, het is ne als een Ferrari, die zet je ook niet op autoped bandjes...
Je antennepark maakt cru gezegd 90% van je installatie en succes uit met de "draadloze" hobby.

Welkom in de hobby en wize besluiten gewenst met de keus aand de antennes.
Heb succesvol de FT 847 met Collins filters gebruikt tot 2 jaar geleden de overstap kwam naarr een FT 2000 - D.
Heb de FT 847 nog steeds, doe hem niet weg ook.

Succes!

Cor
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#11 Bericht door PE9H »

Hoi Cor,

Lijkt me raadzaam hier maar eens een topic over te starten, gaan we zien waar het naartoe gaat :)
Een antenne is inderdaad wel mooi, maar om zo onopvallend mogelijk iets te bouwen met een leuk rendement kan ook een uitdaging zijn.
160 meter mag met een N toch niet, dus 40 meter zal voorlopig genoeg zijn.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Even voorstellen

#12 Bericht door Ton_O_E »

Ik zie de zelfde kerktoren, als ik uit het dakraam kijk!
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#13 Bericht door PE9H »

PA3TON schreef:Ik zie de zelfde kerktoren, als ik uit het dakraam kijk!
Ik kan m hier eigenlijk niet zien, maar je snapt het wel.
Op jou locatie inderdaad beter zichtbaar.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even voorstellen

#14 Bericht door PA3BAS »

Endfed voor 40, 20 en 10 meter is ongeveer 12 meter lang. Moet toch te doen zijn...
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE9H
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 sep 2014, 13:02
Roepletters: PE9H
Locatie: JO32kh

Re: Even voorstellen

#15 Bericht door PE9H »

12 meter? Ik lees overal 20 meter. Hmm toch eens verdiepen in een aantal ontwerpen hiervoor.
Arien PE9H
"The ability to speak does not make you intelligent" - Qui-Gon Jinn
:wq

Plaats reactie