Voorstellen en etiquette

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
user888
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2014, 09:15

Voorstellen en etiquette

#1 Bericht door user888 »

Hallo,

Ik ben Maurice, 39. Als kind ooit een bakkie gehad, veel met modems gedaan in de jaren 90 maar nooit de overstap gemaakt naar packet radio (wel een poging gewaagd, maar toen ik een RS232 printje geroosterd had heb ik maar opgegeven). Inmiddels nieuwe interesse gekregen vanwege ontwikkelingen op SDR gebied en de betaalbaarheid van bami-porto's zoals jullie die hier noemen. Inmiddels ben ik begonnen met het leren voor mijn F-licentie. Doel van deze nieuwe hobby is voor mij nieuw terrein verkennen (ik heb een software achtergrond).

Ik heb een Baofeng UV-B5 aangeschaft. Ik heb meteen de niet gebruikte knop (die op de B6 voor de flashlight gebruikt wordt) aangepast zodat ik de achtergrondverlichting van het LCD ermee kan schakelen. Zie http://pedja.supurovic.net/how-to-use-b ... ound-light
Wat ook onderweg is (hoewel, in preorder nog) en waar ik me erg op verheug is de HackRF One, zie https://greatscottgadgets.com/hackrf/ Ook hiermee wil ik nieuw terrein verkennen. Met name spectrum analyse toepassingen voor WiFi netwerken, maar ook software radio's ontwerpen, 433MHz zenders uitlezen (bv temperatuur sensors) en data communicatie (bv op 3.4 of 5.7 GHz).

En daarmee kom ik bij de eerste vragen waarvan ik de antwoorden nog niet bij elkaar heb kunnen googelen:

* Ik neem aan dat een F-licentie houder ook aan data communicatie mag doen op de amateur banden, klopt dat? Geldt dat ook voor een N-licentie houder?
* Wat is de etiquette bij data communicatie (Bepaalde gereserveerde frequenties? Uitwisselen callsign??)
* Is er ergens een goed overzicht van de etiquette bij (spraak) ham radio communicatie? Graag geen discussie opstarten :)
* Mogen de familieleden van een zendamateur ook zenden?
* Mag een zendamateur via radio met een familielid communiceren? (bv kantoor <-> thuis)

Alvast bedankt voor jullie belangstelling en vragen. Nogmaals, ik wil geen discussie opstarten over etiquette en regels.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Voorstellen en etiquette

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

user888 schreef:* Mogen de familieleden van een zendamateur ook zenden?
* Mag een zendamateur via radio met een familielid communiceren? (bv kantoor <-> thuis)

Alvast bedankt voor jullie belangstelling en vragen. Nogmaals, ik wil geen discussie opstarten over etiquette en regels.
Hallo Maurice,

Welkom hier.

Je bedoeld met deze vraag waarschijnlijk of het toegestaan is om met je familie via de amateurfrequenties te communiceren, soort huistelefoon.

Dit mag mits je familielid ook een licentie heeft.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen en etiquette

#3 Bericht door PA3BAS »

Hoi Maurice,

Om te beginnen: welkom!

Dan meteen een goedbedoelde waarschuwing: in de forumvoorwaarden staat dat het bespreken van illegale handelingen niet toegestaan is. Strikt genomen is het bezit van die porto en ook die SDR-radio (mooi spul trouwens!) al illegaal. Ik ga er maar van uit dat je zo verstandig bent de zendknop niet in te drukken voordat je een call hebt... :wink:

Dan je vragen:
* Ik neem aan dat een F-licentie houder ook aan data communicatie mag doen op de amateur banden, klopt dat? Geldt dat ook voor een N-licentie houder?
Ja, dat klopt, al staan er wel in het bandplan frequentiegebieden die daarvoor gebruikt kunnen worden.
* Wat is de etiquette bij data communicatie (Bepaalde gereserveerde frequenties? Uitwisselen callsign??)
Inderdaad gereserveerde frequenties die voor datacommunicatie gebruikt worden. Uitwisselen callsign ismgeen etiquette maar domweg een verplichting (wordt ook wel als etiquette gezien hoor, het is ten slotte fijn om te weten met wie je communiceert. Het Agentschap Telecom (AT; controlerende instantie) heeft een aantal modulatievormen aangewezen waarin je je callsign mag uitzenden.

Mocht je een heel eigen protocol in elkaar knutselen, dan moet je toch in 1 van die aangewezen modulatiesoorten je roepletters uitzenden. Dat mag ook met een porto op dezelfde frequentie trouwens.
Zo zijn er een aantal zendamateurs aan het experimenteren met tetra. Dat mag, zolang het maar niet versleuteld op zendamateurfquenties wordt gedaan. Daarnaast gewoon een porto waarin ze om de vijf minuten hun call geven in spraak.
* Mogen de familieleden van een zendamateur ook zenden?
Ja, maar alleen als de zendamateur aanwezig is om toezicht te houden. Verder is dat gezinslid ook gebonden aan de voorwaarden van de soort licentie van de zendamateur (F en N)
* Mag een zendamateur via radio met een familielid communiceren? (bv kantoor <-> thuis)
Als dat familielid ook zendamateur is, dan is daar niets mis mee en kunnen ze lekker kletsen met elkaar. Als dat niet zo is dan mag het niet. Je zou eenzijdig mededelingen kunnen doen (ontvangen is voor iedereen toegestaan tenslotte), maar of dat miag weet ik niet zeker, zitten wat haken en ogen aan.

Je moet eens goed kijken naar de frequenties die vrij te gebruiken zijn. Daar zijn er wel wat van (denk aan weerstations, draadloze koptelefoons en autodeuropeners). Daar kunnen bepaalde voorwaarden aan zitten, en als je daar aan kan voldoen kan je gewoon je gang gaan. Ik denk dan aan de 446mhz. Daar zijn een aantal frequenties vrijgegeven onder voorwaarden. Koop porto's bij de Blokker of Gamma, knoop die aan je pc en ga los...

Leesvoer: http://www.agentschaptelecom.nl/onderwe ... tiegebruik

27 mc kan je op zekere hoogte ook vrij gebruiken.

Onderzoek ook eens de DLZA, een cursus voor zendamateur online.

Zo, hopelijk ben je zo wat wijzer geworden! Succes met je bezigheden!
.... But will it blend?

user888
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2014, 09:15

Re: Voorstellen en etiquette

#4 Bericht door user888 »

Bedankt voor jullie antwoorden, PA3BAS, speciale dank voor de tip wbt de vrije frequenties.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstellen en etiquette

#5 Bericht door pa3kc »

Hallo Maurice,

Hou in de gaten in hetgeen wat je wilt gaan doen dat je als N of F amateur alleen berichten mag uitzenden die betrekking hebben op jezelf en niet van derden. Je mag geen doorgeef luik van berichten zijn van andere partijen.

Andere mensen mogen je N/F call gebruiken als je fysiek aanwezig bent. Het aanwezig zijn is nodig zodat je kan ingrijpen als het mis gaat technisch gezien, of dat er dingen gebeuren die niet conform de voorschriften en beperkingen zijn waar zendamateurs zich aan moeten houden.

Ben je al begonnen met leren voor de N of F?

user888
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2014, 09:15

Re: Voorstellen en etiquette

#6 Bericht door user888 »

pa3kc schreef:Hallo Maurice,
Hou in de gaten in hetgeen wat je wilt gaan doen dat je als N of F amateur alleen berichten mag uitzenden die betrekking hebben op jezelf en niet van derden. Je mag geen doorgeef luik van berichten zijn van andere partijen.
Dat had ik al ergens gelezen ja. Dat zou de concurrentiepositie van de Vodafone/T-Mobile/KPNs van deze wereld kunnen ondermijnen ;)
pa3kc schreef:Ben je al begonnen met leren voor de N of F?
Ik ben al begonnen met stof wat ik op internet gevonden heb, vooral oude elektronica kennis afstoffen. Cursusboek voor N van Veron is onderweg, cursusboek F is in herdruk.

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen en etiquette

#7 Bericht door PA3BAS »

Ik jeb de link zo niet voorhanden, maar er is een website waar een berg examens op staat. Probeer er eens een uit, weet je meteen of je hard moet gaan studeren.. :wink:
.... But will it blend?

Florian
Berichten: 88
Lid geworden op: 01 apr 2013, 10:06
Roepletters: pb8dx

Re: Voorstellen en etiquette

#8 Bericht door Florian »

http://www.pc5e.nl/info/examen

hier kan je ook de meest recente examens vinden.
PB8DX

user888
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 aug 2014, 09:15

Re: Voorstellen en etiquette

#9 Bericht door user888 »

Florian schreef:http://www.pc5e.nl/info/examen

hier kan je ook de meest recente examens vinden.
Dank je wel, waardevol. Die had ik nog niet gevonden.

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Voorstellen en etiquette

#10 Bericht door PA4JAN »

Welkom
Leren kan klik maar een onder op de link

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstellen en etiquette

#11 Bericht door pa3kc »


PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Voorstellen en etiquette

#12 Bericht door PA3BAS »

Zelfde site, andere pagina, meer examens:

http://www.ham-radio.nl/examendownloads ... loads.html
.... But will it blend?

Plaats reactie