oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#1 Bericht door JanH »

Hallo Medeforumgebruikers,

Mijn naam is Jan. Ik ben (net) 60+ en in de bevoorrechte situatie dat ik nu alle tijd heb om nieuwe leuke dingen te gaan doen. Maar ook om (heel) oude ambities en wensen alsnog te realiseren. Een daarvan is om eindelijk radio-amateur te worden.
Morse is nog altijd mijn 'tik'. Dat verleer je nooit als het er ooit is ingestampt. Jammer dat het geen exameneis meer is...... . Maar ik denk dat heel veel amateurs in spe hier heel anders over denken.
De moderne techniek is een ander verhaal. Daarvoor zal ik dus echt in de studieboeken moeten duiken. Voorlopig eerst maar eens opgaan voor de N-licentie en dan verder studeren, denk ik.

Op dit moment ben ik nog heel passief, als luisteraar op de diverse HF-banden. Maar het brengt me al wel in de stemming! Hopelijk tot gauw met een QSO!

73's

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#2 Bericht door pc1mb »

Succes! Gelukkig is de techniek, zelfs voor het F examen, nauwelijks modern te noemen, dus dat zal je best meevallen.

PA2LO
Berichten: 815
Lid geworden op: 23 jun 2008, 21:25
Locatie: Ermelo, Gelderland
Contacteer:

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#3 Bericht door PA2LO »

Veel plezier met de studie Jan.

Het aardige is dat de afgelopen tijd de interesse voor CW weer lijkt toe te nemen, althans zo merk in mijn afdeling van de VERON. Het adagium "moeten is dwang en huilen is kindergezang" gaat blijkbaar nog steeds op.

Voor de examens geldt: oefenen, oefenen, oefenen enals je tijd hebt....nog meer oefenen. Tot op de banden!

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#4 Bericht door Bert_1 »

JanH schreef:Hallo Medeforumgebruikers,
Morse is nog altijd mijn 'tik'. Dat verleer je nooit als het er ooit is ingestampt. Jammer dat het geen exameneis meer is...... . Maar ik denk dat heel veel amateurs in spe hier heel anders over denken.
Dag Jan,

Morse is inderdaad leuk om te doen maar ik heb nog nooit de logica gesnapt waarom je met morse meer zou mogen dus ik ben blij dat dat niet meer hoeft en dat ik die tijd voor andere dingen kan gebruiken. Volgens mij kun je in het buitenland nog wel examen doen, misschien is dat iets?

Bert
Bert

Gebruikersavatar
pa0qrb
Berichten: 120
Lid geworden op: 04 jan 2010, 19:51
Roepletters: pa0qrb
Locatie: Julianadorp

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#5 Bericht door pa0qrb »

PE1KVL schreef: Volgens mij kun je in het buitenland nog wel examen doen, misschien is dat iets?
Als Jan, zoals hij in de thread titel aangeeft, inderdaad "sparks" is dan hoeft hij, denk ik, geen examen te doen. Dat heeft ie namelijk al gedaan: 20 wpm voor 2e klas en 25 wpm voor 1e klas, allemaal met een straight key...
Jan, graaf dat certificaat dus op!

73 van een andere sparks,
Harold pa0qrb.
Little Pistol: 100W on a wire.

Paul PD0PSB

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#6 Bericht door Paul PD0PSB »

Jan,

Morse gaat nooit meer weg.
Is het nu met RF, lichtsignalen of knipogen, als er gecommuniceerd moet worden onder beperkende omstandigheden zullen mensen altijd blijven "morsen".

Mijn dochter heeft vorig jaar een kring gehouden op school over m'n straight key, met daarbij een verhaal vanaf opkomst van de telegraaf t/m maritieme zenders.
Er wordt inmiddels veelvuldig geseind in de klas als er niet gebabbeld mag worden ;-)

En voor wie morse nog steeds achterhaald vindt:
http://youtu.be/TKrxMhNxv3Q

73
Paul
PD0PSB

JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#7 Bericht door JanH »

pa0qrb schreef:
PE1KVL schreef: Volgens mij kun je in het buitenland nog wel examen doen, misschien is dat iets?
Als Jan, zoals hij in de thread titel aangeeft, inderdaad "sparks" is dan hoeft hij, denk ik, geen examen te doen. Dat heeft ie namelijk al gedaan: 20 wpm voor 2e klas en 25 wpm voor 1e klas, allemaal met een straight key...
Jan, graaf dat certificaat dus op!

73 van een andere sparks,
Harold pa0qrb.
Hallo Harold,

En inderdaad, dat papiertje uit begin jaren 70 heb ik nog ergens bewaard als relikwie. Uitgereikt bij de PTT aan de Zeestraat in Den Haag. Ik bedoelde overigens niet dat ik graag nogmaals examen zou willen doen, hoor. Zie het meer als een pleidooi voor het behoud van die goeie ouwe seinsleutel. Ik ben dan ook blij verrast nog zoveel morse op de amateurbanden te horen. Jammer alleen dat er, als ik het goed beluister, zoveel computerized telegrafisten te horen zijn. Snel seinen is dan niet meer zo moeilijk, maar hoe zit het met het nemen? Misschien een domme vraag van iemand die jaren achterloopt, maar doet de PC dat ook al?

73's
JanH

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jan,

Welkom hier op dit forum.

Ik heb in 1987 cw examen gedaan. Seinen gebeurd in mijn shack met de paddle en het nemen met mijn 2 oren.
Voor mij is cw geen pc mode. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#9 Bericht door pe1rea »

Jan, ook hier welkom, op een ander forum heb ik je ook al welkom geheten meen ik...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

JanH
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 aug 2014, 18:46

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#10 Bericht door JanH »

pe1rea schreef:Jan, ook hier welkom, op een ander forum heb ik je ook al welkom geheten meen ik...
Hallo OM,

Dank je voor het welkom. Mag ik vragen van welk ander forum je me herkent?

Vriendelijke groet,
JanH

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#11 Bericht door Bert_1 »

JanH schreef:Ik bedoelde overigens niet dat ik graag nogmaals examen zou willen doen, hoor. Zie het meer als een pleidooi voor het behoud van die goeie ouwe seinsleutel.
Daar heb je geen examen voor nodig, vrijwillig is veel beter dan gedwongen :wink:
Jammer alleen dat er, als ik het goed beluister, zoveel computerized telegrafisten te horen zijn.
Waarom? Tijden veranderen nu eenmaal en het lijkt me een mooie opstap naar het seinen met de hand. Het geeft in ieder geval al 'het gevoel' en het kan een goed hulpmiddel zijn.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#12 Bericht door pe1rea »

JanH schreef:
pe1rea schreef:Jan, ook hier welkom, op een ander forum heb ik je ook al welkom geheten meen ik...
Hallo OM,

Dank je voor het welkom. Mag ik vragen van welk ander forum je me herkent?

Vriendelijke groet,
JanH
Voorlopig begin ik met uitluisteren en seinen (droog) en opnemen (nat)
Als antwoord op mijn welkom....
Moet voldoende zijn... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#13 Bericht door pa1bvm »

Jan ..

Welkom hier blij dat je besloten hebt om zendamateur te worden ...
ik zit hier op het werk vlak bij een "oude" sparks ..en die krijg ik met geen mogelijkheid aan het luisteren op de hf banden.. laat staan zenden ..

maar goed ik fluit af en toe wat gekke opmerkingen naar hem ..in een vergadering met je pen zitten tikken etc etc ..ofzo ..

heb wel ooit voor de hobby leren sleutelen ...maar ben er nooit een ster mee geworden .. was toen nog nodig omdat
machtigings voorwaarden qua uitgezonden vermogen een link hadden met wel of niet CW .
Ik wilde met 400 watt ssb op 144 Mhz aan de gang .. dat kon alleen legaal met een CW examen .. tja ..

ik hoop dat je veel plezier aan deze hobby krijgt ..
maar dat gaat wel lukken ..

Groet Rick

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#14 Bericht door PA0RAB »

Jan.
Je "papiertje" telegrafist kan veel betekenen
Zoals opgemerkt voor de klasse indeling resp de salarisstrook.
Maar is het papiertje bijv diploma scheepsradiotelegrafist der
3e klasse dan kan dan gelijkwaardig zijn aan de huidige F machtiging zonder kennis der amateurmachtigingsvoorwaarden.(slechts aanvullend kennis onderzoek examen)
Vak diploma dus opzoeken en effe naar GroningenAT bellen.

Het heeft onze minister behaagd bij mij het omgekeerde uit te halen. resp goed te keuren.
Werkzaam op een LBO school kwam de schoolleiding tot de ondekking dat vanwege lerarentekort
de telegrafist der 3e klasse bevoegd werd verklaard tot het geven van electro lessen.
De zendmachtiging stond gelijk aan scheepsradiotelegrafist der 3e klasse . Dus werd ik naast de Algemeen Vormend Onderwijs kracht ook nog techneut Electro voor een grasspriet per maand extra
55 en 73 de Ruud PA0RAB

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: oude sparks met nieuwe hobby-ideeen

#15 Bericht door pa1bvm »

jan ,

vergat ik nog

tegenwoordig zeeeeer envoudig om cw omtezetten naar text met de computer
een programma als CW skimmer kan wel 10 morse stations tegelijk decoderen .
GWget kan het ook goed .

maar er zijn allerlei nieuwe digitale modes die nog veel zwakkere signalen kunnen detecteren
allemaal via een PC met soundkaart

google maar eens op WSPR van K1JT

Rick

Plaats reactie