Ik stel mij voor...

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Ik stel mij voor...

#1 Bericht door Oldman Johnny »

Hallo allemaal,

Ik ben Jan, 65 jaar, woon in Zuid-Holland, en ben in 1969/70 radiotelegrafist geweest in het NL leger. Met de nadruk op telegrafist want ik heb helaas weinig radiokennis en kennis van (de leer van) elektronica.
Morse seinen en ontvangen is nog steeds geen probleem voor mij. Net als fietsen en zwemmen: Je verleert het niet, het moet weer even bovenkomen drijven. Ik heb nog steeds een oude reguliere seinsleutel.
Nu heb ik enkele dagen geleden een zend-/ontvanginstallatie met 2 voedingskasten gekocht (bouwjaar circa 1960, merk Lorenz, alles bij elkaar zo'n 120kg zwaar) en ga proberen hiermee iets te doen.
Ik ben dankbaar voor alle ondersteuning en tips die andere leden mij willen bieden.

Dank en Groet. Oldman Johnny

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ik stel mij voor...

#2 Bericht door PA0RAB »

John,
Gisteren al je bericht/vraag gelezen. Bewust reacties afgewacht want......
Puur droog vraag je om medewerking aan illegale activiteiten.
De Lorenz kasten moeten immers weer in gebruik.
Met het pieper de piep van de Beekman red je het niet Er moet een machtiging bij .Als het effe kan de F
dan heb je meteen de volle machtiging.

Laten we aannemen dat je vraag om ondersteuning het behalen van de N of F machtiging betreft.
Wat zijn dan de wegen.
Kijk op de site van de Veron en of VRZA of ergens op fietsafstand een afdeling is. Laat je liefst gesnoten neus daar zien en maak een babbel wat je eigenlijk wil .
Veel afdelingen verzorgen zelf cursussen en/of ondersteuning Met het dahdidah gedoe kun je vast wel eens begeleid achter de afdelingszender oude maten opzoeken.

Een andere weg is kijken op de site van DLZA en je aanmelden.
De Digitale Leergang Zend Amateur staat goed aangeschreven en heeft een eigen clubje vrijwillige ondersteuners .

Zuid- Holland is wel een beetje groter dan het gemiddelde Vinex tuintje Als je zoekt naar zendamateurs in je omgeving kun je natuurlijk ook hier vragen of iemand in je omgeving woont
Zelf woon ik in Brielle
Nog Vragen stel ze gerust,maar bedenk wel dat er geen medewerking kan worden verleend bij illegale activiteiten

55 en 73 de Ruud PA0RAB

Bedenk dat je met de huidige technieken binnen 5 min bent gelokaliseerd.
de bijkomende opsporingskosten kunnen hoog oplopen

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ik stel mij voor...

#3 Bericht door PA3BAS »

In de forumvoorwaarden staat dat er geen medewerking mag worden gegeven aan illegale activiteiten....
.... But will it blend?

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#4 Bericht door Oldman Johnny »

Hallo PA0RAB en PA3BAS,

Wat een brompotterig antwoord. Waar staat nu in mijn tekst dat ik illegaal bezig ben of zou willen zijn?
Dat die Lorenz kasten weer in bedrijf moeten komen is logisch, maar gezien mijn achtergrond, ook als is dat 45 jaar geleden, denk ik dat ik dat zelf nog wel zou kunnen.
De bedoeling van mijn vraag was: Heeft iemand toevallig verstand van dit soort oude kasten? Wie heeft er tips over wat wel/niet mag? Welke licenties heb ik nodig?

In ieder geval dank voor het verdere verhaal en de bruikbare tips c.q. verwijzingen.

Jan

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Ik stel mij voor...

#5 Bericht door Hans PE1KWH »

Oldman Johnny schreef:Hallo PA0RAB en PA3BAS,

De bedoeling van mijn vraag was: Wie heeft er tips over wat wel/niet mag? Welke licenties heb ik nodig?
Dat is vrij simpel te beantwoorden, je mag er alles mee doen wat je wilt als je maar GEEN signaal op de antenne zet ( dus uitzendt ).

Met een N licentie kun je op een klein stukje van de HF banden komen maar dat is beperkt wat CW gedeelte betreft.
Met een F licentie mag je op alle HF banden komen, ook in de CW gedeelten.

In http://www.agentschaptelecom.nl/sites/d ... ebruik.pdf vindt je de verschillende amateurbanden met
de vrijgegeven stukken voor N en F.

Zoek ook eens op de radiovereniging afdeling Zoetermeer, daar zijn ze vrij actief en is er zeker interesse voor oude apparatuur.

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#6 Bericht door Oldman Johnny »

Kijk, daar heb ik tenminste iets aan. Vooral het laatste van de radiovereniging.

Alle andere tips, opmerkingen en/of aanbevelingen zijn nog steeds welkom.

Met dank voor deze reactie. Jan

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Ik stel mij voor...

#7 Bericht door Bert_1 »

Oldman Johnny schreef:Hallo PA0RAB en PA3BAS,

Wat een brompotterig antwoord. Waar staat nu in mijn tekst dat ik illegaal bezig ben of zou willen zijn?
Dat die Lorenz kasten weer in bedrijf moeten komen is logisch, maar gezien mijn achtergrond, ook als is dat 45 jaar geleden, denk ik dat ik dat zelf nog wel zou kunnen.
De bedoeling van mijn vraag was: Heeft iemand toevallig verstand van dit soort oude kasten? Wie heeft er tips over wat wel/niet mag? Welke licenties heb ik nodig?

In ieder geval dank voor het verdere verhaal en de bruikbare tips c.q. verwijzingen.

Jan
Ik kreeg inderdaad niet de indruk dat je illegaal aan de slag wilt maar dat je gewoon weer een oude hobby nieuw leven in wilt blazen. Vooral doen!
Met N kun je tegenwoordig al leuke dingen doen en het is niet moeilijk om te halen, met flink oefenen kun je al een heel eind komen. Op welke frequentie wou je wat gaan doen (of kan de lorenz wat doen)?

Bert
Bert

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ik stel mij voor...

#8 Bericht door PA3BAS »

Hoi Jan,

Het is niet mijn bedoeling brompotterig over te komen hoor. Ik wilde alleen maar aangeven waarom je welicht wat weinig reacties op je post krijgt.

Een licentie halen lijkt me voor een oud-professional geen heksentoer. Ik zou eens een proefexamen maken en kijken hoever je komt. Je kan via een websdr (google op web sdr twente) beschikken over een hf-ontvanger om eens een en ander te beluisteren. Verder heb je - naast de eerder aangegeven verenigingen - de DLZA, dat staat voor Digitale Leerweg Zend Amateur, daar kan je via internet leren voor je licentie. Wat kosten betreft hoef je het niet te laten, je hoeft alleen maar een borg te betalen.

Welkom op dit forum en succes!
.... But will it blend?

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#9 Bericht door Oldman Johnny »

PE1KVL schreef:
Oldman Johnny schreef:Hallo PA0RAB en PA3BAS,

Wat een brompotterig antwoord. Waar staat nu in mijn tekst dat ik illegaal bezig ben of zou willen zijn?
Dat die Lorenz kasten weer in bedrijf moeten komen is logisch, maar gezien mijn achtergrond, ook als is dat 45 jaar geleden, denk ik dat ik dat zelf nog wel zou kunnen.
De bedoeling van mijn vraag was: Heeft iemand toevallig verstand van dit soort oude kasten? Wie heeft er tips over wat wel/niet mag? Welke licenties heb ik nodig?

In ieder geval dank voor het verdere verhaal en de bruikbare tips c.q. verwijzingen.

Jan
Ik kreeg inderdaad niet de indruk dat je illegaal aan de slag wilt maar dat je gewoon weer een oude hobby nieuw leven in wilt blazen. Vooral doen!
Met N kun je tegenwoordig al leuke dingen doen en het is niet moeilijk om te halen, met flink oefenen kun je al een heel eind komen. Op welke frequentie wou je wat gaan doen (of kan de lorenz wat doen)?

Bert
Hallo Bert,

Dank voor je prettige antwoord. Omdat ik opgeleid werd als telegrafist is er toen aan de radio-kant weinig aandacht besteed. Ik heb daarom vrijwel geen kennis van elektro- of radiotechniek. Daarnaast heb ik mijn leeftijd ook nog tegen.
Ik ben altijd wel extreem goed geweest in rekenen en wiskunde.
Maar omdat ik erop hoop minimaal 85 te worden heb ik nog zeker 20 jaar om te proberen hier iets van te maken. Ik heb al een techneut bereid gevonden om mij in geval van hoge nood te helpen.
Ik ga dus sowieso voor N, al moet het me 5 jaar kosten.
En welke frequenties mijn Lorenz aan kan weet ik nog niet. Gaan we nog proberen uit te vinden :-)

Jan
Bijlagen
Lorenz 2.JPG

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#10 Bericht door Oldman Johnny »

PA3BAS schreef:Hoi Jan,

Het is niet mijn bedoeling brompotterig over te komen hoor. Ik wilde alleen maar aangeven waarom je welicht wat weinig reacties op je post krijgt.

Een licentie halen lijkt me voor een oud-professional geen heksentoer. Ik zou eens een proefexamen maken en kijken hoever je komt. Je kan via een websdr (google op web sdr twente) beschikken over een hf-ontvanger om eens een en ander te beluisteren. Verder heb je - naast de eerder aangegeven verenigingen - de DLZA, dat staat voor Digitale Leerweg Zend Amateur, daar kan je via internet leren voor je licentie. Wat kosten betreft hoef je het niet te laten, je hoeft alleen maar een borg te betalen.

Welkom op dit forum en succes!

Hoi PA3BAS,

Fijn dat je zo reageert op mijn antwoord. Maar ik snap nog steeds niet wat er voor illegaals uit mijn eerste tekst te lezen was.
En nee, ik ben geen oud-prof. Heb vrijwel geen verstand van elektronica. Maar dat kan natuurlijk nog wel komen. Zal alleen wat meer moeite kosten dan de gemiddelde jongeman :-)
Dank voor alle verdere tips. Ik ben er erg dankbaar voor.

Jan

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ik stel mij voor...

#11 Bericht door PA3DAT »

Oldman Johnny schreef:Nu heb ik enkele dagen geleden een zend-/ontvanginstallatie met 2 voedingskasten gekocht (bouwjaar circa 1960, merk Lorenz, alles bij elkaar zo'n 120kg zwaar) en ga proberen hiermee iets te doen.
Dit wekte bij menigeen de indruk dat je zou willen gaan zenden zonder het vereiste papiertje. Er komen
hier regelmatig niet-radioamateurs binnen die hulp vragen bij een kortegolfzender of een flinke eindtrap.
De forumregels verbieden ondersteuning aan niet-legale activiteiten, vandaar.

Maar in jouw ligt dat dus anders. Welkom! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ik stel mij voor...

#12 Bericht door PA3BAS »

Hoi Jan,

In je tekst staat inderdaad niet van plan dat je iets illegaals wil gaan doen. Een en ander zou veel mensen echter wel kunnen verleiden dat te doen. Denk aan een auto kopen zonder een rijbewijs te hebben. Meestal gaan die mensen dan toch zonder rijbewijs willen rijden.

Ik heb eigenlijk alleen maar respect als je echt de spullen thuis hebt staan om te kunnen zenden en het niet doet. Dat meen ik echt.

Om er toch maar een welgemeende waarschuwing bij te geven: als je de apparatuur in zendklare staat thuis hebt staan zonder een licentie of vergunning kan het AT lastig gaan doen, want dat mag niet. Aan de andere kant weten ze dat ook niet als je nooit zendt. Voor nu kan het een aardig compromis zijn om wat aan buizen te verwijderen zodat je niet kan zenden. Zet je de buizen erin terug als je je papiertje hebt, of als er een zendamateur op bezoek is. Je mag namelijk wel zenden als er een zendamateur aanwezig is om toe te zien op het gebruik van de zender.
.... But will it blend?

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Ik stel mij voor...

#13 Bericht door PA3BAS »

Wie weet kan je gewoon de zender loskoppelen en gewoon lekker luisteren... Dan is er niet aan de hand.
.... But will it blend?

Jan pa3abk
Berichten: 372
Lid geworden op: 09 jan 2008, 01:15
Roepletters: pa3abk
Locatie: Dordrecht

Re: Ik stel mij voor...

#14 Bericht door Jan pa3abk »

Gezien het type apparatuur wat je op de tegelvloer hebt staan, is het wellicht raadzaam om je licht eens op te steken bij SRS, Surplus Radio Society
Link: http://www.pi4srs.nl/
Die SRS mannen hebben de hobby om met dit soort apparatuur aan de gang te gaan en te koesteren voor het nageslacht.
Send on my T-100 via Philips STB-75 icw Elektromekano S-1250

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#15 Bericht door Oldman Johnny »

PA3DAT schreef:
Oldman Johnny schreef:Nu heb ik enkele dagen geleden een zend-/ontvanginstallatie met 2 voedingskasten gekocht (bouwjaar circa 1960, merk Lorenz, alles bij elkaar zo'n 120kg zwaar) en ga proberen hiermee iets te doen.
Dit wekte bij menigeen de indruk dat je zou willen gaan zenden zonder het vereiste papiertje. Er komen
hier regelmatig niet-radioamateurs binnen die hulp vragen bij een kortegolfzender of een flinke eindtrap.
De forumregels verbieden ondersteuning aan niet-legale activiteiten, vandaar.

Maar in jouw ligt dat dus anders. Welkom! :D
Dank je PA3DAT,

OK, vandaar. Ik dacht dat mijn leeftijd al had moeten doen vermoeden dat ik geen rare fratsen meer zou uithalen :-)

Jan

Plaats reactie