Ik stel mij voor...

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ik stel mij voor...

#16 Bericht door PA0RAB »

Jan en de anderen,
Weer even wachten enz.
Geeft ook de tijd om na te denken.
Het heeft m.i. geen zin om haarklovend stellingen en meningen aan te vallen Leeftijd zegt niks om geen rare fratsen (onwetend) uit te halen.
k Ken iemand die z'n karig pensioentje mag inleveren voor de schuldhulpverlening om zo het CDeetjes draaien van zo'n 7a8 jaar terug nu te kunnen bekostigen.
Als je zelf in lijfsgevaar bent gekomen door dat plaatjes gedraai Zal menigeen anders piepen.
Als je zelf de moeilijkheden ondervond van je call ingekrast in de voet van een zendbuis idem

In Jans start vraag staat helaas niets over welke machtigingen in bezit of nodig e.d
Een ex telegrafist kent m.i. de gevaren van.... enz

Hoe ik over het een en ander denk blijkt uit m'n antwoord
.
De SRS club is mij goed bekend ,maar helaas over het hoofd gezien omdat een Lorenz niet direct leger is m.i. meer scheepvaart/marine e.d.

Ik hoop dat Jan ook begrijpt dat het forum ook misbruikt wordt en je waakzaam blijft
Ondanks het "brommerige" waardeer ik ook je PB

k zie weer wat over het hoofd Welkom Jan en de donkere wolk is voorbij gedreven.

55 en 73 de Ruud PA0RAB

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#17 Bericht door Oldman Johnny »

pa3abk schreef:Gezien het type apparatuur wat je op de tegelvloer hebt staan, is het wellicht raadzaam om je licht eens op te steken bij SRS, Surplus Radio Society
Link: http://www.pi4srs.nl/
Die SRS mannen hebben de hobby om met dit soort apparatuur aan de gang te gaan en te koesteren voor het nageslacht.
Heel erg bedankt pa3abk, ik zal zeker contact met hen opnemen.

Jan

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#18 Bericht door Oldman Johnny »

PA3BAS schreef:Hoi Jan,

In je tekst staat inderdaad niet van plan dat je iets illegaals wil gaan doen. Een en ander zou veel mensen echter wel kunnen verleiden dat te doen. Denk aan een auto kopen zonder een rijbewijs te hebben. Meestal gaan die mensen dan toch zonder rijbewijs willen rijden.

Ik heb eigenlijk alleen maar respect als je echt de spullen thuis hebt staan om te kunnen zenden en het niet doet. Dat meen ik echt.

Om er toch maar een welgemeende waarschuwing bij te geven: als je de apparatuur in zendklare staat thuis hebt staan zonder een licentie of vergunning kan het AT lastig gaan doen, want dat mag niet. Aan de andere kant weten ze dat ook niet als je nooit zendt. Voor nu kan het een aardig compromis zijn om wat aan buizen te verwijderen zodat je niet kan zenden. Zet je de buizen erin terug als je je papiertje hebt, of als er een zendamateur op bezoek is. Je mag namelijk wel zenden als er een zendamateur aanwezig is om toe te zien op het gebruik van de zender.

Hoi PA3BAS,

Dank voor deze uitleg weer en voor de waarschuwing. Het zendgedeelte gaat voorlopig in een hoekje en ik ga eerst aan de slag met het ontvanggedeelte en met mijn studie voor de N-status.
Ik heb overigens een vriend die op elektronicagebied een bolleboos is en wiens broer, dat vernam ik gisteren, zendamateur is en ook nog redelijk vlakbij woont. Beiden zijn bereid mij wat op weg te helpen en te ondersteunen bij moeilijke vraagstukken.

Jan

Oldman Johnny
Berichten: 10
Lid geworden op: 10 aug 2014, 19:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Ik stel mij voor...

#19 Bericht door Oldman Johnny »

PA0RAB schreef:Jan en de anderen,
Weer even wachten enz.
Geeft ook de tijd om na te denken.
Het heeft m.i. geen zin om haarklovend stellingen en meningen aan te vallen Leeftijd zegt niks om geen rare fratsen (onwetend) uit te halen.
k Ken iemand die z'n karig pensioentje mag inleveren voor de schuldhulpverlening om zo het CDeetjes draaien van zo'n 7a8 jaar terug nu te kunnen bekostigen.
Als je zelf in lijfsgevaar bent gekomen door dat plaatjes gedraai Zal menigeen anders piepen.
Als je zelf de moeilijkheden ondervond van je call ingekrast in de voet van een zendbuis idem

In Jans start vraag staat helaas niets over welke machtigingen in bezit of nodig e.d
Een ex telegrafist kent m.i. de gevaren van.... enz

Hoe ik over het een en ander denk blijkt uit m'n antwoord
.
De SRS club is mij goed bekend ,maar helaas over het hoofd gezien omdat een Lorenz niet direct leger is m.i. meer scheepvaart/marine e.d.

Ik hoop dat Jan ook begrijpt dat het forum ook misbruikt wordt en je waakzaam blijft
Ondanks het "brommerige" waardeer ik ook je PB

k zie weer wat over het hoofd Welkom Jan en de donkere wolk is voorbij gedreven.

55 en 73 de Ruud PA0RAB
Dank PA0RAB,

Mijn Lorenz is legergroen en komt naar verluid uit een Duits politiebureau. Het kan nooit kwaad om de SRS club te vragen of zij er iets van af weten. En zo niet, dan geven zij me misschien wel weer een link.
En verder: Ik zit al sinds de oer-pc met computers te spelen maar heb vrijwel nooit een forum geraadpleegd. Vandaar dat ik er ook in de verste verte niet aan heb gedacht dat iemand hier misbruik van zou kunnen of willen maken.
Vandaar dus mijn wellicht ietwat naïeve beginverhaal :-)
Maar ik heb nu wel het idee dat iedereen begrepen heeft hoe alles in elkaar steekt. Ik vind de reacties zeer de moeite waard.

Groet, Jan

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Ik stel mij voor...

#20 Bericht door PA0RAB »

Jan,
door alle berichten is inderdaad het een en ander goed duidelijk geworden. Laat je door je vriends broer voorlichten over de Novice/nieuweling en de Fullclass licenties voor al de verschillen.
Met je telegrafie achtergrond is de F veel meer geschikt denk ik meer en grotere frequentie ruimte en gastgebruik in andere landen(kwam op forum vraag tegen over RA/UY gebruik gesteld door een Jan)
Wanneer eenmaal de basiskennis aanwezig is, is het doorgaans een kleine stap de verdiepende extra kennis te begrijpen Meestal wordt N als aftreksel van de F beschouwd .Persoonlijk zie het toch wat anders . Deze opmerking zal wel weer een staus discusiie oproepen vergelijk het maar met de stap van 8a9 wpm naar 12 wpm en de dienstsnelheid 18 en 24 wpm Ik meen dat de de uitdrukking TOF wel kent (Try Other Foot).

In de te leren machtigingsvoorwaarden kom je een tal omschrijvingen tegen en juridische taal Lastig want het gaat dan over begrippen en uitspraken
Bastiaan roerde het even aan in een advies. Je mag een gebruiksgerede zender zo kopen. Thuis opstellen ?? want dan begint de jurisdictie. Wat wordt verstaan onder aanleg (geen tuin gespit in elk geval) vertaal het maar zo dat de zender onklaar gemaakt dient te zijn en niet in een half uurtje bedrijfsgereed door enkele simpele handelingen als microfoon inpluggen of de antennekabel vastzetten. Of een xtal uit de bureaula halen.

Op de banden haal je de ex telegrafisten er zo uit zeg schrift geen kleefpunten en verkorte strepen
maar vooral door hun gedrag Ze zijn een bepaalde dienstorde gewend. De krasse knarren als de ex HAL lers en Dirkzwagers enz

Ik hoop voor je dat de Lorenz kasten weer gebruiksklaar kunnen komen. Veel onderdelen als lampen e.d. zijn er niet meer ,ook niet in de dump. Soms wordt er nog wat uit Rusland gehaald ,maar ook dat droogt op. Schaallampjes, signaalmeters afstemcondensatoren moeten een eigenbouw namaak worden enz

In elk geval Succes Jan

55 en 73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie