Oude hobby weer nieuw leven inblazen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Sjoerdflonk
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jul 2014, 12:10

Oude hobby weer nieuw leven inblazen

#1 Bericht door Sjoerdflonk »

Dag forumleden,
Mijn naam is Sjoerd.
Jaren geleden gestopt als zendamateur, letterlijk en figuurlijk amateur hoor want het bleef maar bij cb ( voornamelijk met bekenden betekenisloze confersaties voeren) en enkele illegale FM projectjes. Dit was in de jaren tachtig en toen was het CB gebruik nog erg actief.

Inmiddels heb ik meer technische en kennis en wetenschappelijke ervaring (zij het natuurlijk voor een groot deel in andere disciplines) dan in mijn tienerjaren en op de een of andere manier wil ik me weer verdiepen in de zendtechniek. Een deel voor de lol en een deel om mezelf bij te leren in deze discipline.

Ik ga nu eerst wat experimenteren met de techniek in cb apparatuur en antenne-bouw. Om deze reden heb ik me aangemeld om te leren van jullie ervaringen en inspiratie opdoen voor eigen projectjes.

Groet,
sjoerd

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Oude hobby weer nieuw leven inblazen

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier!

Een zendmachtiging heb je zo gehaald en dan kun je jezelf echt zendamateur noemen ;-)
Diverse topics op dit forum helpen je bij je keuze.

Bijvoorbeeld in het verhaaltje van PA3BAS wordt al e.e.a. verduidelijkt: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 79#p146979

Have fun!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Oude hobby weer nieuw leven inblazen

#3 Bericht door PA3DJS »

Hallo Sjoerd,

Op de CB band mag en kun je hele leuke dingen doen. Er zijn namelijk vanuit de CB regeling geen beperkingen meer aan de antennes (dus je mag beams en andere constructies gebruiken) en je mag SSB gebruiken (4WPEP). Voor hoge antenneconstructies heb je wel een bouwvergunning nodig. Dat dit nogal eens problemen geeft, kun je op dit forum ook vinden.

Met een goede kop, zelfs opgeleid in een compleet ander vakgebied, is het examen voor de N-registratie goed te doen. Met een N-registratie heb je véél meer mogelijkheden dan met CB. Je mag 25W gebruiken, en mag op een behoorlijk aantal amateurbanden uitkomen.

Als je motivatie en tijd kunt vinden, raad ik je aan om in ieder geval voor je N-registratie op te gaan. Als je tegen wat hobbels aanloopt, zijn er hier wel mensen te vinden die je kunnen helpen.

Oh ja, wat amateur betreft: dat betekent slechts dat je er geen geld mee verdient.

Wim, PA3DJS

Plaats reactie