Nieuwe amateur

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD8D
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2014, 10:32
Roepletters: PD8D
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Nieuwe amateur

#1 Bericht door PD8D »

Hallo allemaal, nu het allemaal vast staat en geregistreerd is bij het AT zal ik me ook maar even voorstellen.

Ik ben Dave uit Barendrecht, 27 jaar en ik heb samen met mijn vriendin Fay (PD0F) 2 weken terug het N-examen gehaald in Vlaardingen en nu zijn we dan eindelijk helemaal officieel QRV.
Ik heb al wat apparatuur in huis (Yaesu FT-7800, Baofeng UV-5RA+ setje, Diamond X50N voor thuis en een Diamond MR-77 voor in de auto) om op de 2 meter en 70 centimeter band aan de slag te kunnen, ook luister ik al regelmatig via WEB-SDR en een RTL-SDR stick naar de wat lagere frequenties waar ik me in de toekomst ook wat meer in wil gaan verdiepen.

Ik ben freelance web-programmeur van beroep en ik hoop ook in de toekomst wat bij te kunnen dragen op het software-matige vlak aan de radio amateurs. Zo stond ik bijvoorbeeld erg te kijken van de lage kwaliteit van veel gebruikte online services als eQSL/LOTW (donatie voor fatsoenlijk gebruik met eigen afbeelding, zeer lelijke en onbruikbare interface, omslachtig gebeuren) en ik vroeg me af of er behoefte zou zijn aan een vervangende service waarbij er op een gebruiksvriendelijke en mooiere manier met online QSL kaarten gewerkt kan worden. Ik hoef zelf bijvoorbeeld geen fysieke QSL kaarten te ontvangen en ik zal ze ook niet gaan sturen; Veel te omslachtig en een berg papier waar ik verder toch niet veel mee doe. Heb het liever in een goede online interface waar ik makkelijk alles in kan opzoeken en waarbij het 100% zeker is dat de kaart aankomt en direct beschikbaar is zonder er weken/maanden/jaren op te wachten. Bij voldoende interesse ga ik eens serieus uitzoeken wat ik kan gaan bouwen (een goede domein heb ik in ieder geval al geregistreerd; qsl.io). Ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

73, Dave
Yaesu FT-7800 / Baofeng UV-5RA+ / RTL-SDR / Garmin Montana 600 / Diamond X50N / Diamond MR77

PA3BAS
Berichten: 2606
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Nieuwe amateur

#2 Bericht door PA3BAS »

Website rad.io is ook leuk...;)


Welkom!
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Dave, welkom hier.

Denk bij het opzetten van een online qsl service aan het volgende:

LOTW is van de ARRL en er zijn daardoor via dit systeem ook awards aan te vragen. De vraag is als jij iets nieuws bouwt of je hier aansluiting bij krijgt. Bij EQSL is het aanvragen van DXCC niet mogelijk.

Ik heb liever een papieren qsl, dit is persoonlijk. Zoveel mensen zoveel ideeën.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD8D
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 mei 2014, 10:32
Roepletters: PD8D
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur

#4 Bericht door PD8D »

@Bas: Bedankt! Helaas was rad.io al bezet ;)
@Tjeerd: Ook bedankt voor de feedback :) Ieder z'n ding natuurlijk, ik ben uiteraard pas net begonnen maar ik vind het hele papieren QSL verhaal zo omslachtig. Voor officiële awards zit je inderdaad aan LOTW verbonden voor digitale QSL's, of ik hier ook aansluiting bij zal krijgen is zeker nog maar de vraag maar los daarvan kan ik zelf natuurlijk ook automatisch awards uitdelen die toegevoegd worden aan je profiel als je bijv. alle provincies hebt gehad in Nederland, of met alle landen contact hebt gehad. Misschien niet zo officieel als de originele certificaten maar wel direct en voor iedereen inzichtelijk die op je profiel kijkt, ook is er (buiten de beheerders om natuurlijk) niet echt mee te sjoemelen mocht je dit willen. Wat mij betreft net zo goed als een echt opgestuurd certificaat maar ik begrijp dat veel mensen hier anders over denken en liever een 'echt' papiertje thuis hebben hangen :)
Yaesu FT-7800 / Baofeng UV-5RA+ / RTL-SDR / Garmin Montana 600 / Diamond X50N / Diamond MR77

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur

#5 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Succes met je initiatief maar of het haalbaar is.

Bedenk dat je voor zo'n systeem iedereen nodig hebt anders matchen de qso's niet.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Nieuwe amateur

#6 Bericht door FrankSD »

Ik vind dit een prachtig iniatief...nieuwe ideeën van jonge mensen dat noemen we vooruitgang toch? Zo heb ik onlangs een digiale abonnementje van een jaar op qst magazine afgesloten... ook lekker vlug :lol:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

PA4JAN
Berichten: 862
Lid geworden op: 25 mei 2008, 17:55
Roepletters: PA0JCN
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuwe amateur

#7 Bericht door PA4JAN »

Welkom :D

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur

#8 Bericht door elsinga »

Welkom!

Nadeel van zelf iets beginnen is dat anderen ook de QSO's moeten bevestigen op jouw dienst. En dat is met eQSL en LOTW soms al een probleem. ;) Aan de andere kant zou ik best graag een Joomla plugin willen hebben waar amateurs van een willekeurig QSO de (hi-res) QSL kaart kunnen downloaden. De QSO gegevens periodiek uploaden (of ze onder water van hrdlog.net halen) is geen probleem.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Nieuwe amateur

#9 Bericht door PE1PQX »

Welkom Dave!

Wat betreft web-appicaties heb ik misschien wel een suggestie:

Een QSO/QSL logbook dat in Joomla geïntegreerd kan worden, dus zonder externe servers/domeinen etc. Dus een Joomla plugin/addon
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie