Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
basvanherk
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2014, 21:57

Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

#1 Bericht door basvanherk »

Goedemorgen allemaal.
Mijn naam is Bas en woonachtig in het mooie Alblasserdam.
Ik ben vroeger veel bezig geweest met zenden en dx-en op de 3 meter band.
Maar nu heb ik een heel ander probleem. Het is een beetje moeilijk om uit te leggen, maar ik ga het proberen.
Wij hebben op een buitenlocatie in het open veld een weerstation staan op een hoogte van 10 meter.
De gegevens hiervan worden naar huis verzonden(over een afstand van 2 km) door middel van een parabool antenne van 22 DB.
Thuis wordt het signaal opgevangen door een tweede zelfde parabool. Vervolgens wordt het signaal verspreidt door een 11 DB omni.
Dit alles komt tot stand door middel van 2 repeaters(A en B) A staat op het land en B hangt op het dak hier thuis. Deze repeaters kunnen bij open zicht zenden tot ongeveer 15 a 1700 meter. Omdat het signaal vanaf het land dus(net)niet tot thuis reikt, hebben we rep. B aangeschaft voor de laatste paar honderd meter zeg maar. Nu is het zo dat rep. B er telkens uit ligt hier thuis. Waarschijnlijk door andere signalen hier uit de buurt. (de frequentie is trouwens 868 mhz en 8 MW waar we mee werken). Nu wil ik weten of het mogelijk is dat er een signaal versterkertje kan worden gemaakt van ongeveer 50 mw zodat er vanaf het land één signaal werkt wat direct tot thuis leidt, zodat ik de rep. B niet meer hoef te gebruiken. De repeaters werken op 3.3V. Zou iemand mij met dit probleem kunnen helpen?

Vriendelijke groet,
Bas.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

#2 Bericht door PE1PQX »

Welkom op dit forum Bas.

Om te beginnen met jouw probleem: voor zover mij bekend is mag je op de 800MHz banden niet zondermeer met de hardware (antennes en vermogens) lopen stoeien, volgens mij heb je daar de zelfde regels als met de LPD/PMR spulletjes. Denkend aan vast gemonteerde antennes en maximaal toegestane vermogens. Mogelijk dat anderen hier een duidelijker antwoord op hebben.
Ik vrees dan ook dat je toch vast zit aan één of twee repeaters.
Verder wordt hier vrij streng gemodereerd op vragen aangaande illegale toepassingen/praktijken (3mtr, of HAM-radio spullen op 27MHz gebruiken enz.) dus grote kans dat jouw vraag hier helaas niet beantwoord kan worden.

Even goed, veel plezier op dit forum.

Grt, André
(die afwacht wat er komen gaat...)
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

#3 Bericht door PE0AGO »

Voor 22dB antennewinst t.o.v. een isotrope straler op 868 MHz is een parabolische reflector nodig van +/- 2 meter diameter.

basvanherk
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 mei 2014, 21:57

Re: Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

#4 Bericht door basvanherk »

Bedankt mensen voor de antwoorden.
Ik ga het verder proberen met de originele apparatuur.
Als het opgelost is zal ik nog berichten.

Vriendelijke groet,
Bas.

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Even voorstellen: Mijn naam is Bas.

#5 Bericht door coolepascal »

Leuke setup.

Met een enkel torretje kun je dat signaal wel wat versterken. of dat helpt is een ander verhaal.
Wat je beter kan proberen is aan beide kanten een goede antenne te installeren.
Zoals reeds gezegd zijn alle pogingen om het signaal te versterken bij wet niet toegestaan.
Wel mag je een grote antenne aan ontvangst zijde gebruiken.. niets mis mee.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie