ON3DLP Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

ON3DLP Even voorstellen

#1 Bericht door on3dlp »

Hoi iedereen

Ik ben Yves, woon in Belgisch Limburg. Ik heb sinds januari mijn basisvergunning. Ik zit voorlopig alleen mobiel op de 2 meter en 70 cm banden.

Ben momenteel een kleine shack aan het opbouwen. Bedoeling is dan ook de HF wereld te gaan verkennen op de 10 en 20 m banden. Enige tips om een budgetvriendelijke shack te installeren zijn altijd welkom. Eerste aankoop gaat zondag gebeuren nl. een Codan 9350 antenne omdat het bij ons niet mogelijk is een mast te plaatsen en ik het dscreet wil houden.

Nog vragen?? Vuur maar af.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: ON3DLP Even voorstellen

#2 Bericht door PH2LB »

Hallo Yves,

Hartelijk welkom op het forum en het radioactieve wereldje.

Het niet kunnen plaatsen van een mast komt bij meer OM's voor maar daarbij laten de zich niet tegenhouden met creatieve oplosingen 8) Ik kan natuurlijk niet inzien hoe uw QTH er uitziet, maar als u dat zou kunnen omschrijven, mogelijk dat er hier nog idee-en geopperd kunnen worden voor een leuk zelfbouw alternatief b.v. een eenvoudige endfed of dipool (met de juiste draad dikte is de draad vaak niet eens echt te zien).

Veel succes met de hobby en mogelijk tot op de banden.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: ON3DLP Even voorstellen

#3 Bericht door PD0JSB »

Hee Yves , welkom op dit forum ..

Je hebt grote plannen zo te zien en eigenlijk wil ik het zelfde zeggen als PH2LB. De Codan 3650 heb ik in Lummen gezien bij de Dirage , een imposante antenne voor mobiel gebruik . Wat is de motivatie voor deze keuze ? Het is in ieder geval een prijskaartje waar je een heeeeeeel assortiment HF antennes voor kan hebben Ik schaar me achter de PH2LB voorbeelden.
Ik zit met mijn hobby op een balkonnetje ( 1e verdieping) van 2x2 meter , en heb daar een Sandpiper MV5+3 antenne, en een magnetic loop.. Ik verwacht geen wonderen in deze situatie maar van 20 tm 6 meter is er leuk mee te werken .

Maar voor het budget van een Codan 3650 , kan je een complete installatie hebben , die wel eens gelijkwaardig of beter presteert .
misschien kan je je situatie eens verduidelijken ? ( appartementje ? hoogte?, binnen of buiten ?, regelgeving ?)
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#4 Bericht door on3dlp »

PD0JSB schreef:Hee Yves , welkom op dit forum ..

Je hebt grote plannen zo te zien en eigenlijk wil ik het zelfde zeggen als PH2LB. De Codan 3650 heb ik in Lummen gezien bij de Dirage , een imposante antenne voor mobiel gebruik . Wat is de motivatie voor deze keuze ? Het is in ieder geval een prijskaartje waar je een heeeeeeel assortiment HF antennes voor kan hebben Ik schaar me achter de PH2LB voorbeelden.
Ik zit met mijn hobby op een balkonnetje ( 1e verdieping) van 2x2 meter , en heb daar een Sandpiper MV5+3 antenne, en een magnetic loop.. Ik verwacht geen wonderen in deze situatie maar van 20 tm 6 meter is er leuk mee te werken .

Maar voor het budget van een Codan 3650 , kan je een complete installatie hebben , die wel eens gelijkwaardig of beter presteert .
misschien kan je je situatie eens verduidelijken ? ( appartementje ? hoogte?, binnen of buiten ?, regelgeving ?)

Qua budget valt zo een Codan 9350 wel mee. Er staan er regelmatig op 2dehands.be te koop. ik ga er zondag ene halen die ik via 2dehands heb gevonden.

Het gaat gewoon over het feit dat ik het discreet wil houden om geen slapende honden wakker te schudden. ik weet dat ik inderdaad dan moet inboeten, maar dat maakt de hobby ook zo interessant. Met beperkte middelen er toch het beste van maken. Maar alleszins bedankt voor de info over de antennes. Een zelfbouw magnetic loop zit ook nog in de planning, maar het grote voordeel bij de Codan is dat die zich automatisch aanpast. Toch wel handig voor in de shack.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ON3DLP Even voorstellen

#5 Bericht door PA3DJS »

Hallo Yves,

Welkom op het forum!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Zelfs als de Codan in goede staat is, kun je er geen wonderen van verwachten.

Er zijn ook nog fysische beperking m.b.t antennes en die los je met alleen maar meer Euro/USD/etc niet op. Ik sluit mij aan bij anderen. Met een beetje zelfbouw ben je goedkoper uit, je leert ervan en het zal echt beter werken.

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#6 Bericht door on3dlp »

PA3DJS schreef:Hallo Yves,

Welkom op het forum!

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Zelfs als de Codan in goede staat is, kun je er geen wonderen van verwachten.

Er zijn ook nog fysische beperking m.b.t antennes en die los je met alleen maar meer Euro/USD/etc niet op. Ik sluit mij aan bij anderen. Met een beetje zelfbouw ben je goedkoper uit, je leert ervan en het zal echt beter werken.
Daar ben ik het inderdaad volledig mee eens. Ik verwacht niet te veel van de codan, maar voor wat het kost, kunnen we het niet laten. Maar om mee te beginnen lijkt het met mij interessant. Van het principe beter een minder goede antenne dan geen antenne. En we kijken inderdaad verder naar een doe-het-zelf projectje in de vorm van een magnetic loop. Ook een zender staat op het lijstje en daar gaat het tussen een Yaesu FT-857, een Yaesu FT-897 en een Icom IC-7000. Voorwaarden zijn 50 Watt vermogen en mobiliteit. Daarom ook dat de FT-817 afvalt. Deze zou ook niet werken met de Codan, want die heeft iets van 20 Watt nodig om te tunen dacht ik. Maar we zijn nog maar net begonnen, maar de microbe breidt toch langzaam maar zeker uit. Wou eerst alleen mobiel werken, maar de plannen voor de shack zijn er al na amper 5 maanden. Dus dat belooft.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: ON3DLP Even voorstellen

#7 Bericht door PA3DJS »

@ON3DLP: Denk je ook aan het deel van de antenne dat je niet koopt, maar vaak wel vergeet: Een auto, of op zijn minst een radialennetwerk? Eindgevoede halve golf antennes zijn een stuk minder kritisch als het aankomt op tegencapaciteit.

In principe heb je gelijk dat een antenne is beter dan geen antenne, maar als "een antenne" meer richting lekkende dummy load gaat wordt het een ander verhaal. Ik zou het jammer vinden als je eerste kennismaking met HF tegen gaat vallen.

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#8 Bericht door on3dlp »

PA3DJS schreef:@ON3DLP: Denk je ook aan het deel van de antenne dat je niet koopt, maar vaak wel vergeet: Een auto, of op zijn minst een radialennetwerk? Eindgevoede halve golf antennes zijn een stuk minder kritisch als het aankomt op tegencapaciteit.

In principe heb je gelijk dat een antenne is beter dan geen antenne, maar als "een antenne" meer richting lekkende dummy load gaat wordt het een ander verhaal. Ik zou het jammer vinden als je eerste kennismaking met HF tegen gaat vallen.

daar is inderdaad al aan gedacht. Nu moet ik wel vertellen dat ik een aantal radiovrienden heb die al langer bezig zijn en mij met raad en daad bijstaan. Ze gaan bv. ook mee zondag om te kijken en te testen dat de antenne werkt. Ben nog een beginnertje, maar heb het geluk een expertenteam te hebben. 8)

Maar je hebt inderdaad wel gelijk. Mijn eerste portabeltje was een miskoop. Als het dan niet lukt, begin je vrij snel aan jezelf te twijfelen. Met dank aan mijn radiovriendjes is dat toch in orde gekomen. En dat is iets wat beginnende radio-amateurs wel eens durven vergeten. iets vragen als je het zelf niet weet en niet te snel beginnen aan jezelf te twijfelen.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ON3DLP Even voorstellen

#9 Bericht door PA3BAS »

Van de eerste antenne die ik kocht (een outbackkloon) dacht ik dat het een miskoop was, of dat ie gewoon kapot was. Ik hoorde niets.

Bleek dat ik inderdaad veel meer tegencapaciteit nodig had. Later vanuit Engeland en Ierland met deze antenne Nederland gewerkt en meer.

Google eens op "stealth antenna". Dan zie je een hoop leuke oplossingen.
.... But will it blend?

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#10 Bericht door on3dlp »

pa3bas schreef:Van de eerste antenne die ik kocht (een outbackkloon) dacht ik dat het een miskoop was, of dat ie gewoon kapot was. Ik hoorde niets.

Bleek dat ik inderdaad veel meer tegencapaciteit nodig had. Later vanuit Engeland en Ierland met deze antenne Nederland gewerkt en meer.

Google eens op "stealth antenna". Dan zie je een hoop leuke oplossingen.

bedankt voor de tip van de stealth antennes. Wordt zeker een optie. Zowel een dipool als magnetic loop zitten in de planning, maar moet er nog verder op ingaan, want ik wil een antenne die ik automatisch kan tunen. En daar ligt dan de uitdaging. Maar als ik je verhaal lees over je antenne, is dat net hetgene wat ik bedoel. Met de hulp van een ervaren iemand kan je er dan uitgeraken. Want als ik soms zoek op internet vind ik de meest uiteenlopende verklaringen die mekaar dan soms ook nog tegenspreken. En als beginner is het dan makkelijk het bos niet meer door de bomen te zien.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ON3DLP Even voorstellen

#11 Bericht door PA3BAS »

Om een antenne te tunen heb je een tuner nodig. Die zit bij oa. de Codan en de Yaesu Atas in de antenne gebouwd/is onderdeel van de antenne , maar is meestal een los apparaat, of zit in de transceiver). Of dat handmatig of automatisch gebeurt hangt af van de tuner, niet van de antenne. Sommige antennes hoef je op bepaalde banden niet te tunen omdat ze daar resonant zijn, andere moeten overal getuned worden, het hangt allemaal af van de antenne.

Een interessante antenne voor stealth is ook een endfed (1 kant aan je huis, andere kant in een boom, kabel sluit je aan één kant aan, dus niet in het midden) of een langdraad (variatie op een thema)
.... But will it blend?

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#12 Bericht door on3dlp »

pa3bas schreef:Om een antenne te tunen heb je een tuner nodig. Die zit bij oa. de Codan en de Yaesu Atas in de antenne gebouwd/is onderdeel van de antenne , maar is meestal een los apparaat, of zit in de transceiver). Of dat handmatig of automatisch gebeurt hangt af van de tuner, niet van de antenne. Sommige antennes hoef je op bepaalde banden niet te tunen omdat ze daar resonant zijn, andere moeten overal getuned worden, het hangt allemaal af van de antenne.

Een interessante antenne voor stealth is ook een endfed (1 kant aan je huis, andere kant in een boom, kabel sluit je aan één kant aan, dus niet in het midden) of een langdraad (variatie op een thema)
Ook hier weer een bedankt voor de tip. Ik denk niet dat ik het mij ga beklagen van lid te worden van zendamateur.com. Het probleem met een endfed is dat die eruitziet als een wasdraad en ook schuin moeten hangen als ik mij niet vergis. of kan ik die in de dakrand hangen??

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: ON3DLP Even voorstellen

#13 Bericht door PA3BAS »

Een endfed kan je ook van heel dun draad maken, of als je ff oplet daadwerkelijk waslijn als de kern maar van staal is.

Je kan ook een glasvezel hengel nemen, daar een endfed-antenne aan vast maken en dat uit het raam of balkon steken ala het donker is.

Een endfed in de dakgoot leggen is waarschijnlijk geen goed idee, maar als de dakgoot van een geleidend materiaal is gemaakt zou je die als antenne kunnen gebruiken...niet onzichtbaar, wel stealth...;)
.... But will it blend?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: ON3DLP Even voorstellen

#14 Bericht door PA0RAB »

Yves
Welkom bij de club en gefeliciteerd met je jachtakte.
Om te zorgen dat de slapende honden niet gaan blaffen wil je een eenvoudige antenne,
Kun je de zinken dakgoot niet gebruiken met een tuner gaatje boutje schroefoog en draadje onder de dakpannen dakbeschot, storing waar is de antenne? en het werkt.
eventueel de dakgoot aan de andere kant als counter-pose.
Enneh de Poolse tuinkabouter heeft een wel erg grote hengel (ik mag enkel tuinornamenten plaatsen )

73 de Ruud PA0RAB

on3dlp
Berichten: 8
Lid geworden op: 21 mei 2014, 20:06
Roepletters: ON3DLP

Re: ON3DLP Even voorstellen

#15 Bericht door on3dlp »

pa3bas schreef:Een endfed kan je ook van heel dun draad maken, of als je ff oplet daadwerkelijk waslijn als de kern maar van staal is.

Je kan ook een glasvezel hengel nemen, daar een endfed-antenne aan vast maken en dat uit het raam of balkon steken ala het donker is.

Een endfed in de dakgoot leggen is waarschijnlijk geen goed idee, maar als de dakgoot van een geleidend materiaal is gemaakt zou je die als antenne kunnen gebruiken...niet onzichtbaar, wel stealth...;)
PA0RAB schreef:Yves
Welkom bij de club en gefeliciteerd met je jachtakte.
Om te zorgen dat de slapende honden niet gaan blaffen wil je een eenvoudige antenne,
Kun je de zinken dakgoot niet gebruiken met een tuner gaatje boutje schroefoog en draadje onder de dakpannen dakbeschot, storing waar is de antenne? en het werkt.
eventueel de dakgoot aan de andere kant als counter-pose.
Enneh de Poolse tuinkabouter heeft een wel erg grote hengel (ik mag enkel tuinornamenten plaatsen )

73 de Ruud PA0RAB
Dat van die dakgoot is misschien wel een goed idee. Ga ik zeker eens bekijken. Is er iets waar ik moet op letten. 1 van de 2 loopt volledig tot in de grond, waar de andere onderbroken is door niet-geleidend materiaal. Is dat een probleem??

Spijtig genoeg heb ik geen tuinkabouter, maar ik zou die van u wel eens willen zien.

73

Yves

Plaats reactie