Nieuw hier....

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
maberen
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2014, 15:15
Locatie: Duiven

Nieuw hier....

#1 Bericht door maberen »

Hallo,

Mijn naam is Marco, 43 jaar jong, en ben hier eigenlijk terechtgekomen om eens een N machtiging te halen...
Heb heel lang bij scouting gezeten, en zoals de meeste hier wel zullen weten hebben die elk jaar een jota/joti
Daar is mijn interesse gewekt voor dit leuke fenomeen.
Ik ben sr. Systeembeheerder en zit dus voornamelijk in de computers, en zo via jaja ik weet het china een baofeng UV-B6 gekocht.....
Maar om die nou alleen op pmr te gebruiken is niet leuk.

Dus, heb vanmiddag bij pa0vro een soort cursus gedownload en geprint, en ga maar eens kijken of ik me daar doorheen kan worstelen....

Zal dus nog wel wat vragen afvuren hier, want mijn elektronische kennis in de vorm van weerstanden enz. Is bijna nihil....

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Nieuw hier....

#2 Bericht door Bert_1 »

Welkom en succes met de studie, ik denk dat je dat zeker zal lukken.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw hier....

#3 Bericht door PA3DJS »

Hallo Marco,

Goede zaak dat je hier gekomen bent. Ik ben ook pas sinds kort lid van dit Forum, maar heb wel vaak gekeken.

Er zitten voldoende figuren hier die behoorlijk wat kennis hebben, en het ook uit kunnen leggen. De combinatie van die twee is ontzettend handig. Als je vragen hebt, stel ze gewoon. Het is ontzettend demotiverend als je uren/dagen tegen iets aan zit te kijken, en het kwartje wil maar niet vallen.

Ik doe zelf ook het een ander bij scouting (vandaag nog het mes van de motormaaier geslepen, en een bijl moet nog) en ben tijdens JOTA ook actief onder PA0AKS/J (niet mijn roepnaam).

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Nieuw hier....

#4 Bericht door PA0RAB »

OM's
De nieuwelingen welkom in de groep.
Als eerste Het is helemaal niet zo gek dat velen via Scouting en o.a. JOTA met de radiohobby in contact komen. Berend POL met z'n Verkennen voor Jongens ( stiekem mochten de meisjes ook meedoen) Alle speltechnische veranderingen.Maar de drang naar contacten en onderzoeken is gebleven Hoy ouwe knar in je ribcord . M'n weg is overeenkomstig.
Pa had een pleeton WOII setje in t schuurtje Draadje er aan en moppers van een marconist,"moest een Zendamateur opzoeken.
Jawel een van de eerste JOTA's Groene kisten met gloeiende weckpotten. Dat kon flikkeren als je sprak. Vaak ook in t Engels en de codes van uit het schijthuis De spanning van het antwoord. de spelletjes er om heen Jawel toen al om het een en ander uit te leggen.
Via VIa wordt je dan jaren later zendamateur ,neemt deel aan JOTA en je geeft het stokje door.
Zoonlief heeft het stokje overgenomen niet als zendamateur ,maar als ZSN instructeur. Maar wel met een zeldzaam JOTA insigne op zijn mouw.
De kleinkinderen hebben wel wat belangstelling. Maar het gaat nu allemaal zo snel en gemakkelijk.Contact met de Zuidpoolonderzoeker. Kun je die dan niet via sateliet bellen zonder dat gepiep en die fading?.
Maar waar is het avontuur dan gebleven.
Met de touringcar naar de compleet ingerichte camping met eten uit de automaat.Het enige avontuur is het doorslaan van de netzekering op je veldje
He speladviseur kom uit je oude klapstoel

Zo .wat gekieteld en afwachten hoe we het oude spoor weer kunnen volgen
Een linker 55 met radioscouting en 73 de Ruud PA0RAB

maberen
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2014, 15:15
Locatie: Duiven

Re: Nieuw hier....

#5 Bericht door maberen »

Ach ik kom nog wel eens bij scouting maar niet meer als lid of vrijwilliger, de wereld veranderd, en toch, degene bij scouting pakken ook wat avontuur mee....
Al zie ik meer joti dan jota tegenwoordig, via de computer gaat het toch makkelijker, hoeven ze niet te praten maar typen, en dat is toch minder eng.

Maar ik heb altijd communicatie mooi gevonden, en dit is gewoon een andere vorm dan irc, whatsapp of gewoon de telefoon....
Dus maar eens even in de boeken duiken, kijken of ik nog weet hoe ik moet leren... En die N binnenharken, met uiteraard dan een eigen call....
Kan mijn baofeng ondertussen wel gebruiken als marifoon, want daar heb ik wel een licentie voor...
Dus maar eens een paar kanalen ingesteld...

Jullie zullen mij hier regelmatig zien rondsnuffelen, en hier en daar een vraagje stellen, maar ik merk al dat dat wel goed komt....

Gr. Marco

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Nieuw hier....

#6 Bericht door PA0RAB »

Marco, Weet je, velen vinden het leuk om over hun ervaringen te vertellen ( dastegen de grijze cellenverweking)
Hoewel het veel gedaan wordt mag je je porto niet als marifoon gebruiken. Heel eenvoudig er zit geen autopower noodkanaalknop kanaal 10 of 16 op Laat wel die krkrkkri kru inbouwen(atis voor geval dat je onbewust toch de sluis aanroept)
73 de Ruud PA0RAB

maberen
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2014, 15:15
Locatie: Duiven

Re: Nieuw hier....

#7 Bericht door maberen »

Ow, dat wist ik niet.
Maar geen probleem hoor, heb ook een officieële marifoon :D

Thx Ruud

maberen
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2014, 15:15
Locatie: Duiven

Re: Nieuw hier....

#8 Bericht door maberen »

Nou, via de DLZA een cursus gestart, eens kijken of de N-licentie te doen is....

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Nieuw hier....

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Marco,

Een stevige linker. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Nieuw hier....

#10 Bericht door pa1bvm »

tjonge veel padvinders....
ik vroeger ook .. of ben je dat ook voor het "leven ???

groet en welkom

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Nieuw hier....

#11 Bericht door PA3DJS »

pa1bvm schreef:tjonge veel padvinders....
ik vroeger ook .. of ben je dat ook voor het "leven ???

groet en welkom
Ik heb bij de welpen en kort bij de verkenners gezeten. Daarna een poos niets, en nu al weer meer dan 10 jaar vanuit een JOTA achtergrond. Omdat je tegenwoordig geen permanent leiding hoeft te geven om lid te zijn, ook weer lid.

Wij oefenen met onze welpen (en soms scouts) zodat ze wat vaardigheid hebben voor de JOTA in oktober. Het antennepark is aangepast op wat we met onze spullen en mensen veilig kunnen bouwen.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuw hier....

#12 Bericht door PA0ETE »

Van harte welkom op het forum Marco.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Nieuw hier....

#13 Bericht door PA0RAB »

OM 's
scouting schijnt een virale aandoening te zijn
Dus medicijn bestendig en steekt telkens de kop weer op
Yalahee
73 de Ruud PA0RAB

maberen
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 mei 2014, 15:15
Locatie: Duiven

Re: Nieuw hier....

#14 Bericht door maberen »

Scout ben je voor het leven, al ben je geen actief lid.....
Je komt er nooit meer vanaf , maar ergens blijft het altijd bij je!! :D

PA1BVH
Berichten: 334
Lid geworden op: 14 sep 2007, 19:05
Roepletters: PA1BVH
Locatie: Riel
Contacteer:

Re: Nieuw hier....

#15 Bericht door PA1BVH »

Welkom Marco!

Scouting en zendamateur hebben een heel sterke overeenkomst! Als je met het virus besmet bent kom je er nooit meer vanaf :wink: En ja ik spreek uit ervaring :roll:
member of:PI4SBR

Plaats reactie