ff voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Bolle
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2007, 07:51

ff voorstellen

#1 Bericht door Bolle »

CQ,CQ tis niks.....zou ik bijna zeggen..

Hallo allemaal mijn naam is Theo.
Na enkele jaren er tussenuit te zijn geweest als luisteraar op het hf gebied, en uiteraard vrij actief op het cb gebeuren destijds, heb ik na een periode van een kleine 10 jaar afwezigheid toch weer de draad letterlijk opgepakt en heb me weer op het luisteren gestort.
Het eerste wat me op viel was hoe stil het geworden is op de banden in vergelijking met voorgaande jaren, ook hier heeft de vergrijzing aardig toegeslagen.
Na jaren met de pc actief bezig te zijn geweest (ben nog van voor de tijdperk windows ) ben ik nu op het punt gekomen dat ik het allemaal wel gezien heb wat computer gebeuren aangaat.
Het luisteren bleef toch altijd wel een beetje kriebelen, zodat ik enkele weken geleden maar weer eens een set aan de draad gehangen heb en aan het speuren ben geslagen over de banden.
Zit nu inmiddels weer enkele weken te luisteren en moet concluderen dat de nederlandse amateurs over het algemeen uitblinken in hun afwezigheid op het hf gebeuren (uitzonderinge daargelaten).
In vergelijking met bv onze ooste buren (dacht in eerste instantie dat ik een duitse radio gekocht had), en misschien moet ik wat meer geduld hebben om ook de landgenoten actief te mogen aanhoren.
Kan ook zo zijn dat ik net weer in de periode de hobby heb opgepakt waarin de meeste met vakantie zijn en dat het daarom zo stil lijkt.
Maar goed in tussenliggende tijd is er wel het een en ander veranderd op het amateur gebied en zit er zelfs over te denken om toch een poging te wagen voor de N machteging.

Nu ik toch in de pen geklommen ben kan ik gelijk ff een vraagje plaatsen.
Voorheen heb ik altijd op een draad zitten luisteren, nu heb ik buiten de draad ook de cp6 (diamond) geplaatst wat mij op viel is dat als ik een aarde draad bevestig aan de pijp van de antenne de radio veel rustiger wordt,scheelt 2 a 3 s punten dat er minder storing optreed terwijl het singniaal van het station ik ontvang gelijk blijft.
mijn vraag is , heeft dit invloed op de swr of niet

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Welkom hier ;)

We zijn er wel, maar de duitsers die je zoveel hort is logisch, er zijn er ook 5 x zoveel als Nederlanders , bovendien zul je vel nederlanders niet horen behalve met de beperkte grondgolf, of je moet in de 1e zone zitten waar de ruimtegolf weer de aarde bereikt, op 8 hoor je genoeg Nederlandse stations.
Ook hoor ik genoeg PD stations met wat luisteren op de un toegewezen stukken van de H.F.

Verder ben ik nog veel aktief op 6/2/70 war nog genoeg is te doen.

Wat betreft de vertical, SWR zal niet echt veranderen mar de ontvanst wordt wel beter zoals je al merkte.

Cor

Plaats reactie