Hallo allemaal

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Hallo allemaal

#1 Bericht door PA1WES »

Hallo allemaal,

mijn naam is Vincent. Sinds jaren heb ik al interesse in het zenden en ontvangen/luisteren. Vroeger veel aan de JOTA meegedaan, ook mobiel met een 2m in een auto, waarbij we verschillende zender-locaties bezochten. Zelf ben ik begonnen met een scanner, waar ik in de begintijd allerlei banden mee kon ontvangen. Vervolgens kwam er al snel een bakkie, een 27mc waarmee ik met een aantal bekenden kon kletsen en ook nieuwe vrienden maakte uit de omgeving.

Sinds kort ben ik weer actief bezig met het zenden. Een paar vrienden hebben hun 27mc's weer neergezet, en ik kwam er ook achter dat de exameneisen voor de licenties zijn aangepast. CW is niet langer een vereiste, wat mij heeft doen besluiten de dlza cursus door te nemen. Inmiddels ben ik daar lekker mee op weg en sta ik ingeschreven voor het examen binnenkort.

Omdat antennes in een woonwijk nogal een issue kunnen zijn, ben ik van plan te beginnen met een mobiel setje voor de 2m/70cm. Voor thuis een mooie rondstraler basisantenne aan de muur en voor de jota een magneet op t dak van de auto. En dan maar op zoek gaan naar een goede antenne oplossing om wat verder te komen op de 40/80m bijvoorbeeld.

Mocht iemand tips hebben mbt 40m/80m antennes die redelijk discreet geplaatst kunnen worden, hou ik mij aanbevolen. Ik ga geen competitie doen maar heb wel interesse om internationaal te kunnen gaan, europa is voor mij een prima doelgebied. Hopelijk kan zoiets met een rondstralertje of iets dergelijks?

73,
Vincent

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hallo allemaal

#2 Bericht door PA3BAS »

Je kan (zeker voor luisteren) een endfed maken van hele dunne draad, of bijvoorbeeld een loop-antenne gebruiken. Ook zijn er mensen die succesvol een dakgoot als antwnne weten te gebruiken. Een antenne kan je ook op zolder hangen vooropgesteld dat je een zolder hebt...;)
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Hallo allemaal

#3 Bericht door PA1WES »

De dakgoot is van zink in een houten bak. Ik weet ook niet of de buren blij zijn als ik die ga gebruiken ;)

De loop ziet er wel interessant uit als bouw-project.
Ik neem aan dat als ik een antenne op zolder zou plaatsen, dat dit wel flink nadelige gevolgen zal hebben tov buiten plaatsen op dezelfde hoogte? Hoe zou het de prestaties beinvloeden als een draadantenne onder de dakgoot gehangen wordt?

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hallo allemaal

#4 Bericht door PA0RAB »

Vincent,
welkom bij de club en succes.
Ik weet niet of er stralingsdeskundigen in je buurt wonen.Dat zijn zeer lastige op mensen L/Kijkende wezens.dan is er vaak ook nog iets als een welstand- of schoonheids commitee dat een meer dan ohmse weerstand veroorzaakt.
Een simpel draadje aan die zinken dakgoot met een tuner is een uitstekende onopvallende antenne. En voor de dakgoot kan het geen kwaad.Wat betreft inspraak .Een goed afgestemde antenne heeft doorgaans weinig storing dus ... Het slechte draadje op zolder kan veel meer storen. Een nat dak is ook een afscherming
Het draadje onder achter in in elk geval in de buurt van de dakgoot is af te raden .die zinken plaat schermt het draadje af dus geen effect of heeft wel ongewenst effect door als een capaciteit wel te stralen
Kijk eens bij antennes ,we hebben het er al eens eerder over gehad.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Hallo allemaal

#5 Bericht door PA1WES »

Dank jullie voor de antwoorden, jullie helpen me hier echt goed mee op weg door me een richting te wijzen waar ik in kan gaan zoeken. Het uitzoeken is half the fun, maar dan moet je wel weten waar je naar zoekt :p

De end fed klinkt ook goed, die zou vanaf de eerste verdieping naar de schuur gespannen kunnen worden, die loopt dan haaks op het huis de tuin in. Een dunne draad valt natuurlijk helemaal niet op en werkt wellicht beter dan iets binnenshuis. Genoeg om over na te denken en binnenkort hopelijk mee te gaan experimenteren in ieder geval!

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#6 Bericht door coolepascal »

Vincent ik gebruik voor 40M gewoon een mobiel spriet of een EH antenne...
Beiden werken even goed (of slecht wat je wilt)
Vermogen dat ik gebruik is meestal iets minder dan 5 Watt (maar ik doen dan wel enkel cw op HF)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Hallo allemaal

#7 Bericht door PA1WES »

Zojuist het examen gedaan en mijn antwoorden met het antwoordenblad vergeleken. 1 foutje, een definitie waarbij ik het verkeerde antwoord heb gegokt (was het nou het internationale overleg of de administratie van een land... ? het was dus de administratie) .

Binnenkort dus mijn eigen callsign! 8)

Gebruikersavatar
FrankSD
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 mar 2012, 19:28
Locatie: JO21UA

Re: Hallo allemaal

#8 Bericht door FrankSD »

Yahooo... welkom in het select(ief) clubje :lol:
Before You Speak >THINK<: Is it
True? Is it
Helpful? Is it
Inspiring? Is it
Necessary? Is it
Kind?

DX jager
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 mei 2014, 16:16

Re: Hallo allemaal

#9 Bericht door DX jager »

De end fed klinkt ook goed, die zou vanaf de eerste verdieping naar de schuur gespannen kunnen worden, die loopt dan haaks op het huis de tuin in. Een dunne draad valt natuurlijk helemaal niet op en werkt wellicht beter dan iets binnenshuis.

Vincent proficiat en welkom hier.
woon je in een gebied waar ook laagvliegende brievenbestelvogels hun rondjes draaien?
De duivenmelkers hebben gloeiende hekel aan bijna onzichtbare langdraadantennes.

Tenzij deze voorzien zijn van kurken of dergelijke
Een zeer goede oplossing is een langdraad zoals bij de Angrynine.
Die zijn uitgevoerd met koppelstukken........ :roll: .

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#10 Bericht door PH2LB »

Vincent, gefeliciteerd. Tot op de banden.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#11 Bericht door PA3DJS »

Hallo Vincent,

¡Gefeliciteerd met het behalen van het examen!

Nog een paar dagen (?) en dan heb je je roepnaam.

Over antennes. Hoewel je dakgoten zeker aangepast krijgt, heb ik er geen goed gevoel bij.

Een resonante endfed is best een leuke optie omdat je maar weinig tegencapaciteit nodig hebt. Je kunt de (metalen) dakgoot als tegencapaciteit gebruiken waardoor je de RF buiten de shack houdt. Als je een stukje pijp aan de schuur kunt maken (waardoor het eind hoger komt te hangen) zou ik dat doen. Het komt het rendement ten goede. Als je het nu doet (bijv oude NIET-carbon surfplankmast), hang je er een WK vlag in. Dat vindt niemand een probleem. Daarna haal je de vlag weg en laat je de surfplankmast zitten.

Over hele dunne draad: dat zou ik zien te vermijden en niet alleen vanwege vogels (mijn vader had postduiven en ik heb zelf ook wat handtamme houtduiven). Een hele dunne draad zorgt voor en hogere impedantie en dat is wat lastiger aanpassen vanwege de (nog) hogere spanning.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hallo allemaal

#12 Bericht door PA0RAB »

Vincent ,gefeliciteerd met je machtiging.
Om te beginnen zou ik eerst wat ervaring opdoen met een simpele antenne. Met de opgedane ervaringen kun je dan beter beslissen welke antenne het wordt.
Ervaringstip Wonderantennes bestaan niet en een antenne is altijd een compromis. wat bij mij geldt hoeft niet bij jou te gelden door omgevingsomstandigheden.
Ook heb ik gemerkt dat iedere amateur zijn eigen mening heeft en iedereen gelijk heeft,maar wat is het juiste ?
@ PA 3 DJS persoonlijk denk ik anders over de dunne draad. Inderdaad is de "mechanische" werkelijke Ohmse weerstand iets hoger maar dat is de impedantie niet en slechts een deel van de stralingsweerstand.Een dikkere draad heeft minder ohmse weerstand maar een hogere condensator waarde en dat heeft ook weer invloed op de stralingsweerstand.
Persoonlijk denk ik dat het een en ander tov de golflengte minimale verschillen zal opleveren
Natuurlijk is een antenne een samenspel van inductie en capaciteit Er kan en vindt ook spanningsopslingering plaats Dat houd je in de hand door met laag vermogen te tunen .Geen spanningsoverslag en de mede hams vinden het ook prettiger.Het hoog frequent inpraten gebeurt meestal tijdens het tunen en in ongetunede toestand Draadje dwars op de buren of langs de buren met de dakgoot maakt praktisch gezien weinig uit.
Een praktijk voorbeeld Er is een groepje jongelui in de buurt die disco's in hun voertuig hebben. de bas wil de ramen wel eens laten bollen.HI HI het verdraaien van een condensator (misloading der antenne) legt menige carhifi even stil.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1WES
Berichten: 198
Lid geworden op: 02 mar 2014, 18:11
Roepletters: PD1WES

Re: Hallo allemaal

#13 Bericht door PA1WES »

Het wordt inderdaad langzaam opbouwen en uitbouwen van het station. Het wordt een end-fed vanaf de dakrand naar de tuin waarschijnlijk. Het zal wat experimenteren worden, maar dat is nu juist het doel van deze hobby nietwaar! :-)

Vandaag stonden de pdf-jes op de AT website en heb ik mijn voorkeurs-call toegewezen gekregen: PD1WES
Helemaal happy!

73 van PD1WES :p

Plaats reactie