Gegroet Iedereen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Rasponov
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:42

Gegroet Iedereen

#1 Bericht door Rasponov »

Goedenavond beste vrienden

Mijn naam is Rasponov
Ik ben zeer geintereseerd geeraakt in Zend Amateurisme en zou graag ook zelf zend en ontvang apparatuur
Ik ben 20 en woon momenteel in Watervliet, België
Ik heb gezocht achter een werkende militare radio om te gebruiken voor zenden en ontvangen
Maar helaas vond ik niks
Ik vraag me af wat ik allemaal nodig heb om te kunnen zenden en ontvangen,
Op dit moment is ontvangen al goed genoeg, Maar wil speciale frequencies zoals 4625 Khz bevoorbeeld
Mij gaat het niet echt om de radio frequencies maar meer om de tussen frequencies, mysterieuze signalen en uitzendingen
Ik vraag me af of er iemand me zou kunnen helpen op m'n zoektocht in deze nieuwe hobby

Beste groeten

Rasponov

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gegroet Iedereen

#2 Bericht door PE1PQX »

Allereerst welkom!

Om op de door jou genoemde frequentie te gaan zenden is onverstandig. Dit valt niet onder de amateurbanden die we in Nederland (en ook in België) beschikbaar hebben. 4600kHz ligt als ik me niet vergis in de visserijband (65mtr).
Om legaal te mogen zenden zou ik adviseren eens kijken bij het BIPT en verenigingen zoals de VRA.

Hier een lijst met frequenties waar we wel mogen zenden:
http://www.pe1pqx.eu/home/ham-radio/bandplan Hier staat de 4600kHz niet tussen.

Is leren voor een examen een te hoge drempel dan zou 27MHz/11mtr een prima alternatief kunnen zijn.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Rasponov
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:42

Re: Gegroet Iedereen

#3 Bericht door Rasponov »

[quote="PE1PQX"]Allereerst welkom!

"Om op de door jou genoemde frequentie te gaan zenden is onverstandig."

Dit is niet de frequency hoogte dat ik wil gaan zenden, maar is 1 van de vele frequencies dat ik wil beluisteren
Heb een lijste met allemaal interesante frequencies (valt natuurlijk te bespreken wat er interessant is) waar ik naartoe zou willen kunnen luisteren
Ik wil gerust deze lijst eens delen met iedereen

Om te kunnen zenden is een algemene frequency goed genoeg, voor bevoorbeeld een gesprek met een andere zender aan te gaan, of muziek te laten spelen via m'n zender als een soort mini radio station

Natuurlijk heb ik wel hulp nodig bij het opzetten en kopen van het gerei dat ik hiervoor nodig heb

Gebruikersavatar
Aeolus
Moderator
Berichten: 1043
Lid geworden op: 20 jan 2012, 17:22
Roepletters: PD0RT
Locatie: JO32BC
Contacteer:

Re: Gegroet Iedereen

#4 Bericht door Aeolus »

Hoi Rasponov,

Welkom! Op dit forum gaat het alleen over het echte zendamateurisme, wat dus inhoudt dat we ons hier bezig houden met activiteiten waarvoor je een officiele registratie van Agentschap Telecom nodig hebt en zodoende ook legaal zijn. Het draaien van muziek maakt voor ons geen deel uit van de hobby (o.a. ook omdat dat simpelweg niet toegestaan is). Dat neemt niet weg dat je welkom bent, maar illegale praktijken zullen we hier nooit gaan bespreken.

Gebruikersavatar
PH0RAL
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jun 2012, 13:46
Roepletters: PH0RAL
Locatie: Zwijndrecht

Re: Gegroet Iedereen

#5 Bericht door PH0RAL »

Hoi Rasponov,

Hartelijk welkom hier.
Uiteraard is het vrij de banden af te struinen op zoek naar mysterieuze uitzendingen. Je mag ontvangen wat je wilt, maar zoals anderen al duidelijk hebben gemaakt, nadat je je licentie gehaald hebt, niet buiten de banden zenden. Maar dat wist je waarschijnlijk al.
Een mini-radiostation kan je beter op Internet opzetten. Alleen heb je daar het probleem dat de SENA (copyrights bureau) of de Belgische tegenhanger ervan, veel geld van je wil ontvangen voor de uitgezonden muziek.
73 de PH0RAL
RALPH

Rasponov
Berichten: 41
Lid geworden op: 26 feb 2014, 19:42

Re: Gegroet Iedereen

#6 Bericht door Rasponov »

Dit is geen probleem voor me
zoals ik laten weten heb wil ik vooral de mysterieuze en vreemde frequencies ontvangen die er te vinden zijn in de wereld

Paul PD0PSB

Re: Gegroet Iedereen

#7 Bericht door Paul PD0PSB »

Hoi Rasponov,

Met 4625kHz heb je meteen al een mooi mysterie te pakken.
De "buzzer" oftwel UVB76. Er gaan daar de wildste verhalen over maar ik heb hem alleen nog maar horen zoemen ;-)
http://en.wikipedia.org/wiki/UVB-76

Zo zijn er vele stations op de korte golf (nummer stations, letter bakens) waarvan de herkomst vaak onbekend is, of welke in verband worden gebracht met geheime diensten.

Met een redelijk eenvoudige kortegolf radio kun je al aardig aan de slag, daarvoor heb je geen militaire ontvanger nodig.
Zolang je ontvanger maar beschikt over enkelzijband modulatie (SSB) gaat er een wereld voor je open.

Een gewone SSB wereldontvanger als de Sangean 909(X) of Sony ICF 7600G9(R) en een goed stuk draad lenen zich al prima om op ontdekkingstocht te gaan.
Daarnaast kun je een eenvoudige gebruikte "starters" ontvanger overwegen, zoals een Kenwood R1000, R600, Yeasu FRG-7, Lowe HF150, etc.
Als je met zo'n ontvanger tussen de omroepbanden in SSB gaat luisteren zul je van alles tegenkomen.

73
Paul
PD0PSB

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Gegroet Iedereen

#8 Bericht door PE1PQX »

Anders voor ontvangst alleen: FUNCUBE Pro+ of een vergelijkbare SDR dongle.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Gegroet Iedereen

#9 Bericht door coolepascal »

Rasponov, wat een bijzondere naam. waar komt die vandaan ?

Ik kan je wel aanraden om 15 Maart naar Rosmalen (NB) te gaan. daar kun je geheid wel een leuke ontvanger tegen een redelijke prijs tegenkomen.
Marktplaats is ook een optie.
Ik heb lang militaire radio's verzameld. Dat is leuk maar je moet niet bang zijn om ze af en toe te moeten repareren,
en het zijn natuurlijk toestellen van meer dan 50 jaar oud... dus verwacht er geen hoogstandjes van (uitzonderingen daargelaten natuurlijk)
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

Plaats reactie