Even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Mels
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014, 08:59

Even voorstellen

#1 Bericht door Mels »

Goeiemiddag allemaal! Ik lees af en toe al een tijdje stilletjes mee, en heb me nu toch maar eens geregistreerd om ook zo nu en dan iets te kunnen vragen (en op termijn hopelijk ook anderen te gaan helpen uiteraard).

Helaas ben ik nog geen gemachtigd zendamateur, maar dat wil ik wel binnen afzienbare tijd worden. Ik hoop ergens dit jaar nog de tijd te vinden om het radio-examen af te leggen. Wel heb ik al aardig wat ervaring met (laagvermogen) RF-schakelingen en elektrotechniek in het algemeen, plus beroepsmatige ervaring met serieuzere zendapparatuur*. Ik heb dus goede hoop dat ik zonder al te veel studeren gelijk voor mijn F-machtiging kan gaan. Ik zal mezelf dan vooral eens goed moeten verdiepen in de geldende regels en afspraken. Wat zouden jullie in zo'n situatie als de mijne aanraden, N of F? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

* - Ik heb een aantal jaren als technicus bij een regionale RTV-zender gewerkt. Hoewel de daadwerkelijke FM-omroepzender beheerd en bediend wordt door een derde partij (KPN), kom je zodoende toch in aanraking met de nodige draadloze microfoons, wandelzenders, (video)reportageverbindingen, SNG en meer van zulks. Al met al een erg leerzame tijd.

Dan heb ik direct een vraag voor jullie. Zeg het vooral als het beter is om deze vraag in het daarvoor bestemde subforum te stellen, maar ik zie bij andere kennismakingsposts ook vragen gesteld en beantwoord worden dus ik ga er even brutaal vanuit dat 't wel in orde is :oops:.

De vraag: samen met een stel vrienden organiseer ik eens in de zoveel tijd een spel dat sterk op het TV-programma "Wie is de Mol" lijkt. Om dat spel wat professioneler te kunnen begeleiden, willen we portofoons gaan gebruiken. Het probleem is echter dat licentievrije PMR446 porto's in onze ervaring vaak tekortschieten op afstand; veel van de opdrachten die we doen vinden plaats over afstanden van enkele kilometers, veelal in open veld maar soms ook in wat bebouwder gebieden. Als ik zelf straks zendamateur ben, mag ik natuurlijk in m'n eentje wel serieuzere portofoons gaan gebruiken. Ik zie echter niet gebeuren dat de rest van de groep waarmee ik het organiseer óók het radio-examen gaat afleggen. Toch zou ik ze graag een stel (eventueel op enkele "juiste" kanalen vergrendelde) portofoons met enkele Watt zendvermogen willen meegeven. Hoe zouden we dit volledig "volgens het boekje" moeten aanpakken? Zijn er voor dit soort toepassingen speciale vergunningen te krijgen (voor een groep particulieren)? Zo ja, wat zou dat ongeveer gaan kosten?

Nog één vraag dan: ik heb alvast twee Baofeng BF-UV5RA portofoons besteld; die dingen kostten te weinig om te laten liggen. Ik weet het: deze apparaten mag ik natuurlijk voorlopig nog niet gebruiken, omdat ze minimaal 1W en maximaal 4W in VHF en UHF kunnen zenden. Mag ik nu officieel vóórdat ik gemachtigd ben wel alvast luisteren met deze transceivers (dus zonder zelf te zenden)? Of mag ik ze helemaal niet inschakelen? Ik vermoed dat laatste, maar wil het graag zeker weten omdat ik mezelf liever de kosten van een losse ontvanger bespaar. Ik snap dat het AT niet kan weten of ik enkele golven uit de ether pluk met een apparaat waar toevallig ook een zender in zit, maar ik wil geen enkel risico lopen.

Groeten,

Mels

PA3LS
Berichten: 295
Lid geworden op: 23 dec 2005, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Even voorstellen

#2 Bericht door PA3LS »

Luisteren mag altijd, maar volgens mij mag je als ongelicenseerde (geregistreerde, tegenwoordig) persoon geen radiozender in direct inzetbare toestand hebben. Maar zolang je van de spreeksleutel afblijft, ben je niet waarneembaar. Zonder huiszoekingsbevel hoef je een opsporingsambtenaar niet binnen te laten. Een huiszoekingsbevel wordt alleen met goede reden uitgegeven. De kans dat je dus problemen krijgt is nabij 0.

Voor bedrijfsmatig gebruik worden er licenties uitgegeven. Denk aan vergunningen voor taxi's, bouwmaatschappijen, spoorwegpersoneel en dergelijke. Een videoproductiebedrijf zal er vast ook voor in aanmerking komen.
Ik raad aan om even de website van het Agentschap Telecom te bezoeken. Als je het antwoord daar niet vindt, kan je ze altijd een mailtje sturen.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Even voorstellen

#3 Bericht door PA2LAD »

Een eigen vergunning aanvragen kan: kost je eenmalig ongeveer 155 euro administratiekosten en daarna ongeveer 55 euro
per jaar aan toezicht. Ben alleen bang dat de technische kwaliteit van de nu gekochte portofoons te kort schiet om toegelaten te worden. Je kan ook materiaal huren en de vergunninghouder is dan de verhuurder.

Mels
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014, 08:59

Re: Even voorstellen

#4 Bericht door Mels »

Oké, bedankt voor de info, PA2LAD en PD3LV. Ik zal inderdaad maar eens contact opnemen met 't Agentschap om na te vragen hoe e.e.a. zit en wat de mogelijkheden zijn. Om verwarring te voorkomen: we zijn geen videoproductiebedrijf, we zijn slechts een zestal vrienden die een spelletje organiseren en daarbij af en toe wat communicatie zouden kunnen gebruiken. Puur particulier en non-commercieel dus. Budget is helaas nagenoeg niet aanwezig, we betalen alles uit eigen zak en het moet wel leuk blijven natuurlijk.

@PA2LAD: ja, ik was al bang dat er voor dat geld geen geniaal stukje techniek onder het plastic zou zitten bij die Baofeng porto's.. Weet je toevallig welke eisen er zijn voor apparatuur die wél in aanmerking komt voor zo'n vergunning? Ik weet in ieder geval dat ze in de VS door de FCC goedgekeurd zijn voor commercieel gebruik, maar ik weet natuurlijk niet hoe veelzeggend dat is.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even voorstellen

#5 Bericht door PA3BAS »

Je kan ook een hoge locatie zoeken en daar een zogenaamde papagaai-repeater plaatsen. Dit is een pmr-porto waar een kastje aanhangt dat een oproep opneemt, en daarne opnieuw uitzend. Als je de mogelijkheid hebt, kan dat je bereik vergroten van enkele honderden meters naar enkele kilometers. Voorzover ik weet is zo'n papagaai-repeater gewoon toegestaan. Je hoeft zo'n porto niet te modificeren, en er ook geen andere antenne aan te hangen of zo, gewoon stekkertje eri. En heeeeeeeel hoog ophangen.
.... But will it blend?

Mels
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2014, 08:59

Re: Even voorstellen

#6 Bericht door Mels »

Ohja, kan me voorstellen dat dat ook wel goed kan werken. Bedankt voor de tip, ik ga eens rondgraven - volgens mij heb ik hier nog ergens 'n geluidsmodule liggen die met kleine aanpassingen heel goed geschikt zou kunnen zijn voor dat soort constructies. Lijkt me wel wat vervelend praten met zo'n vertraging, maar dat went waarschijnlijk wel.

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Even voorstellen

#7 Bericht door Math PD0MAT »

Met jouw voorkennis is je N halen niet zo moeilijk. Kijk even op de site van elsinga, http://www.pc5e.nl/download/examen-dl, daar staan nogal wat oefen examens op.
Dan kan je vrij goed zien wat het niveau is. Waarschijnlijk haal je je F ook wel met een paar avonden studeren.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even voorstellen

#8 Bericht door PA3BAS »

Mels schreef:Ohja, kan me voorstellen dat dat ook wel goed kan werken. Bedankt voor de tip, ik ga eens rondgraven - volgens mij heb ik hier nog ergens 'n geluidsmodule liggen die met kleine aanpassingen heel goed geschikt zou kunnen zijn voor dat soort constructies. Lijkt me wel wat vervelend praten met zo'n vertraging, maar dat went waarschijnlijk wel.

Het praten valt wel mee, maar je moet er aan wennen dat je jezelf nog een keer hoort, en als je de ander ook direct hoort, moet je toch wachten tot die papagaai klaar is, anders wordt je uitzending verstoord door de papagaai.


Aan de andere kant: ik heb het mijn zoon van 6 aan z'n verstand kunnen peuteren... :mrgreen:
.... But will it blend?

Plaats reactie