Even kennismaken

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1JKH
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2014, 23:07
Roepletters: PA1JKH
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Even kennismaken

#1 Bericht door PA1JKH »

Nadat ik al regelmatig berichten op het forum zat te lezen, heb ik nu ook zelf maar eens een account aangemaakt.
Zenden doe ik de laatste jaren weinig. In 1970 heb ik mijn machtiging gehaald. Destijds met de roepletters PA0JKH. Omdat ik in 1983 mijn machtiging heb ingeleverd ben ik nu mijn PA0 call kwijt. Die kon ik niet terug krijgen! Zijn er meer leden die dat ervaren hebben?
Toen ik begon te zenden werden er voornamelijk buizen gebruikt. Heerlijk om mee te werken. Ik ben blij dat ik dat tijdperk nog heb meegemaakt. Als was het wel met wat meer risico met die hoge spanningen! Nu in het halfgeleider tijdperk lijkt dat toch levens gevaarlijk!
Telkens als de verschillende berichten lees begint het weer te kriebelen wat het zenden en ontvangen betreft. Maar omdat er nog een echte antenne ontbreekt zal dat wat hoogfrequent betreft nog even duren. Daarom mooi dat er Zendamateur.com is.
73, Jan PA1JKH.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1432
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Even kennismaken

#2 Bericht door PH2LB »

Hallo Jan, welkom op het forum en terug op de banden. Idee-en genoeg om eenvoudige setups te maken om toch uit te kunnen komen (een draaitje is zo gespannen)
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even kennismaken

#3 Bericht door PA3BAS »

PA1JKH schreef:Nadat ik al regelmatig berichten op het forum zat te lezen, heb ik nu ook zelf maar eens een account aangemaakt.
Zenden doe ik de laatste jaren weinig. In 1970 heb ik mijn machtiging gehaald. Destijds met de roepletters PA0JKH. Omdat ik in 1983 mijn machtiging heb ingeleverd ben ik nu mijn PA0 call kwijt. Die kon ik niet terug krijgen! Zijn er meer leden die dat ervaren hebben?
Toen ik begon te zenden werden er voornamelijk buizen gebruikt. Heerlijk om mee te werken. Ik ben blij dat ik dat tijdperk nog heb meegemaakt. Als was het wel met wat meer risico met die hoge spanningen! Nu in het halfgeleider tijdperk lijkt dat toch levens gevaarlijk!
Telkens als de verschillende berichten lees begint het weer te kriebelen wat het zenden en ontvangen betreft. Maar omdat er nog een echte antenne ontbreekt zal dat wat hoogfrequent betreft nog even duren. Daarom mooi dat er Zendamateur.com is.
73, Jan PA1JKH.

Als je je PA0-call wil terughebben zou ik eens contact opnemen met het AT. Volgens mij kan je die terugkrijgen als je 'm ooit gehad hebt....


Je kan ineens helemaal bij de tijd zijn en een SDR-stick kopen voor drie keer niks, oh, en vergeet niet een leuke Baofeng porto.... :mrgreen:
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Even kennismaken

#4 Bericht door PA3DAT »

PA1JKH schreef:Omdat ik in 1983 mijn machtiging heb ingeleverd ben ik nu mijn PA0 call kwijt. Die kon ik niet terug krijgen! Zijn er meer leden die dat ervaren hebben?
Bas, waar denk jij dan dat hij dit heeft geprobeerd? Ergens anders dan bij het AT? :wink:

Kreeg je 'm misschien niet terug omdat je het niet (meer) kon aantonen? Ik heb hier nog wel landelijke én internationale
callsign-boeken met álle radioamateurs van de hele wereld, van rond 1980. Ik heb even gekeken, in 1984 stond je nog
met naam en adres in de Foreign Listings, een adres in Hattem.
Als je daarvan een kopie nodig hebt, om dat bij het AT aan te tonen, dan moet je het me maar laten weten!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Even kennismaken

#5 Bericht door PA2LAD »

Er zijn meer PA-nullers die hun oude call niet terug hebben gekregen. Je moet je aantonen dat je ooit die call toegewezen hebt gekregen met officiële documenten. Zo ver ik me kan herinneren moest je bij een machtigingwijziging de oude documenten terugsturen. Ik moet ook nog een callboek hebben van rond 1980. Bij AT hebben ze die oude gegevens echt niet meer en dan is het hun woord tegen het jouwe. Dat callboek zal inderdaad mogelijk als een bewijs kunnen dienen.

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Even kennismaken

#6 Bericht door PA3BAS »

Ik weet dat PA0 een speciale status heeft. Ik kan me voorstellen dat je die niet zomaar kan krijgen. Niet via het geautomatiseerde systeem dus. Maar als ie 'm heeft gehad lijkt het me verstandig ze eens te bellen en het vriendelijk te vragen.
.... But will it blend?

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

Re: Even kennismaken

#7 Bericht door PA2LAD »

pa3bas schreef:Ik weet dat PA0 een speciale status heeft. Ik kan me voorstellen dat je die niet zomaar kan krijgen. Niet via het geautomatiseerde systeem dus. Maar als ie 'm heeft gehad lijkt het me verstandig ze eens te bellen en het vriendelijk te vragen.
Dat probeer ik uit te leggen: AT kan dat niet of bijna niet boven water halen. Er zal ongetwijfeld een archief zijn waar dit nog wel in te vinden is.

Gebruikersavatar
PA1JKH
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 feb 2014, 23:07
Roepletters: PA1JKH
Locatie: Krimpen a/d IJssel

PA0 call

#8 Bericht door PA1JKH »

Toen ik in 2010 mijn machtiging weer heb aangevraagd, heb natuurlijk ook om mijn oude roepnaam gevraagd. Die zou voor speciale gevallen te verkrijgen zijn. Maar mijn geval was niet speciaal genoeg ondanks dat ik kopieën ingeleverd heb waaruit bleek dat ik de PA0 roepnaam had. En inderdaad op internet is ie nog te vinden. Misschien doe ik nog wel eens een poging....

73, Jan.

Gebruikersavatar
PA0LUX
Berichten: 94
Lid geworden op: 12 apr 2009, 14:09
Roepletters: PA0LUX

Re: Even kennismaken

#9 Bericht door PA0LUX »

Ik heb destijd in de 80er jaren mijn call teruggegeven. Een paar jaar terug begon het weer te kriebelen en heb ik het AT mijn oude call teruggevraagd. Het enige wat ik nog had was mijn "verklaring van bevoegdheid tot het bedienen van een amateurzender". AT heeft toen de oude examenresultaten nagezocht (ergens in heel oude archieven) en heeft ook mijn oude call weten te achterhalen. Ze hebben echt moeite voor me gedaan. Dat zou ik bij jou ook verwachten...

73 de Eeltje
Iedereen heeft recht op het maken van zijn eigen fouten...

Pe1bzf
Berichten: 16
Lid geworden op: 17 jan 2011, 19:02
Roepletters: PE1BZF

Re: Even kennismaken

#10 Bericht door Pe1bzf »

Hallo,

Ik heb hetzelfde meegemaakt.
PA3DAT Aloys heeft mij toen geholpen door een copie te sturen uit een oud callboek.
Nadat ik die aan het AT heb laten zien is alles weer goed gekomen.

Zie ook mijn oude posts, kan je e.e.a terug lezen.

73

William, PE1BZf

Gebruikersavatar
PH0RAL
Berichten: 21
Lid geworden op: 16 jun 2012, 13:46
Roepletters: PH0RAL
Locatie: Zwijndrecht

Re: Even kennismaken

#11 Bericht door PH0RAL »

Welkom Jan,

Hopelijk krijg je je oude PA0-call terug. Het heeft toch historische waarde. Ben benieuwd wat AT in de toekomst eigenlijk van plan is met de PA0-calls die door SK wat aan het uitsterven is.
73 de PH0RAL
RALPH

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Even kennismaken

#12 Bericht door Randy »

PH0RAL schreef:Hopelijk krijg je je oude PA0-call terug. Het heeft toch historische waarde. Ben benieuwd wat AT in de toekomst eigenlijk van plan is met de PA0-calls die door SK wat aan het uitsterven is.
Die worden als het aan de verenigingen ligt weer vrijgegeven. We zijn immers allemaal zendamateurs. Met de 'beschermde' status is er de fout gemaakt dat mensen hun oude call ook niet meer terug konden krijgen. En dat wordt nu gerepareerd door alles maar weer vrij te geven. Een en ander gaat overigens niet snel, het Amateur Overleg (Agentschap, VERON, VRZA) vindt maar twee keer per jaar plaats.

Notulen: http://veron.nl/hb-info/hb-info_amateuroverleg.html

Laatste overleg:
6. Ingekomen stukken
6.1. Liberalisering roepletterbeleid (AO 88-01, 88-02, 88-03)
Door de verenigingen en diverse individuele (groepen van)
radiozendamateurs zijn tot enkele uren voor het overleg zienswijzen
ingezonden. Samenvattend lijkt het overgrote deel van de
radiozendamateurs voor verandering van het huidig beleid, echter met
een verschillende invulling. De verenigingen zullen gaan bezien of hun
voorstel zodanig kan worden bijgesteld dat er zoveel als mogelijk recht
gedaan wordt aan deze zienswijzen. (ACTIE 88-03 )
Agentschap Telecom gaat intern kijken naar de gevolgen van een
mogelijke aanpassing van beleid. Het onderwerp wordt doorgeschoven
naar het volgend AO. (ACTIE 88-04)

88-03 Liberaliseren roepletter
beleid, verenigingen
gaan bezien of hun
voorstel kan worden
aangepast.
Verenigingen Voor februari
2014

88-04 Liberaliseren roepletter
beleid. Onderzoekt de
gevolgen voor het beleid
Agentschap Voor maart
2014

De volgende vergadering komt er alweer aan overigens, ik dacht op 19 maart uit mijn hoofd.

Plaats reactie